راهکارهایی برای درک مطلب بهتر برای دانش آموزان

فراموشی مطالب کلاس یکی از مشکلاتی است که درس خواندن را برای دانش آموزان سخت تر می کند؛ قطعا هیچ معلمی دوست ندارد که دانش آموزان مطالبی را که معلم با زحمت به آنها آموخته است را فراموش نمایند.

اگر جزو مربیان و معلمان آموزشی هستید خواندن ادامه این مطلب به شما پیشنهاد می شود؛ زیرا در این مطلب راهکارهایی ارائه می شود که با استفاده از آنها می‌توانید کاری کنید که مطالب کلاس به دانش آموزان به راحتی تفهیم شده و مطالب دیرتر از حافظه آنان پاک شود.

اگر دانش آموزان در سر کلاس درس مطالب کلاس را به خوبی فرا بگیرند؛ با مروری کوتاه می توانند مطالب را یادآوری کرده و سرعت یادگیری آنان افزایش پیدا کند. چندین عامل در یادگیری سریع مطالب کلاس توسط دانش آموزان تاثیر می گذارد که برخی از این عوامل مربوط به معلم و برخی از این عوامل مربوط به دانش آموز و برخی نیز مربوط به والدین او می شود.

از آنجا که نمی توان تمام این عوامل را در این مطلب توضیح داد؛ عوامل مربوط به معلم و نحوه آموزش توضیح داده می شود.

معلمان چگونه می توانند به یادگیری عمیق مطالب توسط دانش آموزان کمک نمایند؟

علم و دانش

لازم است تا معلمان و مربیان آموزشی با برخی از تکنیک های روانشناسی یادگیری آشنایی داشته باشند؛ اگر معلم و مربی به انواع حافظه، ساختار مغز و فرآیند یادگیری آشنا باشد؛

قطعاً بهتر می تواند مطالب کلاس را به دانش آموزان یاد دهد.

استفاده از روش های نوین تدریس

استفاده از روش های نوین تدریس

علاوه بر تکنیک های مربوط به روانشناسی یادگیری، لازم است معلمان و مربیان آموزشی با نوین ترین روش های تدریس در سراسر دنیا آشنا باشند؛ معلمان بروزی که مدام مقاله های تالیف شده در خصوص روش های نوین آموزش را مطالعه می کنند و آنها را به کار می برند؛ می‌توانند دانش آموزان موفق تری را تربیت نمایند.

استفاده از رمزگذاری و تصویر سازی ذهنی

رمزگذاری و تصویر سازی ذهنی

معلمان برای اینکه مطالب کلاس را دانش آموزان به راحتی فراموش نکنند؛ می‌توانند برای آموزش مطالب درسی از تکنیکهایی چون تصویر سازی ذهنی، انجام آزمایشات عملی، رمزگذاری، آموزش همراه با ریتم و آهنگ استفاده نمایند.

به عنوان مثال می توان برای آموزش مفاهیمی چون چگالی آزمایشات عملی را انجام داد؛ مثلاً در سر کلاس درس شربت چند رنگ درست کرد و مفهوم چگالی را تدریس کرد، یا برای آموزش مفهوم کشش سطحی آب لازم است تا یک آزمایش ساده با یک لیوان آب و کاغذ انجام دهیم.

استفاده از مثال های عینی

استفاده از مثال های عینی

علاوه بر آزمایشات ساده و قابل اجرا در کلاس درس می توان از مثال های عینی نیز برای تفهیم مطالب کلاس استفاده نمود؛ به عنوان مثال می توان با نشان دادن یک تخم مرغ آب پز مفهوم سلول و اجزای سلولی را برای دانش آموزان بیان نمود.

شرکت دادن دانش آموزان در مباحث درسی از راهکارهای موثر برای عدم فراموشی مطالب کلاس است. که در ادامه مطلب این تکنیک بیشتر توضیح داده می شود.

شرکت دادن دانش آموزان در تدریس برای عدم فراموشی مطالب

یکی از روش های بسیار موثر برای اینکه دانش آموزان مطالب کلاس را فراموش نکنند این است که معلم آنها را در بحث شرکت دهد. به این صورت که معلم خود تنها گوینده نباشد و از طریق پرسش، نظرسنجی، مشورت کردن و… از دانش آموزان بخواهد تا در مباحث درس شرکت نمایند.

معلم می تواند گروه های درسی تشکیل داده و قبل از اینکه موضوع مد نظر را تدریس نماید؛ از دانش آموزان بخواهد تا به صورت گروهی در مورد آن موضوع مشورت کرده و نظرات خود را بر روی کاغذ ثبت نمایند؛ آنگاه موضوع مورد نظر را با بررسی نظرات دانش آموزان تدریس نماید.

شرکت دادن دانش آموزان در تدریس برای عدم فراموشی مطالب

آیا استفاده از وسایل کمک آموزشی کمک می کند که دانش آموزان مطالب کلاس را بهتر یاد بگیرند؟

استفاده از وسایل کمک آموزشی باعث می شود تا دانش آموزان مطالب کلاس را بهتر یاد گرفته وآنها را دیرتر فراموش کنند.
وسایل کمک آموزشی برای هر درس می‌تواند متفاوت باشد.

می توانید از ویدیو ها و انیمیشن های آموزشی برای درک بهتر مطالب درسی به دانش آموزان کمک نمایید.

برای اینکه دانش آموزان راغب شوند تا به خوبی بر روی مطالب آموزشی ارائه شده در فیلمها تمرکز نمایند؛ از آنها در این خصوص تکلیف بخواهید. به عنوان مثال از آنها بخواهید بعد از پخش کامل ویدیو های آموزشی برداشت خود را بنویسند.

استفاده از وسایل کمک آموزشی

ارائه مطالب کلاس با بیانی شیوا

ارائه مطالب کلاس با بیانی شیوا

فن بیان معلم در درک بهتر مطالب درسی تاثیر بسزایی دارد. معلمانی که از فن بالایی در بیان برخوردار هستند؛ عملکرد بالاتری در آموزش نیز دارند.منظور از فن بیان در اینجا یعنی اینکه معلم بتواند با بیانی ساده و قابل فهم مفهوم کامل یک موضوع را برساند.

استفاده از نمودارهای درختی، دسته بندی مطالب، طبقه بندی کردن موضوعات، حل کردن نمونه سوالات در پایان هر مبحث می تواند به درک بهتر مطالب درسی کمک نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *