آیا تا کنون برای شما پیش آمده ( که حتماً پیش آمده ) اعصابتان به هنگام درس خواندن بهم ریخته باشد ، نمی دانستید چگونه درس بخوانید و اصلاً کی درس بخوانید مواقعی هم شده که همه درس هایتان را به شب امتحان موکول کرده اید که به قولی شب امتحانی شدید ، یا شاید هم یک روز در هفته تمام درس ها را دوره می کنید. به هر حال هر کسی برای خودش روش خاصی را برای درس خواندن ابداع می کند ولی بهتر است که از روش های صحیح که ما در اینجا به ده روش از آنها می پردازیم استفاده کنید تا به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید. البته در دبستان پیشرو معلمین و مربیان کارآزموده ما در ابتدای سال تحصیلی روش های صحیح درس خواندن را به دانش آموزان آموزش می دهند و در جلسات و گردهمایی های اولیا و مربیان جهت اطلاع اولیا گرامی نکات مورد نظر در این زمینه را به اطلاع این عزیزان می رسانند تا راهنمای خوبی در این زمینه برای فرزندان خود باشند.

۱ – خواندن درس در فواصل کوتاه ولی پیوسته :

به جهت آنکه ذهن آدمی در زمان های کوتاه و پی در پی بسیار با تمرکز بیشتر از زمان های طولانی عمل می کند بنابراین حتی اگر یک ساعت برای مطالعه دارید بهتر است که آنرا به فاصله های زمانی کوتاه تر تقسیم کنید. مثلاً به چهار قسمت ۱۵ دقیقه استراحت کوتاهی به خود می دهید و سپس به خواندن ادامه می دهید.

۲ – در نظر گرفتن وضعیت جسمی :

اگر خسته ، عصبانی ، حواس پرت و شتاب زده هستید اصلاً درس خواندن را باید کنار بگذارید ، در زمانیکه افکار شما به چیزهای دیگری غیر از موضوع درس معطوف است هر قدر برای یادگیری تلاش کنید بی ثمر خواهد بود ، چرا که مغزدراین حالت به دفع داده ها می پردازد ، برعکس زمانی که مغز شما در حالت آرامش قرار دارد همچون یک اسفنج اطلاعات را بخود جذب می کند . بنابراین توصیه می شود که به وضعیت جسمی ، روحی و روانی خود در زمان درس خواندن توجه ویژه ای نشان دهید.

۳ – استراحت کردن با آسودگی خاطر:

همچنان که در مورد دوم از روش ها اشاره کردیم لازمه رفع همه خستگی ها واضطراب ها استراحت دادن به خود و مغز است.
مغز انسان به منظور(( ساخت پروتئین )) و تجدید نیرو به زمان نیاز دارد لذا استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را خواهد داد. بنابراین اگر زمان به شما اجازه می دهد به منظور تجدید قوا حتماً یک روز کامل را به استراحت بگذرانید و در این روز به فعالیت ذهنی سنگین نپردازید وبیشتر به فعالیت های مورد علاقه و خواب بپردازید .

۴ – مرور درس ها در همان روز یادگیری :

اگر بپذیریم که حافظه توانایی مغز است دربیاد آوردن مطالب و بخاطر سپردن مطالب برای تقویت آن باید به این نکته توجه کنیم که تکرار مطلب و مرور مطلب خوانده شده بلافاصله بعد از یادگیری ( خواندن ) می تواند آنرا در ذهن ما حک کند.
دانشمندان دراین زمینه به نتیجه ای جالب رسیده اند و آن اینکه فراموشی درست پس از خواندن ، دیدن یا شنیدن یک موضوع

اتفاق می افتد بنابراین برای جلوگیری از آن توصیه کرده اند که بلافاصله بعد از هر یک از فرایند های یادگیری به مرور و تکرار و پرسش در مورد آن بپردازیم تا بدینوسیله بتوانیم به حفظ و یادگیری عمیق موضوع دست پیدا کنیم .

۵ – یادگیری از کل به جزء:

شاید باور نکنید که همیشه از کل به جزء و یا از بزرگ به کوچک رسیدن ، روشی بسیار کارآمد در یادگیری در تمام سنین است. بنابراین در زمان درس خواندن ابتدا باید سعی گردد تا به یک درک کلی از موضوع برسیم و سپس وارد جزئیات شویم ، این روش موفقیت مارا در امر یادگیری افزایش خواهد داد.

۶ – فراهم کردن محیطی مناسب برای درس خواندن :

برای درس خواندن باید جای مناسبی را درنظر بگیرید . برای این منظور از میز شخصی خود استفاده کنید. این میز باید در گوشه ای از اتاق قرار بگیرد که در حفظ تمرکز شما مؤثر باشد و شما رو به دیوار در پشت میز بنشینید . هیچ چیز اضافه ای که باعث شود تا حواس شما پرت شود ، روبروی شما و در کنار شما نباید وجود داشته باشد. هر چه که برای خواندن درس مورد نظر نیاز دارید از پیش آماده کنید و آنها را در کنار خود روی میز قرار دهید تادر زمان مطالعه مجبور به قطع فعالیت خود نشوید.

۷ – توانایی مغز خود را در زمان درس خواندن مدنظر قرار دهید

گاهی مغز انسان بر اثر خستگی آنچه را که خوانده است از یاد می برد لذا نباید بگذاریم که چنین اتفاقی بیفتد ، همانطور که در روش های پیشین به آنها اشاره داشتیم این فراموشی را نباید به حساب این بگذاریم که ما در فرایند مطالعه تا یک حدی ظرفیت دارد و پس از آن خسته می شود سپس باید به آن استراحت بدهید .

۸ – تبدیل درس خواندن به یک عادت خوب با برنامه ریزی مناسب

باید توجه داشته باشیم که اگر ساعات مشخصی از روز را به درس خواندن اختصاص ندهیم و به قولی هر وقت که شد درس بخوانیم نتیجه خوبی از آن نخواهیم گرفت پس تخصیص ساعاتی از روز برای مطالعه هر درسی و یادداشت این زمان در دفتر روزانه درس خواندن را به یک عادت همیشگی تبدیل می کند.

۹ – اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را از هم تفکیک کنیم :

یکی از دلائل اصلی که باعث می شود ما به اهداف خود دست نیابیم همان اندیشه منفی در دست یابی به اهدافمان است که باید آن را از ذهن خود پاک کنیم و سپس برای رسیدن به آنها برنامه ریزی مناسب انجام دهیم و به مدیریت آنها بپردازیم . اهداف بلند مدت را باید همچون یک رؤیا در ذهن بپرورانیم و نگه داریم و در همان حال فعالیت های روزانه خود را به اهداف کوتاه مدت اختصاص دهیم . به عنوان مثال : می خواهیم مهندس و یا پزشک شویم این اهداف بلند مدت ماست و برایمان بسیار مهم هستند . در اینجا برای رسیدن به این خواسته ها باید مسیرهایی را برگزینیم که ما را هر چه مطمئن تر به آنها برساند که این مسیرها اهداف کوتاه مدت ما را تشکیل می دهند که همراه با سعی و تلاش و برنامه ریزی طی می شوند مثل فارغ التحصیلی از دبستان با معدل خوب که خود حاصل اندوختن مهارت و تجربه در حین تحصیل است.

۱۰ – دور کردن ناامیدی از خود که دشمن یادگیری است:

کسانی که دائم خود را بدلیل ضعف در یادگیری سرزنش می کنند از پیشرفت قابل ملاحظه ای در امر یادگیری بی بهره خواهند
ماند . در مقابل کسانی که اطمینان به نفس بالایی دارند از سرعت یادگیری و قدرت حافظه بهتری برخوردار هستند بنابراین آهسته و پیوسته فرایند درس خواندن و یادگیری را پی می گیریم و انرژی خود را طرف نگرانی و حساسیت های بی مورد نمی کنیم . امید که با استفاده از روش های صحیح درس خواندن فرزندانی موفق و توامند داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *