وقتی به دوران مدرسه فکر می کنیم بیشتر وقت ها به یاد تکالیف زیاد و سختی که انجام می دادیم میفتیم. گرچه خاطرات خوب آن دوران فراوان بود اما گاهی اوقات به نظر می رسید سختی های روزهای مدرسه هرگز پایان نخواهد یافت!

با این حال امروزه می بینیم که کشورهایی در دنیا وجود دارند که علیرغم تکالیف ناچیز بسیار هم موفق هستند.راز موفقیت آن ها درچیست؟

فنلاند

در صدر لیست کشورهایی که علیرغم تکالیف کم، عملکرد بسیار موفقی دارند، فنلاند قرار دارد. سیستم آموزشی این کشور اروپایی بر مبنای روزهای کوتاه مدرسه ، تعطیلات طولانی و تنها ۲ ساعت تکالیف در هفته است. همچنین، کودکان در فنلاند مجبور نیستند مدرسه را تا قبل از هفت سالگی  شروع کنند. با داشتن تمام این شرایط، آنها هنوز هم از از نظر نتایج تحصیلی بالاتر از بیشتر کشورها هستند. آنها در ریاضیات و علوم جایگاه ششم در دنیا را دارند.

چگونه به این موفقیت دست یافته اند؟

فنلاند می گوید سیستم آنها بیشتر بر مبنای اعتماد بین مدرسه و اولیا کار می کند تا این که بخواهند با دادن تکالیف زیاد وقت کودکان را پر کنند.سیستم آموزشی فنلاند به والدین این اطمینان را می دهند که معلمان تمام آموزش های لازم را در زمانی که کودکان در مدرسه به سر می برندبه آن ها می دهند. اگر چه بسیاری از مطالعات تلاش کرده اند ثابت کنند که تکالیف بیشتر به معنای نتایج بهتر است، اما به نظر می رسد که فنلاند مصمم است که  خلاف آنها را ثابت کند.

کره جنوبی

مانند فنلاند، کره جنوبی هم تنها ۲ ساعت تکلیف  در هفته برای دانش آموزان در نظر دارد. با این حال این کشور موفق به کسب رتبه دوم از نظر مهارت خواندن در جهان شده است. مدارس کره جنوبی در دهه های اخیر، زمانی که آموزش و پرورش بخش عمده ای از این کشور شد پیشرفت فراوانی داشته است. در واقع، کره جنوبی می خواهد برای هرکس بدون در نظر گرفتن زمینه ها و شرایط قبلی اش فرصت های آموزشی یکسان وجود داشته باشد. . این مدارس به جای کار در منزل، تمرکز خود را بر آزمون های مداوم و تمرین های بیشتر در مدرسه قرار می دهند.

ژاپن

مدارس ژاپنی متفاوت از بسیاری مدارس در سراسر جهان کار می کنند. به جای این که معلمان صرفا از دانش خود استفاده کنند و آن را به دانش آموزان کلاس آموزش دهند، به آن ها در مورد چگونگی استفاده از اینترنت و منابع اطراف خود برای یافتن پاسخ برای سوالاتشان کمک می کنند.

مدارس در ژاپن فقط در حدود یک ساعت و نیم ساعت تکلیف منزل در هفته برای دانش آموزان در نظر دارند. با این حال، این تنها کار دانش آموزان نیست. نه، اکثر مدارس در سراسر کشور سرایداری استخدام نمی کنند. چرا؟ دانش آموزان خود مسئول نگهداری ساختمان تمیز و مرتب هستند. بنابراین در حالی که مدرسه ژاپنی به جای این که وقت دانش آموزان خود را با تکالیف زیاد پر کنند، آنها را برای مهارت های فراوانی که در طول زندگی نیاز دارند، آماده می کنند.

 

مبحث انجام تکالیف در منزل موضوعی است که بسیاری از مردم به آن فکر می کنند. برخی معتقدند که بهترین راه یادگیری است، در حالی که دیگران هیچ دلیلی نمیبینند که دانش آموزان باید همه چیزهایی را که از نظر آموزشی لازم دارند در همان تایم مدرسه یاد نگیرند. با این حال، به نظر میرسد که خیلی از کشورها ثابت کرده اند که می توانند بدون حجم زیاد تکالیف بسیار هم موفق عمل کرد.

 

نویسنده : Josh Becker

http://www.geekycamel.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *