اهمیت روش تربیتی دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله

روش تربیتی دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا بسیاری از جنبه های شخصیتی کودکان در این سنین تثبیت شده و ۱۲ سالگی پایان کودکی و آغاز نوجوانی است. اهمیت روش های تربیتی باعث می شود که کودک بتواند با بحران های دوره نوجوانی راحت تر کنار بیاید؛ اگر نوجوان بتواند با تعارضات به خوبی کنار بیاید از نظر شخصیتی و روانی در دوره بزرگسالی سالم تر بوده و مشکلات روانی کمتری را تجربه می‌کند. از این رو لازم است تا والدین و متولیان امر آموزشی با اهمیت روش تربیتی دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله به خوبی آشنایی داشته باشند.

کمک گرفتن از یک روانشناس خصوصا روانشناسی تربیتی می‌تواند به والدین و متولیان امر آموزشی در امر تربیت کمک بسیار زیادی نماید. در این مطلب به صورت خلاصه به نکات تربیتی مهمی اشاره می شود

اهمیت روش تربیتی دانش آموزان 6 تا 12 ساله

اهمیت روش تربیتی دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله از نظر رشدی

در روانشناسی رشد به ابعاد رشد انسان در هر سن اشاره می شود. در روانشناسی رشد شما با تغییرات روانی و جسمی در هر سن آشنا خواهید شد. روانشناسی رشد به ما می‌گوید که دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله از نظر تفکر به سطح بالاتری از منطق می رسند، معنی و مفهوم علیت را درمی یابند؛ توانایی طبقه بندی پیدا کرده و حافظه ی آنان گسترش بیشتری پیدا می کند و همچنین از میزان تاثیر رفتار خود بر محیط باخبر می شوند؛ با توجه به این نکات شما باید روش هایی برای تربیت را در پیش بگیرید که باعث تقویت جنبه های شناختی در کودک شود.

شما می توانید روش کنترل هیجاناتی مانند خشم را به کودک بیاموزید؛ اگر کودک رفتار ناشایستی انجام داد به هیچ وجه نباید او را سرزنش نمایید؛ می‌توانید به جای سرزنش کردن او را از تاثیر رفتارش بر دیگران آگاه نمایید. کودک باید بداند که نتیجه رفتارهایش متوجه خود او نیز می شود و به همین سبب باید روش کنترل رفتار و هیجان را فرا بگیرد.

برای مطالعه مطلب کنترل بچه های پر جنب و جوش کلیک کنید!

تاثیر اهمیت روش تربیتی دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله بر اعتماد به نفس کودکان

روش تربیتی که والدین و مربیان آموزشی برای دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله در نظر می گیرند؛ می‌تواند بر روی اعتماد به نفس کودک تاثیر بسزایی بگذارد. به بیان ساده تر روش تربیتی دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله تعیین می کند که آیا این کودکان در آینده از اعتماد به نفس لازم برخوردار هستند یا خیر؟

برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس را در کودکان خود تقویت کنید باید از سرزنش کردن او در جمع خودداری کنید. دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله به اقتضای سن خود بیشتر در محیط های اجتماعی قرار می‌گیرند به همین سبب ممکن است احساساتی مانند خجالت زدگی را بیشتر تجربه نمایند؛ حال اگر والدین یا مربیان در جمع کودک را شماتت نمایند؛ کودک با احساس شرمندگی بیشتری مواجه شده و همین امر باعث می‌شود تا در بزرگسالی با کمبود اعتماد به نفس مواجه شود. سرزنش کردن کودک در جمع علاوه بر کمبود اعتماد به نفس، ممکن است باعث فوبیای اجتماعی شود؛ همین امر می‌تواند باعث شود که کودک نتواند در جمع صحبت کند و باعث مشکلات متعدد برای کودک می شود.

تاثیر اهمیت روش تربیتی دانش آموزان 6 تا 12 ساله بر اعتماد به نفس کودکان

برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس را در کودکان خود تقویت نمایید؛ علاوه بر دوری از سرزنش در جمع، باید بتوانید بر نقاط مثبت شخصیت کودک خود تاکید کرده و کمک نمایید تا کودک از این جنبه ها رشد بیشتری نماید؛ هیچگاه دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله را با همسالان خود مقایسه نکنید؛ مقایسه کردن باعث ایجاد حس نفرت شده و از طرفی باعث افت شخصیت روانی و اجتماعی کودک می‌شود.

اهمیت استفاده از بازی در تربیت دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله

متاسفانه بسیاری از والدین و مربیان آموزشی گمان می کنند با ورود دانش آموزان به مدرسه و محیط آموزشی، آنها دیگر به بازی کردن نیازی نداشته و باید تمام وقت خود را صرف آموزش‌های مدرسه نمایند؛ در حالی که این تفکر کاملاً غلط است.

اهمیت استفاده از بازی در تربیت دانش آموزان 6 تا 12 سال

دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله همچنان به بازی کردن و تخلیه هیجانات خود از طریق بازی نیازمند هستند؛ والدین می‌توانند از این نیاز به نفع تربیت صحیح دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله استفاده نمایند.

بازی کردن نقش بسیار مهمی را در رشد و یادگیری کودک ایفا می کند؛ از طریق بازی کردن مهارت های مهمی از جمله مهارت های اجتماعی و روابط عمومی در کودکان رشد می کند. از طرفی کودک از طریق بازی کردن می تواند احساسات پنهان خود را بروز داده و از نظر هیجانی خود را تخلیه نماید. والدین می‌توانند از طریق بازی با دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله خود رابطه با آنها را تقویت نمایند. تقویت رابطه بین والدین و کودکان می توانند اثر روش های تربیتی را چند برابر کند.

همچنین والدین در بازی با کودکان می توانند احساس امنیت عاطفی را در آنها بیشتر نمایند؛ کودکان هر چقدر احساس امنیت عاطفی بیشتری داشته باشند با مشکلات بهتر کنار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *