مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

قطعاً یک مدرسه خوب تاثیر بسزایی می تواند در پیشرفت دانش آموز در تمامی ابعاد داشته باشد. از آنجا که دانش آموزان حداقل ۶ ساعت از شبانه روز خود را در مدرسه سپری می کنند و سایر فعالیت های آنها در خانه وابسته به فعالیت‌های مدرسه است؛ باید در انتخاب مدرسه برای آنها توجه ویژه ای کرد.
دانش آموزان از هفت سالگی وارد مدرسه شده و دقیقاً حساس ترین سن رشدی خود را در مدرسه سپری می نمایند؛ اگر مدرسه ای که کودکان در آن ثبت‌ نام می‌شوند از تمامی جهات ممتاز باشد و به پرورش کودک به اندازه آموزش توجه شود؛ دانش‌آموز می‌تواند شخصیتی مثبت، مسئولیت پذیر همراه با اعتماد به نفس بالا به دست آورد. به همین سبب در ادامه به مهمترین ویژگی های یک مدرسه خوب اشاره می شود.

مدرسه خوب چه تاثیری بر پیشرفت دانش آموز دارد؟

تاثیر مدرسه خوب بر پیشرفت

از اولین و مهمترین ویژگی های یک مدرسه خوب این است که مربیان و متولیان آموزشی مدرسه افرادی با سواد و مسئولیت‌پذیر باشند. منظور از سواد این است که متولیان آموزشی در خصوص نحوه تربیت فرزندان، دوره های حساس رشدی، نحوه شکوفا کردن استعدادهای دانش آموزان و غیره اطلاعات داشته باشند و این اطلاعات را در همین جهت به کار بندند.

معلمان و مربیان که با دانش روانشناسی ارتباط خود را حفظ می‌کنند و از روانشناسان برای پرورش کودکان بهره می جویند؛ می‌توانند در شغل خود بهترین عملکردها را اتخاذ نمایند.

برگزاری فوق برنامه های مفید و متنوع از ویژگی های یک مدرسه خوب

کلاس های فوق برنامه مفید

همانطور که گفته شد مربیان یک مدرسه خوب باید به شکوفایی استعداد دانش آموزان توجه ویژه‌ای داشته باشند و در این راستا برای دانش آموزان برنامه ریزی نمایند. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد مدارس فقط بر روی برنامه های درسی تمرکز کرده و روی بحث آموزش مانور می دهند؛ در حالی که پرورش مهمترین امری است که باید در مدرسه بدان اهمیت داده شود.

گزینه های مناسب برای کلاس های فوق برنامه

در راستای پرورش مدیران می‌توانند؛ برنامه های متنوعی را برگزار نمایند. کلاس مهارت های زندگی که در آن اصولی چون کنترل خشم، کنترل استرس، افزایش اعتماد به نفس، نحوه ارتباط با دوستان و والدین آموزش داده می شود؛ می تواند یکی از این کلاسهای فوق برنامه باشد.

برگزاری کلاسهای ورزشی مانند پینگ پنگ، شطرنج، والیبال و غیره نیز می تواند در برنامه های فوق برنامه مدرسه گنجانده شود.

متاسفانه آموزش و پرورش در بحث آموزش زبان به دانش آموزان اصولی عمل نکرده است؛ به همین جهت مربیان آموزشی و مدیران می‌توانند در برنامه های فوق برنامه مدرسه، آموزش مکالمه زبان را نیز قرار دهند.

به طور کلی می‌توان گفت که یک مدرسه خوب علاوه بر داشتن یک برنامه آموزشی یک برنامه پرورشی را نیز مدون نموده است و گام های موثری در جهت رشد شخصیتی و اجتماعی دانش‌آموزان خود بر می دارد.

برگزاری اردوهای علمی از ویژگی های یک مدرسه خوب

یکی از ویژگی های مدرسه خوب برگزاری اردوهای علمی است. در اردوهای علمی دانش‌آموزان مطالب درسی را بهتر فرا گرفته و به یاد می سپارند.

به عنوان مثال می‌توان برای مباحث علوم دانش آموزان را به موزه های تاریخ طبیعی برد؛ مثلاً برای مبحث جانورشناسی دانش آموزان را به موزه جانورشناسی برد و در آنجا مباحث مربوطه را تدریس کرد.

یا برای تدریس مباحث مربوط به گیاه شناسی می توان اردوی علمی ترتیب داد و دانش آموزان را به باغ های گیاه شناسی برد مثلاً معلمان تهرانی می توانند دانش آموزان را به باغ گیاه شناسی تهران ببرند؛ در باغ گیاه شناسی تهران علاوه بر درس علوم می‌توان مباحث مربوط به درس جغرافی را نیز به خوبی تدریس نمود.

مجهز بودن به تجهیزات آموزشی لازم از ویژگیهای مدرسه خوب

مدرسه مجهز

یکی از مهمترین ویژگی های مدرسه خوب مجهز بودن به تجهیزات آموزشی است.

یک مدرسه خوب حتماً مجهز به آزمایشگاه است. برای یادگیری عمیق‌تر مباحثی چون فیزیک، شیمی، زیست‌ و غیره نیاز به آزمایشگاه است.‌

  • وجود چتر آسمان شب نما برای تدریس نجوم
  • وجود میکروسکوپ برای درس زیست شناسی

و…

به همین جهت توصیه می شود مدارس نسبت به تکمیل امکانات آزمایشگاه های خود اقدام ورزند زیرا داشتن آزمایشگاه به معلم کمک می کند تا بهتر منظور خود را رسانده و به دانش آموزان کمک می کند تا مطالب را عمیق تر فرا گیرند.
برای آشنایی با مدرسه هوشمند کلیک کنید

آموزش هوشمند یکی از مهمترین ویژگی های یک مدرسه خوب

امروزه یکی از مهم‌ترین ویژگی های مدرسه خوب میتواند آموزش هوشمند باشد.

در مدارس هوشمند می‌توان با امکاناتی ساده و قابل دسترس مطالب را به صورت عمیق آموزش داد. در سرتیتر های قبلی بیان کردیم که می‌توان از طریق آزمایش و برگزاری اردوهای علمی مفاهیم درسی را به خوبی آموزش داد؛ اما برخی اوقات امکان برگزاری اردوهای علمی برقرار نبوده و یا در آزمایشگاه تجهیزات لازم در اختیار دانش آموزان قرار ندارد؛ مدرسه هوشمند به دلیل مزیت هایی که دارد می‌تواند این معایب را به خوبی پوشش دهد.

چگونه هوشمندانه آموزش دهیم؟

به عنوان مثال می توان با استفاده از آموزش به وسیله برد هوشمند، اردوهای علمی را به صورت مجازی برگزار کرد؛ به عنوان مثال برای تدریس بحث گیاه شناسی در علوم به جای بردن دانش آموزان به باغ گیاه شناسی می‌توان فیلم، مستند و اسلاید های مختلفی از باغ گیاه شناسی را تهیه کرد و در هنگام تدریس برای دانش آموزان به نمایش در آورد.

یا به جای استفاده از چتر آسمان شب نمای ثابت می توان فیلم ها و ویدیوهای علمی را به صورت آنلاین و یا آفلاین به نمایش درآورد.

به طور کلی می‌توان گفت که یک مدرسه خوب هوشمند امکاناتی در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می دهد؛ که می تواند تدریس را از شکلی سنتی به شکلی مدرن یا از شکلی کسالت بار به شکلی مفرح تبدیل نماید.

با استفاده از آموزش هوشمند می توان به صورت مجازی آزمایش های مربوط به مطالب درسی را انجام داد، اردوی علمی برگزار کرد، به صورت مجازی در موزه‌ های تاریخ طبیعی سیر کرد، به صورت مجازی در بدن انسان و در سلول ها سفر کرد و مطالب درسی را به صورت عمیق آموزش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *