چند ثانیه چشمانتان را ببندید و به سالهای کودکی و نوجوانی خود و لحظه بازگشایی مدارس بروید. برای ما بزرگترها اول مهرماه و بازگشایی مدارس حال و هوای عجیبی دارد. بازیهای راه مدرسه، حال و هوای پاییزی، شیطنتهای زنگ تفریح، استرس و اضطرابهای شبهای امتحان همه و همه جزو خاطراتی است که هر چقدر بزرگتر میشویم یادآوری آنها برایمان شیرین تر میشود. بسیاری از کودکان از بازگشایی مدارس خوشحال هستند و بعضی کودکان ناراحت و مضطرب. والدینی که کودکانشان در هنگام بازگشایی مدارس ترشرو و تنگ خلق میشوند؛ با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم میکنند. در این مطلب به نحوه برخورد با کودکانی میپردازیم که در هنگام بازگشایی مدارس تغییر خلق میدهند و اضطراب و استرس زیادی را تجربه میکنند.
نحوه برخورد با کودکان مضطرب در بازگشایی مدارس

نحوه برخورد والدین با کودکانی که در هنگام بازگشایی مدارس اضطراب زیادی را تحمل میکنند؛ دارای اهمیت زیادی است زیرا نحوه برخورد والدین میتواند این اضطراب را کاهش یا افزایش دهد.
به شما والدین توصیه میشود که در اینگونه مواقع به هیچ عنوان با پرخاشگری با کودک برخورد نکنید.
پرخاشگری والدین اضطراب و استرس را در کودک دو چندان میکند. بهتر است در اینگونه مواقع رابطه عاطفی خود را با کودک بیشتر کرده و با صمیمیت در خصوص این موضوع با کودک صحبت کنید.
دلیل اضطراب کودک از مدرسه و در هنگام بازگشایی مدارس باید ریشه یابی شود از طریق تعامل صحیح و رابطه صمیمانه با کودک میتوان این موضوع را به طور صحیح و دقیق ریشه یابی کرد.
عوامل زیادی میتواند باعث اضطراب کودکان در هنگام بازگشایی مدارس شود که در زیر به برخی از این عوامل اشاره میشود.
عوامل استرس کودکان در هنگام بازگشایی مدارس چیست؟
اضطراب کودکان در هنگام بازگشایی مدارس میتواند به دلیل مدرسه هراسی در آنها نیز باشد. مدرسه هراسی و ترس از مدرسه یکی از موضوعات اجتماعی است که بسیاری از روانشناسان بالینی کودک و نوجوان، آسیب شناسان روانی و جامعه شناسان در خصوص آن تحقیق میکنند و به دنبال راههایی برای رفع این اضطراب در کودکان هستند.
عواملی چون عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی، عوامل مرتبط با ویژگیهای فردی کودک و نوجوان، عوامل مربوط به محیط مدرسه، عوامل مربوط به اولیای مدرسه از جمله عواملی است که باعث میشود کودکان در هنگام بازگشایی مدارس دچار اضطراب شوند.
جدایی از والدین و قرار گرفتن در یک محیط جدید نیز می تواند باعث اضطراب جدایی کودکان پیش از رفتن به مدرسه شود

طبق تحقیقات به عمل آمده والدین میتوانند با انتظارات بیجا و رفتارهای غلط باعث مدرسه هراسی در کودک و نوجوان خود شوند. به عنوان مثال برخی از والدین فراتر از توان کودک از کودک انتظار دارند و گمان میکنند ایجاد فشار روانی بر دانش آموزان برای درس خواندن باعث پیشرفت او میشود در حالی که این فشارهای روانی و انتظارات بیجا نه تنها باعث پیشرفت دانش آموز نمیشود بلکه باعث مدرسه هراسی و اضطرابهای زیاد در کودک میشود.
پس به والدین توصیه میشود که موفقیت کودک را فقط به درس خواندن محدود نکنند و برای گرفتن نمره ۲۰ یا شاگرد اول شدن کودکان را تحت فشار روانی قرار ندهند. داشتن انتظارات معقول، کمک به کشف استعداد کودکان، تشویق کودک برای کسب موفقیتهای کوچک میتواند از اضطراب آنها بکاهد.
تاثیر محیط مدرسه بر اضطراب دانش آموزان در هنگام بازگشایی مدارس
محیط مدرسه نیز میتواند در اضطراب دانش آموزان در هنگام بازگشایی مدارس تاثیر بگذارد. دانش آموزانی که در سالهای قبل تجربههای خوبی از محیط مدرسه نداشتند و یا دانشآموزانی که از گروه دوستانشان طرد شدهاند در هنگام بازگشایی مدارس با اضطراب زیادی مواجه میشوند. در اینگونه مواقع برای رفع اضطراب دانش آموز باید از یک روانشناس کمک گرفت. روانشناسان با استفاده از روشهای مختلفی همچون مصاحبه، آزمون، بازی با کودک و غیره علت اضطراب او از مدرسه را ریشه یابی میکنند.
اگر کودک شما قرار است به کلاس اول دبستان برود و در هنگام بازگشایی مدارس اضطراب زیادی را تحمل میکند؛ ممکن است اضطراب او از نوع اضطراب جدایی باشد. برای رفع اضطراب جدایی کودک باید مادر از روانشناس کمک بگیرد. کودکانی که قبل از رفتن به مدرسه به پیش دبستانی و مهد کودک رفتند؛ در هنگام بازگشایی مدارس با اضطراب روبرو نیستند.
راه های کاهش اضطراب دانش آموزان در هنگام بازگشایی مدارس

دانش آموزانی که نسبت به درس، مدرسه و آینده خوشبین هستند اضطراب کمتری را در هنگام بازگشایی مدارس تجربه میکنند. به همین سبب به والدین توصیه می شود تا نسبت به درس و مدرسه دیدگاه مثبتی را در دانش آموز بپرورانند.
همچنین اولیای مدرسه باید تعامل مثبتی با دانش آموزان داشته باشند؛ شاید مشاهده کرده باشید که برخی از دانش آموزان با معلمین خود رابطهای گرم و صمیمی دارند؛ اگر معلمان بدانند که چگونه با دانش آموز برخورد نمایند و چگونه رابطه ای مثبت و دوسویه با دانش آموز برقرار کنند؛ دانش آموز نسبت به درس و مدرسه رغبت بیشتری نشان میدهد.