استفاده از فناوری در آموزش دانش ‌آموزان

استفاده از فناوری در آموزش دانش‌آموزان روز به روز در حال نمود بیشتر بوده و اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

در اغلب کشورها روش آموزشی دانش‌آموزان به کمک فناوری‌های نوین، پیاده سازی شده و موجب پیشرفت فرزندان شما می‌شود. تلفن‌های همراه، کامپیوتر‌ها و تبلت‌ها در حال حاضر به عضوی جدا نشدنی از زندگی دانش آموزان و معلمان تبدیل شده است. با استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی در کلاس‌های درسی، تغییر عظیمی در نحوه آموزش و نتایج حاصل از آن رقم خورده است.

اما پرسش مهم اینجاست که این فناوری‌های جدیدی که روز به روز هم پیشرفته‌تر می‌شوند، چطور می‌توانند موثر واقع شوند و تاثیر مثبتی بر آموزش دانش آموزان داشته باشد؟

 چرا به فناوری در آموزش نیاز است؟

استفاده از فناوری‌ها به منظور آموزش دادن دانش ‌آموزان از سال ۲۰۰۰ میلادی شروع شد و اثرات مثبتی از خود بر جای گذاشت. با افزایش استفاده از فناوری‌ها برای آموزش دانش آموزان، نحوه استفاده از این تکنولوژی‌ها روز به روز بهتر و پیشرفته‌‌تر شد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا فناوری با آموزش ترکیب شد؟

 ۱. دسترسی به دنیایی از اطلاعات

در دنیای امروز و به کمک تکنولوژی می‌توان با یک جست و جوی ساده، به دریایی از اطلاعات دسترسی پیدا کرد. حال اگر ما این فناوری‌ها را وارد کلاس‌های درسی و آموزشی کنیم، دانش ‌آموزان می‌توانند از این حجم انبوهی از اطلاعات تخصصی و غیر تخصصی در حوزه درسی‌شان بهره ببرند. استفاده از ویدئو‌ها و تصاویر اینفوگرافیک خارج از کتاب‌های درسی، از دیگر نقاط قوت استفاده از فناوری در آموزش می‌باشد.

۲. کنار رفتن محدودیت‌های کلاس‌های درس

با استفاده از فناوری‌ها‌ در آموزش دانش آموزان، مرزهای برگزاری کلاس‌های درسی گسترش می‌یابد. برگزاری آنلاین کلاس‌ها در فضای دیجیتال و پلتفرم‌های مختلف نمونه‌ای از این محدودیت شکنی‌ها است. دانش ‌آموزان سوالات خود را می‌توانند از طریق ایمیل و یا فضای مجازی از استاد بپرسند و دیگر نیازی به حضور فیزیکی در سر کلاس نیست!

 ۳. به وجود آمدن محیطی جذاب و درگیر کننده

دانش ‌آموزان هنگام یادگیری در کلاس‌های خشک درسی اگر احساس کنند که موضوع برایشان مفید نیست و یا کسل کننده است، آن را رها خواهند کرد. فناوری‌های آموزشی نوین محیطی جذاب و هیجان انگیز را فراهم کرده و این فرصت را به دانش‌آموزان می‌دهد تا از حضور در کلاس درس لذت ببرند.

این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند تا با انگیزه بمانند و از درس خواندن خسته نشوند.

 ۴.آگاهی داشتن از اخبار و اطلاعات جدید

در دنیای امروز و با افزایش سرعت رشد تکنولوژی و فناوری‌های گوناگون، هر روزه با بحث‌های داغ و جدیدی مواجه می‌شویم. دانش آموزانی که به روز باشند و از فناوری‌های نوین استفاده کنند، می‌توانند علم و دانش خود را با استفاده از اخبار و اطلاعات جدید به روز کنند.

دانش آموزان و دانشجویانی که همواره به دنبال کسب علم و دانش هستند، آینده شغلی بهتری خواهند داشت و موفق‌تر از سایر افراد خواهند بود.

فناوری چگونه صنعت آموزش را تغییر داده است؟

استفاده از فناوری در آموزش دانش‌ آموزان همواره موجب تغییر و بهبود کیفیت آموزش شده است. تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که به منظور آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرند، روش های جدیدی از یادگیری را برای دانش‌ آموزان به وجود آورده‌اند. این روش‌های نوین بسیار بهتر و موثرتاز متدهای آموزش قدیمی به دانش آموزان است.

به عنوان مثال تاثیری که فناوری بر آموزش دانش آموزان داشته عبارتند از:

  • معلمان و اساتید به بررسی روند پیشرفت صعودی و یا نزولی دانش آموزان توسط هوش مصنوعی می‌پردازند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به دانش‌ آموزان هم کمک کند تا بهتر و سریع‌تر پیشرفت کنند.
  • بازی انگاری یا همان Gamification مکانیسیمی متفاوت است که از بازی در آموزش دانش آموزان استفاده می‌کند. دانش ‌آموزان، به خصوص دانش آموزان در سنین پایین‌تر، مفاهیم درسی خود را از طریق بازی یاد می‌گیرند. به همین دلیل است که استفاده از بازی برای آموزش دانش آموزان محبوب شده و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.
  • واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) تکنولوژی‌هایی هستند که در یادگیری همه جانبه دانش آموزان کمک شایانی می‌کند. این تکنولوژی‌ها به دانش ‌آموزان این فرصت را می‌دهند تا وقایعی را تجربه کنند که شاید هیچ‌وقت نمی‌توانستند آن را ببیند. این دو فناوری دروس حوصله سر بر را به واقعیتی مجازی تبدیل می‌کنند و باعث می‌شوند تا دانش‌آموزان با دیدن آن‌ها بهتر آموزش ببینند.

 

معایب استفاده از فناوری در آموزش دانش آموزان

تا اینجا به مزایا و تمامی خصوصیات مثبت از تاثیر فناوری بر آموزش دانش آموزان پرداختیم. اما فناوری و تکنولوژی همیشه تاثیر مثبتی ندارد و گاهی می‌تواند بر آموزش، تاثیرات منفی بگذارد. معایب و اثرات منفی که فناوری در آموزش دانش آموزان می‌گذارد عبارتند از:

  • حواس پرتی و عدم تمرکز

استفاده دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه، لپتاپ‌ها و تبلت‌ها جهت یادگیری، حواس پرتی ایجاد می‌کند. به خصوص اگر نرم افزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی، بر روی موبایل و یا لپتاپ دانش آموزان وجود داشته باشد، تمرکز بر درس خواندن را دشوار خواهد کرد. به همین دلیل دستگاه‌هایی که به عنوان فناوری‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهتر است تا شامل یک سری استانداردهای محدود کننده باشند تا از حواس پرتی دانش آموزان جلوگیری شود.

  • کاهش تعاملات اجتماعی

یکی از معایب بزرگ تکنولوژی، ایزوله کردن و تنها کردن افراد است. دانش آموزانی که از تکنولوژی استفاده می‌‎کنند تا آموزش ببینند، نیاز کمتری به برقراری ارتبط مستقیم با سایر افراد خواهند داشت. اگر معلمان و اساتید به دنبال رفع تنهایی دانش آموزانشان هستند، بهتر است از ارائه‌های شفاهی، پرسش و پاسخ و کارهای گروهی استفاده کنند. در اینصورت دانش آموزان به کار گروهی و درگیری با اجتماع مشغول شده و از کاهش تعاملات اجتماعی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

  • عدم دسترسی به تکنولوژی

برخی از دانش آموزان ممکن است به دلیل محدودیت‌های مالی یا جغرافیایی، به تکنولوژی آن طور که باید و شاید دسترسی نداشته باشند. برخی از دانش آموزان ممکن است با محدودیت‌هایی نظیر عدم دسترسی به اینترنت و یا نداشتن منابع هوشمند کافی مواجه شوند. این امر می‌تواند روند آموزش را مختل کند و در برخی موارد احساس سرخوردگی و شرمندگی را در دانش آموزان پدید آورد!

  • وقت گیر بودن یکپارچه سازی آموزش به کمک فناوری

برخلاف اینکه به کار بردن فناوری در آموزش دانش آموزان یادگیری را آسان‌تر می‌کند، اما هنوز در برخی جوامع و میان برخی از خانواده‌ها استفاده از فناوری‌ها برای آموزش و یادگیری جا نیفتاده است. در نتیجه برای یکپارچه سازی جوامع جهت استفاده از تکنولوژی کمی سخت و زمانبر می‌باشد.

آیا استفاده از فناوری در آموزش دانش آموزان مفید است؟

به کار بردن فناوری در آموزش دانش آموزان تاثیرات مثبت بسیار زیادی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شخصی سازی روند آموزش
  • راحتی و دسترسی پذیری آسان
  • تنوع در راه‌ و چاه‌های آموزش و یادگیری
  • ایجاد تعاملات به روش‌های جدید و نوین

اما در مقابل با وجود معایبی که در روند آموزش به کمک فناوری وجود دارد، نمی‌توان نظر قطعی در خصوص مفید بودن یا نبودن آموزش با فناوری داد.

شاید بهتر باشد تا هر دانش آموزی که شرایط استفاده از فناوری و تکنولوژی را دارند، حداقل یکبار آموزش به کمک فناوری را تجربه کنند. در اینصورت می‌توانند انتخاب کنند که آیا این نحوه از آموزش برایشان مفید واقع می‌شود یا خیر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *