آموزش کلاس اول در منزل

آموزش صحیح مطالب درسیِ مقطع کلاس اول، یکی از مهم‌ترین اتفاقات تحصیلی در زندگی کودکان دبستانی است. اگر آموزش کلاس اول به درستی صورت نگیرد، ممکن است که پایه‌های تحصیلی کودک دچار ضعف شوند و همچنین شور و اشتیاق او را نسبت به تحصیل به حداقل برساند.

به همین دلیل است که بسیاری از مادرها و پدرها به دنبال آموزش کلاس اول در منزل هستند. به عبارتی بسیاری از خانواده‌ها می‌خواهند با آموزش مقطع کلاس اول در خانه، کمبودهای آموزشی از سوی مدارس را بر طرف کنند تا فرزندانشان پایه‌های تحصیلی قوی تری داشته باشند.

اگر شما هم به فکر آموزش صحیح و درس خواندن با کیفیت فرزندان خود هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با استراتژی و راه کارهایی برای آموزش کلاس اول در منزل آشنا شوید.

چطور آموزش کلاس اول در منزل را آغاز کنیم؟

پیش از اینکه بخواهید به آموختن دروس فارسی، ریاضی و … به فرزندانتان بپردازید، بهتر است تا یک محیط رقابتی، شاد و هیجان انگیز را برایشان رقم بزنید. در واقع داشتن یک محیط مناسب و هیجان انگیز برای درس خواندن واجب تر از یادگیری دروس کلاس اول است.

چرا که اگر محیط آموزشی کودک مناسب نباشد، از درس خواندن زده شده و با بی میلی و از سر اجبار درس می‌خواند. اما اگر محیط آموزشی چه در منزل و چه در مدرسه شاد و پویا باشد، اشتیاق کودک برای رقابت، تحصیل و کسب نمرات خوب بیشتر خواهد شد.

 

ویژگی‌های محیط مناسب آموزش کلاس اول در منزل

می‌توان گفت که برای آموزش کلاس اول در منزل ابتدا بایستی:

محیط آموزشی مناسب را ایجاد کنید.

سعی کنید یک فضای شاد و رنگی را برای محیط کلاس یا اتاق آموزش فرزندتان به وجود بیاورید. آموزش دروس کلاس اول را با شعر، قصه خوانی، حرکات دست و بدن و یا نقاشی کشیدن و … همراه کنید تا محیطی مناسب و به دور از زور و اجبار برای درس خواندن به وجود بیاورید.

فضای محیط درس را رقابتی کنید.

سعی کنید با ایجاد رقابت میان فرزندتان با خودش و یا با دوستانش، محیطی تعاملی و هیجان انگیز برای درس خواندن ایجاد کنید. حتی ممکن است خودتان و فرزندتان رقبای درسی هم باشید و به رقابت با یکدیگر بپردازید.

به عنوان مثال می‌توانید یک مسابقه برای فرزندتان بگذارید که هر کس بتواند سریع‌تر تکالیف انشای خود را تمام کند، می‌تواند کارتون مورد علاقه خودش را تماشا کند. این امر باعث می‌شود تا کودک شما سریع‌تر و با دقت بیشتری تکالیفش را بنویسد تا علاوه بر اتمام درسش، به کارتون مورد علاقه‌ش نیز برسد.

 

۳ ترفند برای آموزش کلاس اول در منزل

آموزش کلاس اول در خانه

اگر می‌خواهید فرزندانتان در خانه هم درس بخوانند و بتوانند به درک خوبی از مطالب گفته شده در مدرسه برسند، می‌توانید برای آن‌ها معلم خصوصی بگیرید، نرم افزارهای آموزشی تهیه کنید و یا خودتان به او آموزش بدهید!

۱. معلم خصوصی برای کلاس اول

ساده ترین و شاید آسان ترین راه برای آموزش دروس کلاس اول در منزل، گرفتن معلم خصوصی است. با پرس و جو کردن از مادران دیگر می‌‌توانید یک معلم خوب پیدا کنید که بتواند درس‌هایی مانند فارسی و ریاضی و … را به بهترین شیوه ممکن به فرزندتان یاد بدهد.

البته مهم است که معلمی را انتخاب کنید که بتواند بدون پرخاش و با مهربانی، توانایی فهماندن درس به فرزند شما را داشته باشد.

۲. تهیه نرم افزارهای آموزشی

نرم افزارها و سی دی‌های آموزشی در واقع همان معلم خصوصی هستند که حضور فیزیکی ندارد. اگر توانایی پرداخت شهریه معلم خصوصی را نداشته باشید، می‌توانید با قیمتی مناسب‌تر نرم افزارهای آموزشی تهیه کنید.

البته به این نکته دقت کنید که نرم افزار و سی دی آموزشی تاثیر معلم خصوصی را برای شما ندارد! چرا که کودک شما در مقطع کلاس اول توانایی ذهنی یادگیری را آن هم بدون حضور معلم در کنار خودش ندارد. بنابراین ممکن است که نرم افزار و سی دی آموزشی برای آموزش کلاس اول در منزل، چندان مفید نباشد.

۳. آموزش کلاس اول توسط والدین

بهترین، موثرترین و همچنین کم هزینه ترین شیوه آموزش کلاس اول در منزل، آموزش توسط خود والدین است. اما اگر قرار است به کودکتان حروف الفبا یا ریاضی یاد بدهید، بایستی صبور باشید و با مهربانی آموزش‌های لازم را به کودکتان بدهید.

همچنین فرزندتان با شما راحت تر است و اگر ایرادی در درسش داشته باشد، حتماً از شما سوالات و ابهاماتش را خواهید پرسید.

نکاتی برای بهبود یادگیری کودکان در منزل

اگر قصد دارید تا آموزش کلاس اول را در منزل داشته باشید، بهتر است تا مهارت‌های خواندن، نوشتن، گوش دادن و تمرکز کردن را در فرزندان خود تقویت کنید. اما چطور؟

تقویت خواندن و نوشتن کودکان در منزل

یکی از بهترین راهکارهایی که به فرزندان شما اجازه می‌دهد تا مهارت های خواندن و نوشتن خودشان را تقویت کنند، آموزش آن‌ها قبل از ورود به مدرسه است. این یعنی شما می‌توانید کتاب‌ها، فلش کارت‌ها و یا لوازم مناسب برای آموزش فرزندانتان را تهیه کنید و در سنین ۶ تا ۸ سالگی، مبانی خواندن و نوشتن را به کودکان خود یاد بدهید.

برخی از مجموعه کتب درسی مناسب برای آموزش کلاس اول در منزل، عبارتند از:

  • کتاب توت در سبد
  • کتاب اردوی رنگی رنگی
  • کتاب اسبم دندان درد دارد
  • کتاب مامان آناناس، بابا آناناس

این کتاب‌ها، بخشی از مجموعه کتاب‌های کلاس اولی‌ها هستند که برای تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن مفید هستند.

افزایش قدرت تمرکز و گوش دادن در کودکان

یکی دیگر از نکاتی که بایستی رعایت کنید تا فرزندتان بهتر گوش کند و دقت و تمرکز بیشتری نیز داشته باشد، این است که پیش از شروع سال تحصیلی؛ ساعاتی را به آموزش فرزندتان اختصاص دهید.

بهتر است تا پیش از آغاز ماه مهر، یک مهارت را در ساعتی به خصوص از روز به کودکان خود یاد بدهید. در طول این مدت از کودکتان بخواهید تا سر جای خودش بنشیند و با دقت کامل به حرف های شما گوش کند و هر آنچه از او می‌خواهید را انجام بدهد.

تمامی این موارد موجب افزایش دقت و تمرکز کودک شما خواهد شد.

آموزش درس فارسی کلاس اول در منزل

درس فارسی شیرین‌ترین درس در کلاس اول است. چرا که مباحث اساسی زبان فارسی به کودکان شما آموزش داده شده و به او اجازه می‌دهد تا حروف الفبا را یاد بگیرد، آن‌ها را بنوسید و بتواند به خوبی آن را تلفظ کند.

نه تنها نوشتن و خواندن حروف الفبا، بلکه خواندن و نوشتن کلماتی ساده نیز به کودکان آموزش داده می‌شود تا بتوانند آن را بنویسند و به درستی بخوانند. همچنین برای آموزش درس فارسی کلاس اول در منزل، می‌توانید همان مباحثی که در مدرسه به کودکتان آموزش داده شده را با او تمرین کنید. برای این کار می‌توانید با تزیین حروف الفبا درس خواندن را برای فرزندتان جذاب کنید.

 

چطور آموزش درس فارسی را جذاب تر کنیم؟

می‌توانید فلش کارت‌هایی رنگارنگ آماده کنید که حروف الفبا بر روی آن‌ها نوشته شده است. با نشان دادن آن‌ها از کودکتان بخواهید که حرف الفبای نشان داده شده را به شما بگوید. با تکرار این تمرین و آموزش خواندن حروف الفبا، سپس شروع به کلمه سازی کنید و از فرزند خود بخواهید که کلمه‌ی ایجاد شده از حروف کنار هم را به شما بگوید.

نحوه آموزش حروف الفبای کلاس اول در منزل

آموزش کلاس اول در خانه

آموزش تصویری حروف الفبا و درس فارسی در منزل یکی از بهترین راهکارها برای آموزش کلاس اول در منزل می‌باشد. اما چطور به صورت تصویری آموزش کلاس اول را در منزل انجام دهیم؟ به کمک تکنیک‌های زیر:

  1. استفاده از تصاویر کارتونی:

استفاده از تصاویر جذاب و تصاویر کارتونی می‌تواند به کودکان کمک کند تا حروف را بهتر یاد بگیرند. می‌توانید تصاویری از اشیا و حیوانات که با حرف مورد نظر شروع می‌شوند را نمایش دهید و کودکتان را تشویق کنید که نام این اشیا و حیوانات را بگوید.

  1. بازی‌های آموزشی:

استفاده از بازی‌های آموزشی می‌تواند یادگیری حروف الفبا را برای کودکان جذاب تر کند. می‌توانید بازی‌هایی مانند بازی پازل حروف الفبا، تشخیص حرف صحیح از بین گزینه‌ها، یا بازی جوابدهی به سوالات مرتبط با حروف الفبا را انجام دهید.

  1. تشویق و پاداش:

تشویق و در نظر گرفتن پاداش برای پیشرفت کودکان در یادگیری حروف الفبا، بسیار مهم است. به کودکان خود انگیزه بدهید و آنها را به خاطر پیشرفت‌هایشان تحسین کنید. مثلاً می‌توانید برای هر حرفی که کودکان یاد می‌گیرند، یک پاداش کوچک مانند بازی کردن در پارک و یا تماشای کارتون را به آنها بدهید.

سعی کنید پاداش خوراکی را تا حد امکان محدود کنید تا سلامت کودکان شما به خطر نیفتد.

  1. برنامه‌ریزی مؤثر:

برنامه‌ریزی درست و منظم داشتن، لازمه آموزش صحیح حروف الفبای کلاس اول در منزل است. زمان‌های مشخص را برای یادگیری و تمرین حروف الفبا تعیین کنید، از فعالیت‌های تعاملی و بازی‌های آموزشی استفاده کنید تا یادگیری فرزندان شما بهتر شود.

  1. ایجاد محیط آموزشی مناسب:

همانطور که گفتیم، داشتن یک محیط آموزشی مناسب برای آموزش کلاس اول در منزل بسیار ضروری بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. شما می‌توانید پس از پس از اتمام تحصیل فرزندتان در کلاس اول برای او جشن الفبا بگیرید تا آمادگی فرزندتان برای رفتن به مدرسه و مقاطع بالاتر تحصیلی تشویق کنید.

  1. استفاده از روش‌های چند حسی:

استفاده از روش‌های چند حسی مانند استفاده از تصاویر، صداها و حرکات می‌تواند به فرزندتان در یادگیری حروف الفبا کمک کند. مثلاً با استفاده از تصاویر حیوانات و نام آنها، حرف مربوطه را تمرین کنید.

  1. تمرین مداوم و تکرار:

تمرین مداوم و تکرار حروف الفبا اهمیت بسیاری دارد. استفاده از کارت‌ها و بازی‌های حروف الفبا، تمرین خواندن و نوشتن حروف و تشویق به خواندن کتاب‌ها و داستان‌های کوتاه می‌تواند به فرزندتان در یادگیری حروف الفبا کمک کند.

آموزش ریاضی کلاس اول در منزل

درس ریاضی در کلاس اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا اساسی‌ترین مباحث ریاضیات در این کلاس آموزش داده می‌شود که در توسعه مهارت‌های ریاضی و منطقی کودکان تاثیر بسزایی دارد.

بهترین راه برای آموزش درس ریاضی به کودکان کلاس اول در منزل، استفاده از روش‌های تعاملی و بازی‌های آموزشی است. این روش‌ها باعث می‌شوند تا کودکان با شادی و علاقه به یادگیری ریاضی بپردازند و مهارت‌های ریاضی خود را بهبود ببخشند.

برای آموزش بخش هندسه در ریاضی کلاس اول، می‌توانید لوازم و اشیایی با اشکال مختلف را به کودک خود نشان دهید و از او بخواهید نام شکل را بگوید. حتی می‌توانید از اجسامی مشابه استفاده کنید و با برداشتن تعدادی مشخص از آن‌ها مفهوم تفریق، و با اضافه کردن تعدادی دیگر؛ مفهوم جمع را به کودک خود آموزش دهید.

آموزش ریاضی در کلاس اول، پایه‌ای مهم برای توانایی‌های مهندسی و برنامه‌نویسی در آینده فراهم می‌کند و ارتباط معنی‌داری بین این دو حوزه ایجاد می‌شود. مفاهیم ریاضی ساده مثل اعداد و عملیات جمع و تفریق می‌توانند به درک مفاهیم پایه‌ای رباتیک کمک کنند.

آینده روشن برای کودکان با تحصیل در مدرسه غیر انتفاعی پیشرو

مدرسه غیر انتفاعی پسرانه پیشرو در مقطع دبستان، یکی از منحصر به فردترین مدارس برای آموزش استثنائی کودکان شماست. این دبستان غیر انتفاعی در شرق تهران با بیش از دو دهه سابقه آموزش و پرورش کودکان، به عنوان یکی از بهترین مدارس غیر انتفاعی در مقطع دبستان در ممحله تهرانپارس در شهر تهران شناخته می‌شود.

این مدرسه نوین‌ترین شیوه آموزش، یعنی کیف در مدرسه را برای اولین بار در ایران اجرایی کرده است تا کودکان و فرزندان شما؛ نیازی به درس خواندن در خانه نداشته باشند! تمام هدف اجرای شیوه کیف در مدرسه، این است که کودکان شما نیازی به درس خواندن در خانه نداشته باشند تا بتوانند علاوه بر تثبیت یادگیری در مدرسه، در خانه به استراحت و تفریح بپردازند.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با شرایط ثبت نام در مدرسه ابتدایی پیشرو با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *