آماده کردن دانش آموزان برای شروع کلاس اول

شروع کلاس اول یکی از مهمترین مراحل در زندگی هر شخص می باشد؛ آماده کردن دانش آموزان برای شروع کلاس اول یکی از دغدغه های والدین است خصوصاً والدینی که فرزندانی وابسته دارند.

اگر فرزند شما دوره پیش دبستانی را تجربه نکرده باشد؛ شروع کلاس اول برای او سخت تر بوده و والدین باید وقت و انرژی بیشتری را برای آماده کردن کودک به کار ببرند.

در ادامه مطلب مهمترین نکات برای آماده سازی کودک برای شروع کلاس اول بیان می شود؛ رعایت این نکات توسط والدین می‌تواند باعث شود تا والدین با دردسر کمتری دانش آموزان خود را برای شروع کلاس اول آماده نمایند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه آماده سازی دانش آموزان اول دبستان کلیک کنید.

نکاتی که باید والدین برای آماده کردن دانش آموزان برای شروع کلاس اول رعایت نمایند؛ چیست؟

دانش آموزان در کلاس درس

یکی از مسائلی که باعث می شود کودکان برای رفتن به مدرسه مقاومت نمایند؛ وابستگی بیش از حد و اندازه به والدین است. لازم است تا چند ماه قبل از بازگشایی مدارس مادران قدری از وابستگی کودک به خود را کاهش دهند. به عنوان مثال مادران می‌توانند هفته ای دو تا سه مرتبه کودک خود را به پدربزرگ، مادر بزرگ، خاله، عمه و غیره بسپارند. شاید کودک در روزهای اول مقاومت زیادی نماید اما به مرور از وابستگی اش به مادر کم شده و در نتیجه می تواند برای ورود به مدرسه و دور شدن از مادر آمادگی پیدا نماید.

هیچگاه نزد کودک خود از مدرسه و یا خاطرات بد مدرسه تعریف نکنید؛ مدرسه را به عنوان خانه دوم در نزد کودک خطاب کرده و آن را مامنی پر از آرامش، امنیت و سرگرمی خطاب نمایید.
اگر کودک بداند که با رفتن به مدرسه اتفاقات خوبی در انتظار او است؛ برای شروع کلاس اول آمادگی بیشتری پیدا می کند.

یکی از مسائلی که باعث می شود کودکان برای شروع کلاس اول آمادگی نداشته باشند؛ بیدار شدن زود هنگام از خواب است خصوصاً کودکانی که شب ها دیر به خواب می روند با این مشکل بیشتر دست و پنجه نرم می کنند؛ به همین سبب به والدین توصیه می شود حداقل سه ماه قبل از بازگشایی مدارس کمک نمایند تا خواب کودک تنظیم شود. اجبار کودکان برای زود خوابیدن و زود بیدار شدن باعث می شود تا کودکان برای شروع کلاس اول آمادگی بیشتری پیدا کنند.

چگونه اضطراب جدایی کودکان را در هنگام شروع کلاس اول حل نماییم؟

همانطور که در سرتیترها قبلی بیان شد؛ اضطراب جدایی از مهمترین عوامل عدم آمادگی کودکان برای شروع کلاس اول است. کودکانی که اضطراب جدایی دارند؛ برای رفتن به مدرسه مدام بهانه گرفته، در سر کلاس درس به خوبی تمرکز نمی کنند و رابطه خوبی با معلم برقرار نمی کنند؛ از همین رو لازم است تا والدین چندین ماه قبل از شروع مدارس اقداماتی را برای کاهش این اضطراب را به کار گیرند.

راهکار های کاهش اضطراب کودکان پیش از رفتن به مدرسه.

فعالیت معلم و دانش آموزان در کنار هم

مثلاً می‌توانند محیط مدرسه را در اتاق کودک بازسازی کرده و مادر با کودک بازی نماید؛ به این صورت که مادر نقش معلم، دوست، همکلاسی و مدیر را بازی نماید و در بازی این افراد را افرادی مهربان و صمیمی جلوه دهد.

حدود دو هفته قبل از بازگشایی مدارس، بهتر است که کودک را به مدرسه برده و اجازه دهیم کمی در محیط مدرسه گشت و گذار نماید و با محیط به خوبی آشنا شود.

مهم است که کودک، والدین را برای خرید لوازم مدرسه همراهی نماید؛ توصیه می شود که لوازم مدرسه کودک را حداقل دو هفته قبل از شروع کلاس اول خریداری نمایید؛ زیرا کودکان علاقه دارند مدام این وسایل را لمس نمایند هر چقدر زمان طولانی تری با این وسایل در ارتباط باشند؛ راحت‌ تر برای شروع مدرسه آماده می شوند.

اگر از بین افراد فامیل، همسایه ها، دوستان پیش دبستانی یا مهد کودک و… کسی همراه با فرزند شما در همان مدرسه به کلاس اول می رود لازم است تا برای کاهش اضطراب جدایی کودک، اجازه دهید چندین روز قبل از شروع مدرسه آنها با هم در ارتباط باشند؛ اینکه کودک بداند یکی از دوستانش در همان مدرسه و کلاس با او همراه است؛ به طور چشم گیری از اضطراب کودک کم می کند.

سایر اقدامات لازم جهت آماده کردن دانش آموزان برای شروع کلاس اول

شروع کلاس اول برای یک کودک مرحله ای مهم و بسیار حساس است؛ کودک در این دوره با بسیاری از مفاهیم مانند گروه، مسئولیت و فداکاری آشنایی پیدا می کند؛ به همین سبب لازم است آمادگی روحی و جسمانی برای درک این مفاهیم داشته باشد.

بازگشایی مدارس

به عنوان مثال کودکان در شروع کلاس اول با مشق نوشتن و تکلیف آشنایی پیدا می کنند؛ مشق نوشتن و تکلیف در این دوره یکی از مسئولیت‌های مهم دانش آموزان است به همین سبب مادران باید با اقداماتی کودکان را برای این امر آماده نمایند؛ خمیر بازی، ماسه بازی، گل بازی در دوران قبل از مدرسه باعث ورزیده شدن دستها و انگشتان کودکان شده و در نتیجه کودکان برای انجام تکالیف مشکل کمتری پیدا می کنند‌.

از آنجا که کودکان باید در شروع کلاس اول تمرکز کافی داشته باشند؛ به مادران توصیه می‌شود قبل از شروع برای کودکان کتاب بخوانند؛ قصه های دنباله دار می توانند بهترین گزینه برای آماده سازی کودک برای شروع مدرسه باشد.

به طور کلی به مادران توصیه می‌شود راهکارهایی برای تقویت حافظه شنیداری و بصری به کار گیرند؛ انجام تمریناتی برای ورزیده شدن دست ها نیز در کنار این راهکارهای تقویت حافظه کمک می کند تا دانش آموزان برای شروع کلاس اول آمادگی بیشتری داشته باشند.

احساسات دانش آموزان در هنگام بازگشایی مدارس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *