برنامه آزمون آنلاین باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

با انتشار ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، در دانشگاه‌ها و بسیاری از آموزشگاه ها تدریس به صورت مجازی گسترش چشمگیری پیدا کرد؛ در پی گسترش آموزش مجازی برنامه ها و نرم افزارهای مختلفی نیز طراحی گردید. برنامه آزمون آنلاین یکی از برنامه هایی است که بعد از انتشار ویروس کرونا نیاز شدید به آن احساس شد و توسط مهندسین نرم افزار به صورت گسترده طراحی و عرضه شد.
برنامه آزمون آنلاین به مدیران و مسئولین دانشگاه ها، مدارس و سایر آموزشگاه ها کمک کرد تا با خیال راحت و طبق استانداردهای مشخص بتوانند حساس‌ترین آزمون ها را نیز برگزار نمایند.
به نظر شما برنامه آزمون آنلاین باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتوان از آن استفاده کرد و آن را به همگان معرفی کرد؟
در زیر به بخشی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه‌ آزمون آنلاین اشاره می شود.

مهمترین ویژگی های برنامه آزمون آنلاین

مهمترین ویژگی های برنامه آزمون آنلاین

امکان طراحی انواع سوال، امکان برگزاری انواع آزمون مانند آزمون های زبان خارجه، تصحیح به صورت خودکار توسط برنامه آزمون آنلاین، ارسال نتیجه آزمون در سریعترین زمان ممکن، امکان نصب برنامه در تمامی دستگاه های هوشمند از جمله تبلت، گوشی و لپ تاپ، امکان ضبط صدا حین آزمون برای پرسیدن سوالات ضروری و یا پاسخ به سوالات شفاهی در آزمونهای شفاهی، امکان تعریف بازه زمانی در برنامه برای آزمون، نمایش تصادفی سوالات و تصادفی سازی گزینه ها برای جلوگیری از تقلب جزو مهم‌ترین ویژگی های برنامه آزمون آنلاین است که در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره می شود.
با توجه به اینکه تفاوت های نوشتاری در زبان های مختلف وجود دارد؛ نرم افزار آزمون آنلاین باید این قابلیت را داشته باشد تا بتوان انواع سوالات با انواع زبان های نوشتاری را در آن طراحی نمود.
برخی از اساتید و معلمان برای جلوگیری از تقلب در آزمون آنلاین مجبورند چندین نوع سوال طراحی نمایند و یا گزینه های سوالات را جابه جا کنند؛ در حالی که اگر معلمان و اساتید از نرم افزار آزمون آنلاین استفاده نمایند؛ می توانند با استفاده از بخش تنظیمات برنامه آزمون آنلاین، آزمون را طوری برنامه ریزی نمایند که سوالات و گزینه های سوالات به صورت تصادفی برای دانشجویان یا دانش آموزان نمایش داده شود؛ یعنی در عین این که سوالات به یکدیگر شبیه هستند اما به ترتیب مشخصی برای دانشجویان و دانش آموزان نمایش داده نمی شود.
در برنامه آزمون آنلاین می‌توان بر اساس معیارهای مشخصی تعداد دفعات حضور دانشجویان یا دانش‌آموزان در آزمون را محدود نمود.

امکان ارزیابی با برنامه آزمون آنلاین

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت نرم افزار آزمون آنلاین امکان ارزیابی تحصیلی دانشجویان یا دانش آموزان است. امکان بررسی عملکرد دانش آموزان از طریق برنامه‌های آزمون آنلاین راحت تر صورت می گیرد.

امکان ارزیابی با برنامه آزمون آنلاین

می توانید ارزیابی انجام شده را در قالب های مختلف مانند فایل اکسل دریافت نمایید.
یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه آزمون آنلاین این است که می توانید در پایان آزمون نظرسنجی نیز قرار دهید؛ می توانید از دانش‌آموزان دانشجویان بخواهید در جهت بررسی وضعیت آزمون نظرات خود را بیان نمایند. می‌توانید نظرسنجی را به صورت گزینه ای نیز طراحی نمایید تا افراد شرکت کننده در آزمون به صورت بلی یا خیر و … به سوالات شما پاسخ بگویند. این نظرسنجی می‌تواند در خصوص میزان سختی آسانی سوالات، مدت زمان آزمون، شیوایی و گویا بودن سوال و غیره باشد.

برنامه آزمون آنلاین در چه مواقعی کاربرد دارد؟

با توجه به اینکه بعد از انتشار ویروس کرونا برخی از آموزشگاه ها برای اولین بار آموزش مجازی را راه اندازی کرده اند اما بهتر است بدانید که برنامه آزمون آنلاین و به صورت کلی آموزش مجازی فقط مخصوص دوره‌های پاندمی ویروس نیست؛ این برنامه می تواند کاربردهای گسترده تر و مزیت های بیشماری در پی داشته باشد.
به عنوان مثال با برنامه آزمون آنلاین دیگر نیازی نیست که معلمان و اساتید وقت خود را برای تصحیح آزمون بگذارند؛ زیر آزمون به صورت خودکار در برنامه تصحیح می شود و نمره هر فرد و عملکرد آن به صورت دقیق قابل مشاهده است.
آزمون های کاغذی از روش‌های سنتی آزمون هستند؛ روش های جدید آزمون مانند برنامه آزمون آنلاین علاوه بر اینکه از هدر رفتن وقت دانش آموز و معلم جلوگیری می کند باعث کاهش تولید زباله نیز می شود.
هر سال تعداد بیشماری کاغذ برای آزمون های کاغذی تولید می شود؛ پس می توان نتیجه گرفت که برنامه آزمون آنلاین نسبت به محیط زیست سازگار تر است.
برنامه های آزمون ساز مشکلات برگزاری آزمون های آنلاین را کاهش داده اند و باعث افزایش سطح کیفیت آزمون های آنلاین شده اند؛ لازم است تا مدیران و اساتید حداقل با یکی دو مورد از بهترین نرم افزار های آزمون آنلاین آشنایی داشته باشند.

برنامه آزمون آنلاین در چه مواقعی کاربرد دارد؟

امکان طراحی انواع سوالات با برنامه آزمون آنلاین

برنامه آزمون آنلاین این امکان را به معلمان و اساتید می دهد که انواع سوالات تشریحی، تستی، صوتی، تصویری، یا سوالاتی که نیاز به رسم شکل یا متن دست نویس دانش آموز باشد را طراحی نمایند.
سوالاتی که نیاز به تیک زدن دارند یا سوالاتی که نیاز است دانش آموز به صورت صوتی به آنان پاسخ دهد نیز در برنامه های آزمون ساز پیشرفته امکان آن فراهم شده است.
با استفاده از فیلد های مختلفی که در برنامه آزمون آنلاین وجود دارد این امکانات محقق شده است. به عنوان مثال با استفاده از فیلد مالتی مدیا امکان طراحی سوالات صوتی و تصویری وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *