کنترل بچه های پرجنب و جوش

اغلب بچه ها از انرژی بسیار زیادی برخوردارند که با این انرژی بیش از اندازه به بچه شلوغ مشهور می شوند شلوغ بودن در پر جنب و جوش بودن بچه ها خلاصه می شود اما در این جا چگونگی رفتار با بچه شلوغ اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند اینکه چگونه با این بچه ها رفتار کنیم و چه رفتاری در قبال کارهای آن ها داشته باشیم تا بهترین رفتار و نوع برخورد باشد .

بچه ای که دوست دارد خود را با جنب و جوش تخلیه کند، اما پدر و مادر به او اجازه این کار را نمی‌دهند، مانند کسی است که بغض گلویش را گرفته، اما به او اجازه گریه کردن نمی‌دهند.

تخلیه نشدن انرژی بچه از طریق بازی و یا حتی شیطنت به شدت روی آرامش روانی و عصبی او تاثیر منفی دارد و همین موضوع سبب می‌شود یک بچه در سال‌های ابتدایی زندگی خود تبدیل به فردی عصبی شود.

والدین باید بدانند که به جای تعریف مدام از ظاهر بچه، از صفات اخلاقی خوب آن‌ها تعریف کنید. جملاتی مانند عجب پسر مهربانی هستی، چقدر مودبی، چقدر خوش اخلاقی، تو چه تصمیم‌های عاقلانه‌ای می‌گیری و… به مراتب می‌تواند در رشد و پرورش یک بچه نقش قابل توجهی را ایفا کند.

بی‌حوصلگی اوضاع را بدتر می کند

بی‌حوصلگی اوضاع را بدتر می کند

کودکان هنگامی که کاری برای انجام دادن نداشته باشند، پرانرژی‌تر می‌شود. همیشه آنها را با کارهای ساده مشغول داشته باشید..

خاصیت بچه های پر شر و شور، شیطنت و خرابکاری است. بنابراین برای والدین این بچه ها، کار سخت‌تر است. در واقع باید تا بزرگ شدن او، انرژی بیشتری صرف کنید.

اگر پسر شما بیرون از منزل نیز شیطنت می‌کند، قبل از رفتن به هر مکانی، قوانینی وضع کنید و اگر او آن‌ها را زیر پا گذاشت، بلافاصله و همیشه جریمه‌ها را اعمال کنید. حتی یک بار غفلت اشتباه است.

فعالیت‌های بدنی بچه را افزایش دهید تا خوب در طول روز خسته شود. همزمان خودتان نیز باید بدنتان را سالم نگه دارید تا بتوانید با او همراهی کنید.

تلویزیون را خاموش کنید

اگر این فکر را می کنید که تماشای تلویزیون در روش برخورد با بچه پر جنب و جوش شما کمک می کند سخت در اشتباه هستید.

کارتون‌ها و سیستم‌های بازی با تحرک زیاد این توانایی را دارد باعث تحریک بیش‌ازحد فرزند شود و درنتیجه فرزند شما حتی این توانایی را ندارد سر جای خودش بنشیند.

کنترل خود و ارائه برخورد مناسب

کنترل خود و ارائه برخورد مناسب

در باره فرزند دبستانی خودتان این توانایی را دارید از چند روش کلی استفاده کنید. به محض‌ این که شروع به بهانه‌گیری کرد، حرف او را قطع کرده و به آرامی بگویید:داری نق نق و بهانه‌گیری می‌کنی و من به تو گوش نمی دهم، پس بهتر این است که با صدای شمرده صحبت کنیم.

یادتان باشد که با مهار عکس‌العمل خودتان این توانایی در شما به وجود می آید که ارتباط بیشتر و بهتری با فرزند خودتان برقرار کنید. بعد به او بگویید که می‌دانید دلیل ناراحتی‌ او چیست و از‌این طریق با او به توافق برسید.

هیچ گاه از تنبیه بدنی استفاده نکنید. نه تنها اثر عکس دارد، بلکه عقده هایی در دلفرزندشکل خواهد گرفت.

خواب کامل روشی برای ایجاد آرامش

معمولا خواب شبانه، نقش بارزتری در ایجاد آرامش دارد تا خواب روزانه

یکی از راه های آرام کردن بچه پر جنب و جوش صحبت کردن با اوست

بچه های بازیگوش حرف زدن را دوست دارند. در صحبت کردن با آن ها دقت کنید روی رفتار او متمرکز باشید

هرگز به آن ها نگویید تو بچه بدی هستی! بگویید: ناراحت می شوم وقتی به حرفم گوش نمی دهی

رعایت کردن نکات زیر می تواند طریقه سخن گفتن شما با فرزندتان را متحول کند

برای صحبت کردن با او وقت صرف کنید و به او اهمیت دهید

در او حس مثبت ایجاد کنید ( برای تمیز کردن آشپزخانه به کمکت نیاز دارم)

بین حرف او نپرید ( اگر این کار را کردید، حتما بعدش عذرخواهی کنید)

به او بگویید بین حرف شما نپرد ( اگر این کار را کرد با صبوری، تذکر دهید)

با ادب حرف زدن را به او آموزش دهید (بگویید خوش صحبتی برایش احترام می آورد)

زمانی که با او صحبت می کنید، فقط به او نگاه کنید و به چیز دیگری توجه نکنید

برای کنترل فرزند به او رشوه ندهید

برای کنترل فرزند به او رشوه ندهید

یکی از اقداماتی که می تواند باعث ساکت کردن بچه ها شود، جایزه دادن یا به عبارتی رشوه دادن به اوست. به عنوان مثال وقتی که در مهمانی هستیم و فرزندمان شلوغ می کند به او بگوییم.

اگر ساکت باشی، برات یه اسباب بازی می خرم

این مدل جایزه دادن ها، تقریبا هیچ تفاوتی با تنبیه بچه ندارد ! زمانی که شما به عنوان والدین تصمیم می گیرید فرزندتان را با یک رشوه، ساکت کنید، او می آموزد که با سر و صدا کردن و یا رفتارهای ناهنجار می تواند به مقصد خود برسد. در این صورت است که به مرور زمان، فرزندتان از کنترل خارج خواهد شد.

فراموش نکنیم که بچه ها تاب و تحمل نشستن و ساکت بودن را برای مدت های طولانی ندارند و معمولا به همین دلیل است که در مهمانی های بزرگترها، حوصله شان سر می رود و باعث آزار خودشان و اطرافیانشان می شوند.

مراقب غذای فرزند پرجنب و جوش باشید

مراقب غذای فرزند پرجنب و جوش باشید

شیرینی به‌تنهایی نمی‌تواند باعث فعالیت بیش‌ازحد شود، اما مطالعات نشان می‌دهند که خوردن آب‌نبات و نوشیدنی‌های شیرین با معده‌ی خالی باعث افزایش فعالیت‌ بچه ها می‌شود. همچنین مهم است که کافئین را که یک محرک در نوشابه‌ها، چای و شکلات است، از تغذیه بچه ها حذف کنید. فرزند شما به‌طور طبیعی انرژی کافی دارد و نیازی به گرفتن انرژی از مواد شیمیایی نیست.

نقش مدرسه و معلم در برخورد و کنترل بچه های پرجنب و جوش

معلم‌ها مهم ‌هستند

گاه بچه های پر جنب و جوش در مدرسه از طرف مربیان و حتی بچه های دیگر طرد می‌شوند. این‌گونه رفتارها می‌توانند حال بچه هارا بدتر و عاملی تشدیدکننده برای رفتارهای نامناسب باشند
معلمان بهتر است پذیرای این دانش‌آموزان باشند و با ارائه مسؤولیت‌هایی از قبیل نماینده کردن آنان یا مسؤول ورود و خروج بچه‌ها کارهایی که در مدرسه انجام می‌شوند، انگیزه‌ای مثبت به آن ها بدهند.
این مسؤولیت‌ها می‌توانند بهانه‌ای مثبت برای تشویق کلامی دانش‌آموزان شوند.گاهی بچه ها به دلیل بی‌انگیزگی به یادگیری به رفتارهای نادرست در کلاس درس دست می‌زنند که با یافتن علل درست می‌توان مساله را حل کرد.

از کودکا ن شیطون ، دانش آموزان با انگیزه بسازیدازامتهنتهتز دانش آموزان شیطون  کودکان شیطون ، دانش آموزان با انگیزه بسازید

از کودکان شیطون، دانش آموزان با انگیزه بسازید

از کودکان شیطون، دانش آموزان با انگیزه بسازید

معلم و یا والدین باید بتوانند در دانش آموزان ایجاد انگیزه کنند وگرنه نمی توان از دانش آموزان انتظار درس خواندن و یادگیری مطالب را داشت.

همانطور که می دانید بچه های کم سن و سال بیش از اینکه به فکر درس خواندن باشند به بازی کردن و وقت گذرانی با هم سن و سالان خود علاقه مند هستند.

انگیزه باعث می شود که فرد بتواند برای آینده خود برنامه ریزی کرده و برای رسیدن به آن تلاش کند ، در واقع می توان گفت انگیزه روی انتخاب هایی که دانش آموزان می کنند تاثیرگذار است.

انگیزه باعث می شود دانش آموز وقت بیشتری را برای انجام یک کار و هدفی که دارد بگذارد و بیشتر از همیشه برای خواسته های خود بجنگد.

در نهایت می توان گفت ایجاد انگیزه در دانش آموزان باعث می شود عملکرد آن ها بهبود پیدا کرده و در مراحل مختلفی تحصیلی پیشرفت کنند .

راهکارهای ایجاد انگیزه و کنترل بچه های پرجنب و جوش در مدرسه پیشرو

راهکارهای ایجاد انگیزه و  کنترل بچه های پرجنب و جوش در مدرسه پیشرو

  • فضای کلاس را شاد کنید
  • شاگردان خود را تشویق کنید
  • انتظارات خود از دانش آموزان را بیان کنید
  • دانش آموزان را به کار گروهی تشویق کنید
  • از لحاظ احساسی با دانش آموزان راحت باشید
  • دلیل یادگیری درس ها را به دانش آموزان نشان دهید

ایجاد انگیزه به دانش آموزان پرجنب و جوش در مدرسه پیشرو

تاسیس پارک علم و خلاقیت دبستان پیشرو در راستای به کار گیری توانایی و ایجاد مهارت در دانش آموزان یکی از راهکار ها برای جلوگیری جنب و جوش دانش آموزان بوده است.

با برنامه ریزی های صورت گرفته ، سعی شده تا دانش آموزان در طول زنگ تفریح های خود نیز بتوانند به شکل هدفمند از این فضا استفاده کنند در این راستا زنگ کشاورزی ، شیمی و همینطور رباتیک شکل گرفت تا علاقه مندان و دانش آموزان مستعد بتوانند در فضایی مناسب به کسب تجربه و مهارت مشغول شوند.

دانش آموزان در گروه های سه نفری و با در اختیار داشتن ابزار و تجهیزات مورد نیاز در این زمینه ها، به ساخت ربات و تولید فراورده های شیمیایی کاربردی می پردازند
همچنین این فضا، با توجه به علاقه مندی و یا تجربه قبلی دانش اموزان اقدام به تشکیل گروه های کسب و کار کرده تا ضمن کسب تجربه و مهارت و همینطور تقویت روحیه همکاری و کار گروهی و با فعالیت های اقتصادی نیز به شکل کاملا ملموس آشنا شوند و در کنار درک مفهوم واقعی سود و زیان و ارزش افزوده با کسب سود مالی هر چند اندک، به خودباوری و اعتماد به نفس حقیقی برسند.

راهکار دیگر زنگ های تفریح پویا و فعال بوده است که دانش آموزان به جای اینکه زمان خود را به بطالت بگذرانند با توجه به استعداد و توانایی که دارند در رشته ها ی ورزشی مختلف شرکت میکنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *