راهکارهای تقویت حافظه دانش آموزان دبستانی کدامند؟

تقویت حافظه دانش آموزان دبستانی از مهمترین دغدغه های والدین در شروع سال تحصیلی است. اگر والدین با راهکارهای تقویت حافظه دانش آموزان دبستانی به خوبی آشنایی پیدا کنند؛ می توانند با استفاده از این راهکارها به کودکان خود کمک نمایند تا مطالب درسی را به خوبی فرا گرفته و مطالب را در حافظه بلند مدت به راحتی جای دهند. از آنجا که دروس دوره ابتدایی به هم پیوسته است و یادگیری دروس سال قبل بر یادگیری دروس سال بعد تاثیر دارد؛ لازم است تا دانش آموزان از راهکارهایی برای درس خواندن استفاده نمایند تا مطالب را به راحتی فراموش نکرده و اختلال در روند آموزشی آنها ایجاد نشود.

اگر تمایل دارید تا با این راهکارها آشنا شوید؛
توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

راهکارهای تقویت حافظه دانش آموزان دبستانی چند بعدی است؛ به همین سبب اولیای دانش آموز باید برای تقویت حافظه فرزند خود راهکارهای متعددی را در پیش گیرند یکی از این راهکارها توجه به تغذیه دانش آموز است؛ که در ادامه توضیحات مختصر در این خصوص داده می‌شود.

تاثیر تغذیه بر تقویت حافظه دانش آموزان

تاثیر تغذیه بر تقویت حافظه دانش آموزان

به طور کلی تغذیه نقش مهمی را در رشد انسان چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی ایفا می کند؛ نقش تغذیه در تمامی دوره های رشدی از دوران رویانی تا پیری بسیار مهم و انکار ناپذیر است.
طبق تحقیقات به عمل آمده تغذیه می تواند بر هوش و تقویت حافظه تاثیر داشته باشد؛ برخی از افراد گمان می کنند که هوش صرفاً ژنتیکی بوده و محیط نقشی در آن ندارد؛ در حالیکه هوش جزو صفاتی است که می تواند تحت تاثیر محیط افزایش پیدا کند؛ یکی از عوامل محیطی موثر بر هوش تغذیه است.

دانش آموزانی که با مشکل سوء تغذیه مواجه هستند؛ در یادگیری نیز دچار اختلال می‌شوند.

دانش آموزانی که با مشکل سوء تغذیه مواجه هستند؛ در یادگیری نیز دچار اختلال می‌شوند

برای تقویت حافظه دانش آموزان دبستانی به والدین خصوصاً مادران پیشنهاد می شود که در برنامه غذایی کودک مواد غذایی حاوی فسفر، آهن، منیزیم و انواع ویتامین ها را قرار دهند. می‌توانید عدسی را در وعده غذایی شام یا صبحانه دانش آموز قرار دهید.
استفاده از مواد غذایی مانند حبوبات جوانه زده می تواند به خوبی باعث تقویت حافظه دانش آموزان دبستانی شود؛ پیشنهاد می شود با عدس و ماش جوانه زده برای کودکان خود سالادی خوشمزه تهیه نمایید.
میوه هایی مانند به، سیب و موز را در برنامه غذایی آنها قرار دهید.
۲۱ عدد مویز و ۷ عدد بادام را نیز می توانید در وعده صبحانه یا میان وعده آن ها بگنجانید.

تاثیر بازی بر تقویت حافظه دانش آموزان دبستانی

بازی نیز از دیگر عوامل محیطی موثر بر هوش است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که هر نوع حافظه دانش آموزان دبستانی تاثیر نمی گذارد بلکه بازی هایی که به صورت هدفمند برای تقویت حافظه دانش آموزان طراحی شده است می‌توانند بر مولفه حافظه و هوش تاثیر گذار باشند.
بازی هایی مانند شطرنج، بازی رنگها، پازل، بازی های فکری، به خاطر سپردن اشیا، رنگ ها، اعداد از جمله بازی های موثر بر حافظه هستند.
با پیشرفت تکنولوژی خصوصا در حوزه فناوری اطلاعات بازیهایی ابداع شده اند که می توانند بر تقویت حافظه دانش آموزان دبستانی تاثیر گذار باشند؛ این بازیها را می‌توانید از وبگاه های مختلف دانلود نمایید. brain trainer یکی از این اپلیکیشن ها است که می‌توانید آن را از گوگل پلی دانلود کنید.
بازی ها بر قدرت تمرکز کودکان شما تاثیر مثبتی دارند و با افزایش تمرکز و تقویت حافظه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر می گذارند.

تاثیر رفتار والدین بر تقویت حافظه دانش آموزان

شاید باورش برای شما سخت باشد اما نحوه رفتار والدین بر تقویت حافظه دانش آموزان می تواند تاثیر بگذارد. به طور کلی قرار گرفتن در محیط های استرس زا قدرت توجه و تمرکز را کاهش می دهد. دانش آموزانی که در محیط های پر تنش رشد می کنند با اختلالات درسی نیز مواجه بوده و به سختی می توانند؛ مطالب درسی را به خاطر بسپارند. به همین سبب به والدین توصیه می شود محیط خانواده را برای دانش آموز به محیطی آرامش بخش تبدیل نمایند.

تاثیر رفتار والدین بر تقویت حافظه دانش آموزان

دانش آموز خود را تشویق کرده و به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس او کمک نمایید؛ افزایش اعتماد به نفس در کودکان می تواند بر روند یادگیری آنان تاثیر مثبت بگذارد.
به منظم بودن برنامه خواب کودک خود اهمیت دهید؛ کودکانی که از یک الگوی خواب منظم پیروی می کنند بهتر می توانند مطالب درسی را در خاطر بسپارند.

برای مطالعه مطلب اهمیت روش تربیتی دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله کلیک کنید!

تقویت حافظه دانش آموزان با مطالعه

یکی از راهکارهای تقویت حافظه دانش آموزان دبستانی این است که دانش آموزان علاوه بر کتب درسی خود، کتاب های دیگری را نیز مطالعه نمایند.
دانش آموزانی که سطح مطالعه بالایی دارند بهتر می توانند مطالب درسی را درک کرده و از طرفی حافظه آنان نیز به مرور تقویت می شود.
آموزش دادن شیوه های صحیح مطالعه به دانش آموزان را نیز فراموش نکنید؛ دانش آموزان باید با شیوه های صحیح و نوین درس خواندن مانند جعبه لایتنر، نمودار درختی و اصول تصویرسازی ذهنی آشنایی داشته باشند؛ این روش‌ها به دانش آموز کمک می کند تا بتواند مطالب درسی را به خوبی در حافظه بلند مدت خود بگنجاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *