بهترین زمان برای درس خواندن

بهترین زمان درس خواندن چه وقتی است؟ آیا مطالعه در شب به یادگیری دانش آموزان کمک می‌کند؟ مطالعه در روز بهتر است یا شب؟ و … شاید شما هم به دنبال بهترین و مناسب ترین زمان برای مطالعه هستید تا بتوانید با در نظر گرفتن این مولفه سطح یادگیری دروس را در خود افزایش دهید.

دانش آموزان با توجه به شرایطی که تجربه می‌کنند و عادات های مطالعاتی خود ممکن است در زمان های مختلفی در روز آمادگی و تمرکز لازم را برای مطالعه داشته باشند. اما آیا زمانی وجود دارد که دانش آموزان بتوانند بهترین کارایی را در آن داشته باشند؟

در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا به طور کامل این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهیم:

صبح برای درس خواندن بهتر است یا شب؟

بسیاری از دانش آموزان بر این باورند که درس خواندن زمان مشخصی ندارد و می‌توانند در هر لحظه که شروع به مطالعه می‌کنند بهترین بازخورد را داشته باشند. این در حالی است که عده ای دیگر از دانش آموزان به دلیل خستگی و کاهش تمرکز قادر به مطالعه مفید در ساعات پایانی روز نیستند و حتی با شروع مطالعه، درس را کنار می‌گذارند!

با این وجود هر دانش آموز با توجه به هوشیاری و توانایی ذاتی خود می‌تواند در هر لحظه از روز مطالعه داشته باشد و از مطالعه خود نهایت بهره را ببرد. اما طی تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفت محققان به این نتیجه رسیدند که ساعاتی در روز وجود دارد که به یادگیری بیشتر دانش آموزان در درس خواندن و مطالعه کردن کمک می‌کند و تاثیرات فوق العاده را در ذهنشان می‌گذارد.

اهمیت مطالعه و درس خواندن در صبح

معمولا افراد در ساعات اولیه روز تمرکز ذهنی و انرژی بالاتری دارند بنابراین این زمان از روز برای مطالعه می‌تواند موثر و مفید واقع شود.

دانش آموزان بعد از صرف یک صبحانه مقوی می‌توانند آمادگی لازم را جهت یادگیری پیدا کنند چرا که در این زمان از روز آمادگی ذهنی و تمرکز به بالاترین سطح خود رسیده و دانش آموزان در حالت هوشیاری هستند. از این رو صبح می‌تواند زمان ایده‌آلی برای مطالعه یا آموختن یک مهارت جدید باشد.

تاثیرات درس خواندن در بعد از ظهر

معمولا افراد چه درس بخوانند و چه این کار را انجام ندهند در بعد از ظهر فعالیت بیشتری داشته و انرژی لازم را برای انجام امورات خود دارند. بنابراین دانش آموزان و محصلان در این بازه زمانی می‌توانند نهایت استفاده و بهره‌وری را داشته باشند. علاوه بر این بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که در بعد از ظهر ذهن شما توانایی بیشتری در درک مفاهیم دارد.

از دیگر مزایای مطالعه در بعد از ظهر این است که اکثر افراد در این زمان از روز مشغول فعالیت و کارهای روزمره خود هستند؛ بنابراین اگر در درسی دچار مشکل شدید، در ان زمان راحت تر می‌توانید با همکلاسی یا معلمان خود در تماس باشید.

تاثیرات مطالعه در شب

بر خلاف بسیاری که در آخر شب انرژی و تمرکز کمتری دارند، عده ای به دلیل سکوت و آرامش شب قادرند بدون حواس پرتی و با سطح یادگیری بالا به مطالعه درس بپردازند. علاوه بر آن برخی از دانش آموزان در این زمان از روز سطح انرژی بالاتری دارند که به یادگیری بهترشان در درس خواندن کمک می‌کند.

نکته ای که در اینجا مطرح است شما می‌توانید شب ها قبل از خواب حتی به اندازه یک مرور کردن ساده برای یادگیری بیشتر، درس را مطالعه کنید؛ این کار باعث می‌شود تا مطالب در طول خواب در ذهن شما ثبت شود و به یادگیری عمیق شما کمک کند.

زمان مناسب برای مطالعه دروس یادگرفتنی

درس هایی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و … جز دروسی هستند که با حفظ کردن نمی‌توان آنها را آموخت. بنابراین باید برای یادگیری بهتر آن، زمان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرد. از آنجایی که افراد در ساعات اولیه روز  بیشترین سطح انرژی و تمرکز را دارند توصیه می‌شود در روزهایی که در مدرسه حضور ندارید برنامه خود را طوری تطبیق دهید که بتوانید در صبح مطالعه داشته باشید.

در غیر این صورت بعد از ظهر که به خانه رسیدید، توصیه می‌شود بعد از یک استراحت کوتاه مدت شروع به مطالعه دروس یادگرفتنی کنید. زمان های دیگری که به افزایش کیفیت یادگیری شما در درس های محاسباتی کمک می‌کند عبارتند از:

  1. پس از وعده‌های غذایی: بعد از وعده‌های غذایی، قند و انرژی در بدن افزایش می‌یابد که می‌تواند به عملکرد بهتر ذهنی کمک کند. پس از غذا خوردن نیز ممکن است زمان مناسبی برای یادگیری باشد.
  2. پس از فعالیت ورزشی: ورزش ممکن است به افزایش انرژی و تمرکز کمک کند. بنابراین، پس از فعالیت ورزشی، ممکن است بخواهید دروسی مثل ریاضی و فیزیک را مطالعه کنید.

بهترین و موثرترین زمانی که به مطالعه مفید و فهم عمیق مطالب درسی کمک می‌کند، ساعات اولیه روز است. پس این زمان طلایی را از دست ندهید و از آن نهایت استفاده را داشته باشید.

زمان مناسب برای دروس حفظ کردنی

زمان مناسب برای مطالعه دروس حفظ‌کردنی به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال برای بهره برداری بیشتر از مطالعه درس های حفظ کردنی می‌توانید بعد از یادگیری درس های محاسباتی، مطالعه دروس حفظ کردنی را آغاز کنید.

البته بهتر است این نکته را به یاد داشته باشید که میان مطالعه دو درس مختلف مانند فیزیک و زبان، فاصله کوتاهی برای استراحت کردن بی‌اندازید و با خوراکی های مقوی انرژی لازم را به بدن خود بازگردانید.

به طور کلی بهترین زمان هایی که می‌توان برای یادگیری و مطالعه دروس حفظ کردنی در نظر گرفت عبارتندا ز:

  1. صبح زود: صبح زود به دلیل اینکه ذهن تازه است و انرژی بیشتری دارید، یک زمان مناسب برای مطالعه درس های حفظ‌کردنی است. در این زمان، توانایی تمرکز بیشتر و حافظه فعال تر است.
  2. پس از فعالیت ورزشی: ورزش می‌تواند به بهبود حافظه و یادگیری کمک کند. بنابراین، پس از یک فعالیت ورزشی، ممکن است ذهن شما برای یادگیری مطالب حفظ‌کردنی آماده‌تر باشد.
  3. زمان‌ هایی که بر اساس الگوی خواب شما است: برخی افراد تمرکزشان در شب بیشتر است و در این زمان راحت تر می‌توانند مطالب درسی را بی‌آموزند.
  4. پس از استراحت:  بعد از یک استراحت خوب، ذهن شما برای یادگیری و حفظ کردن مطاب درسی آماده تر است بنابراین اگر احساس خستگی می‌کنید بهتر است زمان مطالعه را به تعویق بی‌اندازید.

مهمترین نکته این است که شما باید زمانی را انتخاب کنید که برای شما بهترین بازخورد و کارایی را داشته باشد. همچنین، تنوع در زمان‌بندی برای یادگیری و حفظ‌کردن دروس می‌تواند به شما کمک کند تا از خستگی یا اشباع ذهنی جلوگیری شود.

سوالات پرتکرار

به طور دقیق نمی‌توان زمان مشخصی را برای همه دانش‌ آموزان لحاظ کرد اما تحقیقات نشان می‌دهد بعد از ۶۰ تا ۷۰ دقیقه فعالیت ذهنی باید استراحت کوتاهی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به خود بدهید.
• به گفته دانشمندان، مغز در ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر و ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب هوشیارتر و قابل آموزش است. • مطالعات متعدد ثابت می کند که تفکر انتقادی و مهارت های تحلیلی شما بین ساعات ۲ بعد از ظهر تا ۵ بعد از ظهر کاملاً مؤثر است.
برای اینکه مطالب درسی را فراموش نکنید و مفهمی درس بخوانید کافی است درس ها را دقیق و آگاهانه مطالعه کنید و از تکنیک های کاربردی استفاده کنید.
برای یک دوره معمولی، ۱ ساعت برای هر موضوع یک استراتژی خوب خواهد بود، در حالی که آمادگی برای هر امتحان رقابتی مستلزم مدیریت مناسب زمان و برنامه برای هر روز است. فرد باید منظم باشد و به برنامه ای که برای هر روز تنظیم شده است پایبند باشد. برای امتحانات رقابتی حداقل ۶-۷ ساعت مطالعه الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *