آماده کردن دانش آموز برای رفتن به مدرسه

اغلب اوقات به پایان رسیدن تعطیلات و فرا رسیدن ماه مهر برای کودکان امری ناخوشایند است و راضی کردن آنها برای رفتن به مدرسه ممکن است دشوار به نظر برسد. ما در این مقاله قصد داریم چند ترفند کاربردی را در جهت آماده کردن کودکان برای رفتن به مدرسه را به شما بیاموزیم؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید:

 

ترفندهای لازم جهت آماه کردن کودکان برای رفتن به مدرسه

با شروع مدارس برخی از خانواده ها دچار یکسری چالش هایی با فرزندشان می‌شوند که برای مدیریت بهتر آن، نیاز است تا برخی موارد را بدانند. در ادامه این متن به چند ترفند موثر برای آماده کردن کودکان اشاره می‌کنیم:

تنظیم کردن برنامه صبحگاهی

آمادگی دانش آموزان برای رفتن به مدرسه

در دوران تعطیلی ممکن است بسیاری از خانواده ها از روال سابق زندگی خارج شوند. برای مثال ممکن است شب ها دیر تر از حالت عادی به رختخواب بروند و صبحا نیز دیر تر از خواب بیدار شوند. همین موضوع، صبح زود بیدار شدن را برای کودکان دشوار می‌کند و اگر قرار باشد به یکباره اتفاق افتد ممکن است برای آنها بسیار اذیت کننده باشد.

به همین دلیل برای مقابله با این موضوع پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع مدرسه به مرور فرزندانتان را عادت دهید تا صبح ها سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شود. همچنین به کودکان بزرگتر می‌توانید یاد دهید که خودشان ساعت زنگ داری را تنظیم کنند تا بتوانند مسئولیت بیدار شدن خودشان را بر عهده بگیرند. این کار به مرور کودک را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کند.

کمک به کودک در مدیریت اضطراب جدایی

برخی از کودکان زمانی که از والدین خود جدا می‌شوند اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند و در نبود والدین یا مراقبین خود بی قرار هستند؛ اما سوال اینجاست  چگونه می‌توان روزهای اول مدرسه را برای کودکی که دچار اضطراب جدایی است آسان نمود؟

به طور کلی روزهای اول مدرسه می‌تواند از نظر عاطفی فرزند شما را دچار چالش کند. شما باید بتوانید برای تسهیل در انتقال کودک به مدرسه، هر اضطرابی که ممکن است فرزندتان تجربه کند را کنترل کنید. یکی از راه های موثری که به کاهش اضطرابی کودکان کمک می‌کند این است که قبل از شروع مدارس، به تدریج مدتی را از کودک دور بمانید و به او این اطمینان را بدهید که در زمان تعیین شده به پیش او برمی‌گردید. همچنین شما می‌توانید برنامه ای را بعد از برگشتتان ترتیب دهید؛ مثلا به فرزندتان بگویید ” پسرم من تا یک ساعت دیگه برمی‌گردم خونه، تا اون موقع کارتونت رو ببین بعد که اومدم حاضر شو بریم پارک! ”

علاوه بر آن شما می‌توانید برای کاهش و کنترل اضطراب فرزندتان از یک روانشناس کمک بگیرید تا به بهترین نحو وابستگی شدید کودک به شما را رفع و درمان کند.

افزایش اعتماد به نفس و استقلال

آماده کردن دانش آموز برای رفتن به مدرسه

گاهی اوقات برخی از کودکان در حضور جمع ممکن است از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشند و همین امر سبب شود که احساس خوبی برای حضور در مدرسه نداشته باشد؛ اما راه کار چیست؟

در این مواقع بهتر است فرزندتان را برای تصمیم گیری ها و حل مسائل به صورت مستقل تشویق کنید؛ این کار شما سبب می‌شود تا اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا کند و او را برای تصمیم ‌گیری ‌هایی که در مدرسه قرار  است با آن مواجه شود، آماده کند.

 

با فرزندتان صحبت کنید

یکی از بهترین راه هایی که می‌توان کودک را برای رفتن به مدرسه آماده کرد صحبت کردن با او است. شما می‌توانید درباره اتفاق های خوشایندی که قرار است در مدرسه برای او بی‌افتد،، صحبت کنید. این کار به بچه ها حس اطمینان خاطر می‌دهد و آنها را برای رفتن به مدرسه ترغیب می‌کند. برای مثال می‌توانید به فرزندتان بگویید که قرار است در مدرسه دوستانش را ببیند یا درباره خواندن درس های مورد علاقه اش و ورزش هایی که قرار است در مدرسه انجام دهد صحبت کنید.

فرزندتان را در جریان تغییرات بگذارید

بهتر است کودک خود را نسبت به تغییرات آگاه کنید؛ برای مثال اگر قرار است امسال مدرسه او را تغییر دهید بهتر است این موضوع را با او مطرح کنید. چرا که خیلی از کودکان از تغییر خوششان نمی‌آید و در محیط های جدید مضطرب می‌شوند، این اضطراب نیز در نهایت سبب می‌شود تا کودکان از رفتن به مدرسه امتناع کنند و حس خوبی به مدرسه نداشته باشند.

یکی از روش های که می‌تواند فرزند شما را برای رفتن به مدرسه آماده کند، این است که به آنها توضیح دهید چگونه به مدرسه می‌روند، چگونه از مدرسه برمی‌گردند، بعد از مدرسه قرار است چه کارهایی انجام دهند و … . سعی کنید همه چیز را برای کودکتان شفاف و صریح توضیح دهید.

 

به کودکان فرصت استراحت بدهید

آماده کردن دانش آموز برای رفتن به مدرسه

اگر می‌خواهید فرزندتان از مدرسه رفتن دل زده نشود، بهتر است تا برای درس خواندن به او فشار نیاورید و تایمی را برای استراحت او در نظر بگیرید. برنامه های سنگین برای کودکان بعد از مدسه مانند کلاس های فوق برنامه، کلاس زبان و … می‌تواند خسته کننده باشد. کودکان برای اینکه بتوانند با برنامه جدید خود منطبق شوند نیاز به زمان دارند؛ پس حتما فرصت کافی برای استراحت کردن، خصوصا برای کودکان کوچک تر، در نظر داشته باشید.

 

نوشتن یک یادداشت برای کودک

شاید در نگاه اول آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه دشوار به نظر برسد اما با این حال انجام برخی از ترفندهای ساده می‌تواند تاثیرات مطلوبی را به همراه داشته باشد. برای اینکه بتوانید به فرزندتان اطمینان خاطر دهید که به او فکر می‌کنید؛ می‌توانید یک تکه کاغذ با طرح شخصیت های کارتونی که فرزندتان دوست دارد، یک جمله محبت آمیز یا جوک های خنده داری که برای او جالب است بنویسید و  در کنار میان وعده او قرار دهید.

 

خرید لوازم تحریر

قبل از بازگشایی مدارس، بهتر است فرزندتان را در خرید لوازم تحریر شرکت دهید. خرید کوله پشتی، دفترهای رنگارنگ، مداد رنگی، دفترچه یادداشت و … نه تنها برای کودکان بسیار هیجان انگیز است بلکه مسئولیت پذیری را نیز به کودکان آموزش می‌دهد و آنها را برایی رفتن به مدرسه آماده می‌کند.

 

” مدرسه رفتن برای برخی از کودکان دلهره آور است و می‌تواند نگرانی هایی را برایشان ایجاد کند؛ اما شما با انجام برخی تکنیک ها می‌توانید فرزند دلبندتان را برای مدرسه رفتن آماده کنید. ”

 

آماده کردن کوله پشتی کودک

دقت کنید فرزندتان از شب قبل تمام وسایل لازم برای کلاس درس مانند کتاب، دفتر، میان وعده، پول تو جیبی و … را در کوله پشتی گذاشته باشد. همچنین بهتر است با کودک درباره قوانین مدرسه صحبت کنید و وسایلی که نباید با خود به محیط مدرسه ببرد مانند گوشی موبایل و … را به او متذکر شوید.

رفتار کودکان در کلاس درس

فرزند شما باید این موضوع را درک کند که معلم در کلاس صاحب اختیار است و دانش آموزان موظف هستند که به او و قوانین کلاس احترام بگذارند. بنابراین توصیه می‌شود از قبل به فرزندتان توضیح دهید که کلاس قوانین خاص خود را دارد و باید طبق یکسری چهارچوب ها رفتار کند. همچنین شما می‌توانید در این باره با معلم او صحبت کنید تا بتوانید قوانین را در خانه برای فرزندتان بازگو کنید.

سوالات پرتکرار

برای این سوال پاسخ قطعی وجود ندارد اما به طور کلی خوب است که حداقل چند ماه قبل از روز اول مدرسه کودک را آماده کنید.
با خواندن کتاب‌های مرتبط با شروع مدرسه، بازدید از مدرسه قبل از شروع تحصیلات و معرفی کودکتان به معلم آینده‌اش اگر امکان دارد، می‌توانید ترس کودک را کاهش دهید.
بله، برچسب‌گذاری کردن وسایل کودک شما از گم شدن یا اشتباه شدن با وسایل دیگر دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند.
بله، بسیاری از کودکان در روز اول مدرسه گریه می‌کنند، اما این احساس معمولاً کوتاه‌ مدت است. معلمان تجربه کافی در مدیریت این وضعیت‌ها را دارند و پس بهتر است نگران موضوعی نباشید.
در جلسات والدین-معلمان شرکت کنید، در رویدادهای مدرسه به عنوان داوطلب حضور داشته باشید و به مکالمات منظم با کودکتان در مورد تجربیات مدرسه ادامه دهید.
با اعلام موقعیت به مقامات مدرسه و برخورد با این مسئله با کودکتان عمل کنید. ارتباط باز و پشتیبانی عاطفی ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *