رباتیک چیست؟ سوالی است که در دنیای پیشرفته امروزه، پر از معانی مختلف و هیجان انگیز است. علم روباتیک یا رباتیک بسیار گسترده بوده و ابعاد گوناگونی دارد که میتواند در علم پزشکی برای جراحیهای کم تهاجمی، و در صنایع غذایی برای بسته بندی بهداشتی به کار میرود.
رباتیک در کلاسهای مربوط به این رشته از سنین کودکی تا بزرگسالی علاوه بر آموزش جزئیات این علم، ساخت و تولید رباتهایی کاربردی هم آموزش داده میشود. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اگر علم رباتیک را به دانش آموزان آموزش دهیم چه فوایدی برای آنها خواهد داشت؟ رباتیک چه تاثیری در زندگی دانش آموزان دارد؟
در ادامه این مطلب قصد داریم تا به جزئیات چیستی علم رباتیک و نحوه آشنایی دانش آموزان با این علم بزرگ و گسترده بیشتر بپردازیم.
رباتیک چیست؟
رباتیک یا روباتیک (به زبان انگلیسی: Robotics) به زبان ساده به طراحی، ساخت و راه اندازی رباتها نامیده میشود. در واقع رباتیک شاخهای از علم مهندسی و علوم کامپیوتر است که شامل ایده پردازی، طراحی، ساخت و بهره برداری از رباتها میباشد. هدف از رشته رباتیک آن است که ماشینهای هوشمندی ساخته شوند تا بتوانند از روشهای مختلفی و به شیوههای گوناگونی، به انسانها کمک کنند.
شرکت در کلاسهای رباتیک فرصت مناسبی است تا دانش آموزان در مدارس با چالشهای مختلفی رو به رو شوند و برای حل مشکلات، به دنبال راه حل مناسبی باشند.
Robotics for kids typically involves programming and building robots using various tools and techniques. It helps children develop critical thinking, creativity, problem-solving, and teamwork abilities.
رباتیک برای بچهها معمولاً شامل برنامه نویسی و ساخت رباتها با استفاده از ابزارها و تکنیکهای مختلف است. این علم به کودکان کمک میکند تا تفکر انتقادی، خلاقیت، حل مسئله و تواناییهای کار گروهی را توسعه دهند.
منبع: brightchamps.com
هدف از برگزاری کلاسهای رباتیک برای دانش آموزان چیست؟
امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از الگوی آموزشی STEM استفاده میشود. این متد به دانش آموزان و معلمان کمک میکند تا چهار رشته علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را به گونهای خلاقانه و هیجان انگیز؛ به دانش آموزان آموزش بدهند.
اما چرا در متد STEM به آموزش علوم چهارگانه میپردازند؟ حتماً همه شما در دوران دبستان و راهنمایی به این فکر کردید که ریاضی و علوم مهندسی در کجای زندگی ما مفید هستند؟ دقیقاً برای همین است که از روش آموزشی STEM استفاده میشود.
این شیوه آموزشی مهارت محور بوده و به دنبال آن است که کاربرد این چهار علم را در زندگی به دانش آموزان و کودکان یاد بدهد. به همین دلیل است که از علم رباتیک استفاده میشود تا، این مهارتها را در قالب ساخت رباتهایی مفید و موثر در زندگی روزمره پیاده سازی شود. به کار گیری علوم چهارگانه در زندگی اصلیترین هدفی است که علم رباتیک با خود به همراه دارد. اما کار ما با دانش رباتیک و آموزش آن به دانش آموزان به اینجا ختم نمیشود و فواید و مزایای دیگری نیز با خود به همراه دارد که در ادامه بیشتر به هر یک از آنها میپردازیم.
چرا یادگیری رباتیک برای دانش آموزان مفید است؟
ضرورت یادگیری علم روباتیک برای دانش آموزان از آن جهت اهمیت دارد و مفید محسوب میشود که، این علم جز ۱۰ دانش برتر تکنولوژیهای پیشرفته دنیاست. اگر بخواهیم واقع بینانه به آینده این رشته مهندسی نگاه کنیم، علم رباتیک قرار است در جای جای زندگی ما قرار بگیرد. از مدارس و برای آموزش دانش آموزان گرفته تا در خانههای ما و برای کمک به سالمندان، رباتهایی که ساخته میشوند کمک کننده خواهند بود.
آموزش رباتیک به دانش آموزان از سنین پایین و در دوران دبستان به آنها کمک میکند تا توانایی آنها در قدرت تفکر خلاقانهتر، نوآورانه و نواندیشانه آنها تقویت شود. بهبود چنین قدرتها و مهارتهایی به دانش آموزان کمک میکند تا عضوی موثر و سازنده در جامعه واقع شوند.
ما به دانش آموزان مبانی علوم مربوط به رباتیک را در مدارس آموزش میدهیم تا بتوانند با کمک قوه تخیل خودشان و آن تفکری که از رباتها دارند، دستگاهها و رباتهایی بسیار کاربردی را بسازند.
۶ مزیت آموزش رباتیک به دانش آموزان و کودکان
آموزش رباتیک به دانش آموزان مهارتهای فنی آنها را تقویت میسازد و میتواند تفکر منطقی، همکاری تیمی و تجربیات آنها را به صورت عملی تقویت سازد. رباتیک فواید و مزایای بسیار زیادی به همراه دارد که هر کدام آنها تاثیرات خوبی در زندگی فردی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان میگذارد. برخی از مزایایی که به دنبال آموزش رباتیک به دانش آموزان و کودکان به دست میآیند، عبارتند از:
۱. ایجاد علاقه به علوم چهارگانه:
علم رباتیک به قدری جذاب و هیجان انگیز است که تمامی کودکان و دانش آموزان را به خودش جذب میکند. منظور از مجذوب شدن دانش آموزان به علم رباتیک، تنها جذب شدن به ساخت و تولید رباتها نیست، بلکه منظور ایجاد علاقه در علوم چهارگانه ریاضیات، مهندسی، علوم و فناوری میباشد.
۲. توسعه و رشد تفکر منطقی و مهارتهای تجربی:
آشنایی دانش آموزان با علم رباتیک میتواند به آنها کمک کند تا تفکری منطقی تر و تحلیلی تر داشته باشند. در هنگام طراحی و برنامه نویسی رباتها، کودکان بایستی به تمامی جزئیات دقت کنند و الگوریتمی بسازند که بتواند؛ تمامی چالشها و مشکلات برنامه نویسی رباتها را به درستی پیاده سازی کنند.
همچنین از آنجایی که کودکان تجربه عملی ساخت ربات را در کلاسهای آموزش رباتیک دارند؛ میتوانند مهارتهای تجربی خود را به خوبی تقویت کنند.
۳. تقویت مهارتهای برنامه نویسی کودکان:
اگر فرزندتان به علوم کامپیوتری علاقه زیادی دارد، علم رباتیک برای او مفید و کمک کننده خواهد بود. در واقع یادگیری مبانی برنامه نویسی و علوم کامپیوتری در رشته رباتیک، میتواند مسیر قدم برداشتن فرزندان شما در رشتههای مهندسی و علوم کامپیوتری را هموارتر سازد.
۴. ایجاد علاقه به علم و فناوری:
آموزش رباتیک میتواند عاملی برای ایجاد علاقه به علم و فناوری در دانش آموزان باشد. تجربهی ساخت رباتها به دانش آموزان نشان میدهد که تکنولوژی چطور میتواند به حل مشکلات، چالشها و خلق ایدهها و راهکارهای جدید منجر شود.
۵. تقویت همکاری تیمی و کار گروهی:
دانش آموزان برای ساخت رباتها، معمولاً به صورت گروهی کار میکنند. حضور کودکان و فرزندان محصل شما در چنین موقعیتی، به آنها اجازه میدهد تا همکاری تیمی را یاد بگیرند و با به اشتراک گذاری ایدهها رباتهایی خلاقانه بسازند. همچنین کار گروهی به دانش آموزان تاب آوری و همکاری موثر و سازنده را آموزش میدهد.
۶. توسعه خلاقیت و نوآوری:
علم رباتیک امکان دیدن نتایج کار دانش آموزان را در همان لحظه برایشان فراهم میکند. در واقع کودکان و نوجوانانی که در کلاسهای رباتیک شرکت میکنند، نیاز دارند تا بیشتر فکر کنند و به کمک راهکارهای خلاقانهتر، دستگاههایی نوآورانه و منحصر به فرد را بسازند. همین امر موجب تقویت قوه تخیل و همچنین افزایش نوآوری در دانش آموزان میشود.
تا اینجا به ۶ مزیت فوق العاده از آشنایی دانش آموزان با علم روباتیک صحبت کردیم. اما به نظر شما آیا این علم میتواند برای دانش آموزان مخرب و مضر باشد؟!
مضرات علم روباتیک برای دانش آموزان
آموزش رباتیک با اینکه میتواند مهارتهای فنی، خلاقیت و قدرت کار تیمی دانش آموزان را بهبود ببخشد، اما میتواند نگرانیها و مضراتی را به همراه داشته باشد. استرس و اضطراب بالا و همچنین آشفتگی فکری از جمله مضرات علم روباتیک میباشند. اما این علم قدرتمند دیگر چه تاثیراتی بر روی روحیهی دانش آموزان دارد؟!
۱. تاثیرات روحی:
یکی از مضراتی که آموزش رباتیک بر سلامت روحی کودکان دارد، این است که استرس، اضطراب، فشارهای روحی و نگرانیهای زیادی را به همراه خواهد داشت. علت چنین تاثیراتی مسابقات و پروژههایی است که برای علاقمندان به رشته روباتیک برگزار میشود. این استرس و فشارها نه تنها به سلامت روح دانش آموزان ضرر میزند، بلکه میتواند در کاهش انگیزه و علاقه به ادامه کار در این مسیر را به دنبال داشته باشد.
۲. کمبود زمان برای دیگر فعالیتها:
آموزش رباتیک میتواند منجر به کمبود زمان برای سایر فعالیتهای دانش آموزان شود. در واقع هر چه زمان بیشتری برای ساخت و برنامه سازی رباتها صرف شود، دانش آموزان زمان کمتری برای ورزش، تفریح، مطالعه و وقت گذرانی با خانواده خواهند داشت.
۳. تاثیر بر تعاملات و ارتباطات اجتماعی:
کودکان شما هر چه زمان بیشتری را برای ساخت و تولید رباتها صرف کنند، ارتباطشان با اجتماع و حتی خانواده کمتر میشود. برای همین است که یکی از تاثیرات منفی علم رباتیک بر زندگی دانش آموزان، تضعیف ارتباطات و تعاملات اجتماعی آنها به شمار میرود.
یکی از راهکارهای جلوگیری از ضعیف شدن ارتباط اجتماعی فرزندان شما، این است که در مدت زمانی که صرف دانش رباتیک و ساخت رباتها میکنند؛ مدیریت شده و زمانبندی شده باشد.
راهکارهایی برای جلوگیری از آسیبهای رباتیک بر زندگی دانش آموزان
اگر میخواهید با آسیبهای روحی و جسمی وارد شده به دانش آموزان طی علم یادگیری علم روباتیک جلوگیری کنید، به شما توصیه میکنیم تا از راهکارهای زیر استفاده کنید:
۱. ایجاد برنامه زمانی و مدیریت شده برای تحصیل، تفریح و استراحت دانش آموزان
۲. ترغیب کودکان به مشارکت در فعالیتهای متنوع ساخت یک ربات در کلاس رباتیک
۳. مدیریت دو سویه از طرف والدین و همچنین مدیریت مدارس برای مدیریت این فشارها
۴. ایجاد فضایی آرامشبخش و به دور از تنش و استرس برای کاهش آسیبهای روح و روان
اگر دانش آموزان با علم رباتیک آشنا باشند و برای ساخت رباتها تلاش کرده باشند، از تاثیرات و فوایدی که در زندگی شخصی و اجتماعی آنها دارد؛ بهره مند خواهند شد. اما چنین چیزی تنها زمانی اتفاق میافتد که فرزندان شما مدیریت شده و با یک زمانبندی متعادل در رباتیک فعالیت داشته باشند.
در غیر اینصورت تنها حاصل علم رباتیک، آسیبهای روحی و جسمی و کمبود زمان برای دانش آموزان خواهد بود.
برگزاری کارگاههای رباتیک در دبستان پسرانه پیشرو
مدرسه پیشرو از اهمیت حضور فناوریها و تکنولوژیهای جدید آگاهی کامل دارد. از آنجایی که علم رباتیک به صورت روزمره در حال رشد و تغییر است، بهتر است تا دانش آموزان ما از همان دوران کودکی به صورت مبتدی و یا پیشرفته؛ با علم روباتیک آشنا باشند.
یکی از مزایای قابل توجهی که به دنبال آن بهترین مدرسه غیر انتفاعی شروع به برگزاری کلاسهای رباتیک کرد، تبدیل خستگی و پریشانی افکار به دستگاهها و رباتهایی خلاقانه میباشد. در واقع مدرسه پیشرو به پرورش استعدادهای دانش آموزان خود اهمیت داده و برای آنکه جامعهای بهتر را بسازد، همواره در حال تلاش است.
مدرسه ابتدایی پیشرو، دبستانی منحصر به فرد و استثنائی
مدرسه ابتدایی پیشرو برای اولین بار در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد. این مدرسه برای اولین بار متد آموزشی کیف در مدرسه را در کشور ایران بنیان گذاری کرد.
مدرسه غیر انتفاعی و پسرانه پیشرو در مقطع ابتدایی، با طرح درس خواندن و نوشتن تمامی تکالیف در مدرسه و نبردن تکالیف روزانه به خانه؛ توانست تا شیوهی نوینی از آموزش را در برای اولین بار در ایران رقم بزند. دبستان پیشرو نه تنها کیف در مدرسه، بلکه متدهای آموزشی دیگری را نیز در کلاسهای درسی خود به کار گرفت تا بتواند انگیزه درس خواندن و تحصیل صحیح و اصولی را برای کودکان به وجود بیاورد. به عناون مثال طراحی بازی، ایجاد بارش فکری، ایجاد کارگروهی را در کلاس درس به طور کامل جا انداخت.
دانش آموزان در دبستان پسرانه پیشرو در شرق تهران علاوه بر یادگیری علم و دانش، مهارتهای دیگری نیز میآموزند تا بتوانند در زندگی فردی و اجتماعی خود به خوبی از پس تمامی چالشها بر بیایند.
مستقل بودن، مسئولیت پذیر بودن، اعتماد به نفس داشتن و همچنین بهبود قدرت تخیل و تجزیه تحلیل تمام آن چیزی است که کودکان شما در دبستان غیر انتفاعی پسرانه پیشرو در شرق تهران یاد میگیرند.