تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان چگونه است؟

تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان چگونه است؟
مدرسه به عنوان یک نهاد سازمان یافته در کشور محلی است که برای آموزش، پرورش و رشد شخصیت دانش آموزان در نظر گرفته شده و تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان دارای اهمیت ویژه‌ای است.
از آنجا که دانش آموزان بخش عمده‌ای از زندگی خود را در مدارس سپری می کنند؛ تمامی ابعاد و ارکان مربوط به این نهاد از جمله فضای فیزیکی بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر گذار است.
برای بررسی اهمیت تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان به این جمله جان دیویی کارشناس تعلیم و تربیت مشهور اشاره می کنیم:
کسب دانش تاریخ، جغرافیا و توانایی خواندن و نوشتن چه سودی دارد اگر در طی مسیر یادگیری بر سلامت روح و روان شخص خدشه ای وارد شود؟
توجه نکردن به تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به دانش آموزان وارد سازد؛ به عنوان مثال اگر محیط مدرسه برای دانش آموزان محیطی مسموم باشد و متولیان آموزشی توجهی به سلامت محیط مدرسه نداشته باشند؛ کودکان دچار اختلالات یادگیری شده و خلاقیت، حس کنجکاوی و درک عمیق آنها از مطالب علمی سرکوب می شود و در آینده توجه آنها به انسانها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند؛ با توجه به اینکه قرار است نسل های آینده و آینده سازان یک کشور در مدرسه تربیت شود؛ باید به سلامت محیط و روان و تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان توجه ویژه ای شود.

خصوصیات یک مدرسه خوب

چگونه تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان را به صورت فزاینده ای مثبت نماییم؟

اگر مربیان آموزشی بتوانند یک محیط نشاط آور در مدرسه ایجاد نمایند؛ بدون شک تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان مثبت خواهد بود.
ایجاد محیط نشاط آور در مدرسه باعث می شود که رغبت دانش آموزان به یادگیری بیشتر شود. یکی از اشتباهاتی که مربیان آموزشی مرتکب می شوند این است که مدرسه را به یک محیطی کسالت بار تبدیل می نمایند؛ خستگی باعث کور شدن خلاقیت در کودکان شده و از طرفی کودکان را نسبت به مسائل آموزشی دلزده می نماید.
در صورتی که اگر محیط آموزشی شاد باشد؛ استعداد های نهفته دانش آموزان شکوفا می شود و نسلی که تربیت می شود نسلی شاد، خلاق، عاشق دانش اندوزی و پرانرژی است که نسبت به معلم، مدرسه و علم دیدگاهی مثبت دارد.

لزوم اهمیت دادن به تأثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان

آموزش و پرورش قطعاً دارای اهداف آموزشی مهمی است که این اهداف با توجه به ضرورت ها و اهداف کلی یک کشور یا نظام تدوین شده است. برای اینکه آموزش و پرورش بتواند به اهداف آموزشی خود با موفقیت دست پیدا کند باید بتواند برای دانش آموزان یک کشور محیط آموزشی را ایجاد نماید که از نظر بهداشت محیط و سلامت روان در حالت استاندارد قرار داشته باشد.
سلامت روانی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنها رابطه کاملا مستقیم دارد. پس برای نیل به اهداف پرورشی و آموزشی و تربیت نسلی تاثیر گذار بر جامعه باید به تأثیر روانی مدرسه بر سلامت دانش آموزان توجه ویژه ای شود و سلامت محیط در تمامی ابعاد برای دانش‌آموزان مهیا شود.

جو فرهنگی و پرورشی در مدرسه

آیا در تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان محیط فیزیکی نیز بررسی می‌شود؟

تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان در محیط فیزیکی

بدون شک عوامل متعددی بر فرایند تعلیم و تربیت تاثیر گذار هستند که یکی از این عوامل اجتناب ناپذیر محیط فیزیکی مدرسه است.
طبق نظر روانشناسان عوامل محیطی از جمله رنگ، نور، سرمایش و گرمایش، تهویه محیط بهداشت محیط می تواند بر سلامت روان فرد تاثیر گذار باشد؛ از این رو لازم است تا متولیان آموزشی به استاندارد بودن این عوامل فیزیکی در مدرسه توجه ویژه ای داشته باشند.
اگر آموزش و پرورش می‌خواهد که تلاش معلمان و سایر متولیان آموزشی در مسیر تعلیم و تربیت هدر نرود باید به سلامت محیط آموزشی و آسایش محیطی توجه ویژه ای داشته باشد؛ از این رو توصیه می شود به فاکتورهایی چون سلامت آب آشامیدنی، ایجاد دمای مطلوب با استفاده از سیستم های سرمایش و گرمایش سالم، فضا و تجهیزات کافی و تمیزی محیط مدرسه توجه ویژه داشته باشد.
آموزش و پرورش باید بتواند تجهیزات ورزشی لازم را در مدرسه برای دانش آموزان تامین نماید؛ اگر دانش آموزان بتوانند در زنگ های تفریح و زنگ های ورزش هیجانات خود را به راحتی تخلیه نمایند و انرژی لازم را برای درس خواندن کسب نمایند قطعاً عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.
توصیه می شود به رنگ دیوارها و نور محیط توجه ویژه شود، زیرا نور و رنگ بر روان دانش آموزان می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان با چه عواملی مثبت می شود؟

تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان

با رعایت نکاتی ساده می‌توانیم تأثیر روانی مدرسه بر سلامت دانش آموزان را مثبت نماییم.
به عنوان مثال می‌توانیم در مدرسه یک فضای سبز برای دانش آموزان ایجاد نماییم. قرار دادن گلدان های گل طبیعی در سالن مدرسه، کاشت درخت و گل در حیاط مدرسه می تواند باعث تقویت روحیه در دانش آموزان شود.
وجود امکاناتی چون کتابخانه و آزمایشگاه‌های مجهز و ایجاد محیطی دلنشین در آن ها می‌تواند باعث تقویت روحیه در دانش آموزان شود و آنان را به کسب علم تشویق نماید. هر چقدر امکانات آموزشی یک مدرسه بیشتر باشد، خلاقیت، اعتماد به نفس، آرامش، شادی و اعتماد بین دانش آموز و مربیان بیشتر می شود که تمامی این موارد می تواند تاثیر روانی مدرسه بر دانش آموزان را به طور چشمگیری مثبت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *