کیف در مدرسه

در اصل طرح کیف در مدرسه که ما از سال ۱۳۷۳ برای اولین بار آنرا در ایران اجرا کرده ایم، همان سیستم آموزشی نوین است که بعضاً به آن طرح داربست نیز می‌گویند.
پروفسور ویگوتسکی وآقای دکتر ژان پیاژه از بنیانگذاران این طرح هستند.
در این شیوه کلیه مراحل آموزش و یادگیری داخل مدرسه صورت می گیرد و دانش آموزان هیچگونه تکلیف یا مطالعه درسی برای داخل منزل ندارند تا بتوانند از این فرصت برای شکوفایی استعداد های خویش بیشترین بهره را ببرند.
هدف اصلی این سیستم پرورش دانش آموزان است که در مسیر آموزش شکل میگیرد بگونه ای که هدف از یادگیری دروس کسب مهارت هایی از قبیل تفکر نقادانه،تجزیه و تحلیل،استقلال،مسئولیت پذیری،اعتماد به نفس،توجه و تمرکز ،ازبین رفتن اضطراب و استرس،افزایش انگیزه،و… می باشد.

کیف در مدرسه پیشرو

کیف در مدرسه پیشرو

( انجام تمامی امور آموزشی اعم از خواندن و نوشتن ، حل تمرین در مدرسه )
در طرح کیف در مدرسه دانش آموزان کاملاً مستقل و بدون وابستگی تحصیلی به پدر یا مادر و یا معلم خصوصی،زیر نظر متخصص تربیت شده به شکلی که دانش آموزان در این طرح آموزشی وقتی داخل مدرسه یا کلاس هستند می دانند که تنها محل یادگیری مدرسه می باشد و هیچ منبع یادگیری دیگری (از جمله در منزل) وجود ندارد ،لذا باعث تقویت بیشتر تمرکز و توجه در دانش آموز می شود . از طرف دیگردر این شیوه آموزش یکی از موضوعات اصلی که باید در نظر داشت مشارکت دانش آموز در تمامی امور تحصیلی است و معلم نقش راهنمای کلاس را دارد .

فواید کیف در مدرسه

فواید کیف در مدرسه

افزایش تمرکز در دانش آموزان

طرح کیف در مدرسه با توجه به اینکه تمامی امور آموزشی( درس خواندن و تکلیف نوشتن داخل مدرسه می باشد،باعث می گردد که دانش آموزان از جهت توجه و تمرکز رشد یافته چون تمامی حواس و تمرکز خود را می دانند که باید در کلاس و مدرسه داشته باشند ، از طرفی چون هر کاری تحت نظر معلم و در یک زمان مشخص باید انجام بشود دانش آموزان سرعت و دقت در مطالعه و نوشتن را می یابند و سعی نهایی را در انجام آن می نمایند.

مشارکت در تدریس

در تدریس به روش کیف در مدرسه به دلیل مشارکت کردن دانش آموزان در روند تدریس و ایجاد پرسش و پاسخ بین تمامی دانش آموزان باعث می گردد دانش آموز متفکر رشد یافته و تجزیه و تحلیل کردن ، طرح مسئله را به خوبی یاد بگیرند که این خود باعث می شود دانش آموز احساس توان مندی نموده و دارای اعتماد به نفس روز افزون شوند و همین طور حس ابتکار و خلاقیت در دانش آموزان بسیار برانگیخته می گردد.

کاهش استرس و اضطراب در دانش آموزان

اضطراب و استرس دانش آموزان بسیار کاهش می یابد و آرامش درونی را همواره به همراه دارند و چون می دانند که تمامی کارهای خود را در مدرسه به نحو احسن انجام داده اند و وقتی به منزل باز می گردند تکلیف برای نوشتن و درس خواندن ندارند و مورد دیگر این است که والدین، دانش آموز وارد تنش به هیچ عنوان نمی شوند و می توانند به فرزند خود مهر و محبت کنند و روابط سالم و خوبی با فرزند برقرار نمایند و لازم نیست برای درس و تکلیف با فرزندشان مجادله کنند و ناراحت و نگرانی از کم کاری فرزندشان داشته باشند.

ارتقای توان و اطلاعات عمومی

موجب ارتقای دقت ، سرعت عمل و تمرکز آنان در کلاس می شود و با توجه به کم ارزش بودن تکلیف درسی انجام شده در منزل، جهت بالا بردن سطح توان و اطلاعات عمومی، برنامه تحقیق و پژوهش به صورت جدی و فراگیر در این مدرسه انجام می پذیرد که با این شیوه، حس ابتکار و خلاقیت در دانش آموزان برانگیخته می شود.
با اجرای ( طرح کیف در مدرسه ) فرزندان فرصت بیشتری برای انجام امور شخصی و مسئولیت پذیر شدن در خانه را می یابند و کودکی خویش را به خوبی سپری می کنند.

اهداف کلیدی طرح کیف در مدرسه چیست؟

اهداف کلیدی طرح کیف در مدرسه چیست؟

  • قابلیت هم اندیشی
  • کنترل و نظارت کلاس ها
  • بالا رفتن تفکرو خلاقیت دانش آموزان
  • برپا کردن سیستم تدریس و آموزش پیشرفته
  • کنترل و نظارت معلمان بر تکالیف دانش آموزان
  • قابلیت استفاده از سامانه اینترنتی و سایت های کامپیوتر
  • جا انداختن طرح آموزش با کتاب الکترونیکی به جای کتاب های کاغذی