مدرسه خوب چه ویژگی دارد؟ آیا حساسیت در انتخاب مدرسه خوب موثر است؟
قطعاً یک مدرسه خوب تاثیر بسزایی می تواند در پیشرفت دانش آموز در تمامی ابعاد داشته باشد. از آنجا که دانش آموزان حداقل ۶ ساعت از شبانه روز خود را در مدرسه سپری می کنند و سایر فعالیت های آنها در خانه وابسته به فعالیتهای مدرسه است؛ باید در انتخاب مدرسه برای آنها توجه ویژه ای کرد.
دانش آموزان از هفت سالگی وارد مدرسه شده و دقیقاً حساس ترین سن رشدی خود را در مدرسه سپری می نمایند؛ اگر مدرسه ای که کودکان در آن ثبت نام میشوند از تمامی جهات ممتاز باشد و به پرورش کودک به اندازه آموزش توجه شود؛ دانشآموز میتواند شخصیتی مثبت، مسئولیت پذیر همراه با اعتماد به نفس بالا به دست آورد. به همین سبب در ادامه به مهمترین ویژگی های یک مدرسه خوب اشاره می شود.
در ادامه متن با ما همراه باشید تا به طور کامل خصوصیات مدرسه خوب که باعث میشود از سایر مدارس متمایز شود را به شما معرفی کنیم؛ تا بتوانید بهترین تصمیم گیری را در خصوص انتخاب مدرسه فرزند دلبندتان داشته باشید:
مدرسه خوب چه تاثیری بر پیشرفت دانش آموز دارد؟
از اولین و مهمترین ویژگی های یک مدرسه خوب این است که مربیان و متولیان آموزشی مدرسه افرادی با سواد و مسئولیتپذیر و تشکیل شخصیت فردی سالم با مهارت های ارتباط جمعی بالا باشند. منظور از سواد این است که متولیان آموزشی در خصوص نحوه تعلیم فرزندان، دوره های حساس رشدی، نحوه شکوفا کردن استعدادها ی دانش آموزان و پرورش کودکانی خلاق اطلاعات داشته باشند و این اطلاعات را در جهت تربیت شهروند با فرهنگ و با کیفیت به اجتماع به کار بندند.
معلمان و مربیان که با دانش روانشناسی ارتباط خود را حفظ میکنند و از روانشناسان برای پرورش کودکان بهره می جویند؛ میتوانند در جایگاه شغلی خود بهترین عملکردها را اتخاذ نمایند و از جنبه های اجتماعی نیز به پرورش دانش آموزان مانند آموزش عدالت و برابری در جامعه و همچنین پیشرفت جنبه های مختلف فردی مانند جنبه های احساسی اقتصادی و فکری کمک کنند .
ویژگی های یک مدرسه خوب
ما در مجموعه دبستان پیشرو، بر این باوریم که مدرسه تنها، جای درس خواندن نیست، بلکه محلی برای پرورش افراد از لحاظ عاطفی، اجتماعی و فرهنگی نیز هست بنابراین در تلاشیم تا ویژگی های یک مدرسه خوب را در این مجموعه به نمایش بگذاریم. در ادامه با خصوصیات کلیدی یک مدرسه خوب آشنا خواهید شد:
معلمان با مهارت و واجد شرایط
در واقع معلمان ما ، مربی های دلسوزی هستند که با مهارت های روانشناسی بالا در کنار دانش علمی کامل و کافی برای راهنمایی، تشویق و ایجاد حس کنجکاوی در یادگیری هرچه بهتر دانش آموزان در تلاش اند.
مطالعات موسسه RAND نشان داده است که کیفیت معلم نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند. این پژوهش به ویژه نشان داده است که تأثیر معلمان بر عملکرد تحصیلی میتواند تا ۲۵ درصد باشد.
منبع: RAND Corporation. (2018). Teachers Matter: Understanding Teachers’ Impact on Student Achievement
کارکنان قابل اطمینان و مسئولیت پذیر
مدیران و کارکنان پر انرژی و حمایت کننده فضای آموزشی با نشاط و رو به رشدی را برای کودکان فراهم میکنند. و سطح انتظارات بالایی را برای والدین فراهم میکنند. همچنین با نظارت و ارزیابی کارکنان توسط مدیر و با توجه به بازخورد های دانش آموزان و والدین، همواره برای بهبود شرایط دانش آموزان تلاش میکنند.
رویکرد دانش آموز محور
هر کودکی به شیوه ی خاص خود یاد میگیرد و باید توجه داشت که افراد با توجه به تفاوتهای فردی روش های آموزشی خاص خود را دریافت میکنند.رویکرد دانش آموز محور به مهارت های حل مسئله تاکید دارد. در مدرسه پیشرو تلاش میکنیم تا هر شخص توجه و منابع لازم برای پیشرفت خود را دریافت خواهد کرد.
توجه به مهارت های غیر درسی مانند هنر و ورزش و غیره
بر خلاف سایر مدارس، تمرکز خود را بر نه تنها بر دروس آموزش بلکه بر مهارت های زیست محیطی و اطلاعات عمومی و ورزش و هنر نیز می گذاریم، تا استعداد هر فرد به صورت جداگانه شناسایی و رشد داده شود.
اهداف والدین و مدرسه
مشارکت فعال والدین در کنار تلاش های کارکنان و برگزاری رویداد ها و جشن های مفرح برای دانش آموزان و در این سفر آموزشی همراهی خود را نشان دهند هدف ما ایجاد فرصت های مختلف برای موفقیت دانش آموزان در آینده عاطفی فرهنگی ، و حتی شغلی شوند.
یادگیری مهارت های اجتماعی
علاوه بر فراگیری مطالب درسی، دانش آموزان را برای زندگی اجتماعی نیز آماده میکنیم و به آنها در یادگیری مهارت هایی مانند تعاملات اجتماعی، برابری، اقتصادی بودن، انسن دوستی و مهارت های حل مشکلات کار تیمی کمک میکنیم.
برگزاری فوق برنامه های مفید و متنوع از ویژگی های یک مدرسه خوب
همانطور که گفته شد مربیان یک مدرسه خوب باید به شکوفایی استعداد دانش آموزان توجه ویژهای داشته باشند و در این راستا برای دانش آموزان برنامه ریزی نمایند. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد مدارس فقط بر روی برنامه های درسی تمرکز کرده و روی بحث آموزش مانور می دهند؛ در حالی که پرورش مهمترین امری است که باید در مدرسه بدان اهمیت داده شود.
گزینه های مناسب برای کلاس های فوق برنامه
در راستای پرورش مدیران میتوانند؛ برنامه های متنوعی را برگزار نمایند. کلاس مهارت های زندگی که در آن اصولی چون کنترل خشم، کنترل استرس، افزایش اعتماد به نفس، نحوه ارتباط با دوستان و والدین آموزش داده می شود؛ می تواند یکی از این کلاسهای فوق برنامه باشد.
برگزاری کلاسهای ورزشی مانند پینگ پنگ، شطرنج، والیبال و غیره نیز می تواند در برنامه های فوق برنامه مدرسه گنجانده شود.
متاسفانه آموزش و پرورش در بحث آموزش زبان به دانش آموزان اصولی عمل نکرده است؛ به همین جهت مربیان آموزشی و مدیران میتوانند در برنامه های فوق برنامه مدرسه، آموزش مکالمه زبان را نیز قرار دهند.
به طور کلی میتوان گفت که یک مدرسه خوب علاوه بر داشتن یک برنامه آموزشی یک برنامه پرورشی را نیز مدون نموده است و گام های موثری در جهت رشد شخصیتی و اجتماعی دانشآموزان خود بر می دارد.
برگزاری اردوهای علمی از ویژگی های یک مدرسه خوب
یکی از ویژگی های مدرسه خوب برگزاری اردوهای علمی است. در اردوهای علمی دانشآموزان مطالب درسی را بهتر فرا گرفته و به یاد می سپارند.
به عنوان مثال میتوان برای مباحث علوم دانش آموزان را به موزه های تاریخ طبیعی برد؛ مثلاً برای مبحث جانورشناسی دانش آموزان را به موزه جانورشناسی برد و در آنجا مباحث مربوطه را تدریس کرد.
یا برای تدریس مباحث مربوط به گیاه شناسی می توان اردوی علمی ترتیب داد و دانش آموزان را به باغ های گیاه شناسی برد مثلاً معلمان تهرانی می توانند دانش آموزان را به باغ گیاه شناسی تهران ببرند؛ در باغ گیاه شناسی تهران علاوه بر درس علوم میتوان مباحث مربوط به درس جغرافی را نیز به خوبی تدریس نمود.
مجهز بودن به تجهیزات آموزشی لازم از ویژگیهای مدرسه خوب
یکی از مهمترین ویژگی های مدرسه خوب مجهز بودن به تجهیزات آموزشی است.در کنار شیوه های آموزشی نوین، کلاس های ما به جدیدترین فناوری ها و منابع آموزشی در برای مثال برد های هوشمند مجهزند و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی و ورزشی کاملی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم، تا یادگیری برای دانش آموزان جالب تر و مثمر ثمرتر باشد، و با توجه به این موضوع دانش آموزان را برای فردایی دیجیتال آماده می کنیم.
یک مدرسه خوب حتماً مجهز به آزمایشگاه است. برای یادگیری عمیقتر مباحثی چون فیزیک، شیمی، زیست و غیره نیاز به آزمایشگاه است.
- وجود چتر آسمان شب نما برای تدریس نجوم
- وجود میکروسکوپ برای درس زیست شناسی
و…
به همین جهت توصیه می شود مدارس نسبت به تکمیل امکانات آزمایشگاه های خود اقدام ورزند زیرا داشتن آزمایشگاه به معلم کمک می کند تا بهتر منظور خود را رسانده و به دانش آموزان کمک می کند تا مطالب را عمیق تر فرا گیرند.
برای آشنایی با مدرسه هوشمند کلیک کنید
آموزش هوشمند یکی از مهمترین ویژگی های مدارس خوب
امروزه یکی از مهمترین ویژگی های مدرسه خوب میتواند آموزش هوشمند باشد.
در مدارس هوشمند میتوان با امکاناتی ساده و قابل دسترس مطالب را به صورت عمیق آموزش داد. در سرتیتر های قبلی بیان کردیم که میتوان از طریق آزمایش و برگزاری اردوهای علمی مفاهیم درسی را به خوبی آموزش داد؛ اما برخی اوقات امکان برگزاری اردوهای علمی برقرار نبوده و یا در آزمایشگاه تجهیزات لازم در اختیار دانش آموزان قرار ندارد؛ مدرسه هوشمند به دلیل مزیت هایی که دارد میتواند این معایب را به خوبی پوشش دهد.
چگونه هوشمندانه آموزش دهیم؟
به عنوان مثال می توان با استفاده از آموزش به وسیله برد هوشمند، اردوهای علمی را به صورت مجازی برگزار کرد؛ به عنوان مثال برای تدریس بحث گیاه شناسی در علوم به جای بردن دانش آموزان به باغ گیاه شناسی میتوان فیلم، مستند و اسلاید های مختلفی از باغ گیاه شناسی را تهیه کرد و در هنگام تدریس برای دانش آموزان به نمایش در آورد.
یا به جای استفاده از چتر آسمان شب نمای ثابت می توان فیلم ها و ویدیوهای علمی را به صورت آنلاین و یا آفلاین به نمایش درآورد.
به طور کلی میتوان گفت که یک مدرسه خوب هوشمند امکاناتی در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می دهد؛ که می تواند تدریس را از شکلی سنتی به شکلی مدرن یا از شکلی کسالت بار به شکلی مفرح تبدیل نماید.
با استفاده از آموزش هوشمند می توان به صورت مجازی آزمایش های مربوط به مطالب درسی را انجام داد، اردوی علمی برگزار کرد، به صورت مجازی در موزه های تاریخ طبیعی سیر کرد، به صورت مجازی در بدن انسان و در سلول ها سفر کرد و مطالب درسی را به صورت عمیق آموزش داد.
همبستگی؛ کلید موفقیت مدرسه
ما باور داریم که یک مدرسه موفق، جایی است که همه اعضای آن احساس تعلق و همبستگی میکنند. در این محیط، هر فرد، چه دانشآموز باشد و چه معلم، مورد احترام است و به نظراتشان توجه میشود. همه باید با هم همکاری کنند تا به موفقیت یکدیگر و پیشرفت مدرسه کمک کنند. این یعنی ایجاد یک جامعه کوچک و دوستانه در مدرسه که در آن همه احساس کنند به آنها تعلق دارند و به رشد و پیشرفت یکدیگر کمک میکنند.
تمرکز بر اهمیت محیط امن و منظم و شاد
یکی دیگر از ویژگی های مدرسه خوب تمرکز بر اهمیت محیط امن و منظم است. برای ایجاد یک محیط آموزشی پویا و موثر، رعایت استانداردهای رفتاری و انضباط امری ضروری است. دانش آموزان، معلمان و همه اعضای مدرسه باید احساس کنند که در محیطی امن و محترمانه به یادگیری مشغول هستند. این امر باعث ایجاد حس آرامش و تمرکز در دانشآموزان شده و به آنها کمک میکند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند. همچنین مدارس خصوصی به دلیل تأکید بر نظم و انضباط و پاکیزگی ، محیطی امن و مناسب برای رشد دانشآموزان فراهم میکنند.
مدرسه خوب دارای محیطی نشاط آور و زیبا است و ابعاد کلاس ها و نیمکت ها مناسب باسن و جثه بچه ها طراحی شده است. همچنین دارای فضای علمی و فرهنگی و هنری مناسب با با مقطع تحصیلی دانش آموز است. مجهز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب بوده و کلاسها دارای روشنایی کافی میباشند. مدارس نمونه باید دارای امکانات آموزشی و آزمایشگاهی مناسب باشد. باید در جهت ارتقای استعدادهای دانش آموزان کوشا بوده و تمامی امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.
سخن پایانی
مدرسه خانه دوم ماست. این جمله ایست که از کودکی به ما آموخته شده است و هیچ گاه از یاد نبردهایم اما همانطور که محیط خانه و خانواده باید دارای یک سری ویژگی ها باشد تا تربیت فرزندان و روابط بین اعضاء خانواده به بهترین شکل ممکن باشد، محیط مدرسه نیز باید دارای این چنین ویژگی هایی باشد.انتخاب مدرسه خوب همیشه یکی از دغدغه های با اهمیت والدین در زمینه تربیت فرزندانشان میباشد.مدرسه خوب ویژگی های بسیاری دارد که این خصوصیات هم مادی می باشند و هم غیرمادی.در این مطلب سعی بر این داشتیم تا والدین را در انتخاب محیط مناسب برای رشد فرزندان یاری دهیم و اهمیت مدرسه خوب را برای پرورش افراد فرهیخته در اجتماع نشان دهیم، تا میراث دار کشور عزیزمان ایران باشند.