در این مقاله به پنج ویژگی مدارس موفق می پردازیم

دانش آموزان در سراسر جهان به مدارس موثر نیاز دارند.

مطمئنا،سیستم آموزش و پرورش مبنی بر ویژگی هایی است که به اثربخشی در مدارس خاص کمک می کنند. اما در عین حال، ویژگی هایی در مدارس نیز وجود دارد که به اثربخشی سیستم آموزشی کمک می کند. اگر ویژگی های اثربخشی مدارس را بدانیم می توانیم ببینیم که کدام مدرسه واجد آن شرایط می باشد.

پنج ویژگی مشترک وجود دارد که یک مدرسه موثر را تشکیل می دهند:

۱٫ مدیریت

اولین ویژگی ای که مدارس موفق بایستی داشته باشند، مدیریت با کیفیت است. زمانی که مدیر و عوامل اجرایی مدرسه مدیریت قوی دارند ،دانش آموزان بهتر عمل می کنند. مدیران موثر همیشه در دسترس هستند، می توانند اهداف و چشم انداز مدرسه را اجرا کنند، با معلمان همکاری می کنند تا مهارت های خود را ارتقا دهند، و همواره درگیر کشف و حل مشکلات می باشند.

۲٫ انتظارات بالا

ویژگی دوم داشتن انتظارات بالا از دانش آموزان و همچنین معلمان است. داشتن انتظارات بالا از دانش آموزان همواره تاثیر مثبتی بر عملکرد آن ها داشته است. عملکرد دانش آموزان در دوره تحصیل تا حدودی وابسته به انتظاراتی است که از آن ها می رود ، زیرا احساسات و توانایی های آن ها هنوز در هنوز در حال شکل گیری است.

معلمانی هم که از آن ها انتظارات بالاتری می رود تدریس اثربخش تری دارند و بهترمی توانند به سطح انتظارات دست یابند، به ویژه هنگامی که ارزیابی معلمان و پیشرفت حرفه ای آن ها در جهت بهبود کیفیت آموزش انجام می شود.

۳٫ ارزیابی مداوم

ویژگی سوم یک مدرسه موفق، غربالگری مداوم و توسعه دانش آموزان است. مدارس باید از داده های ارزیابی برای مقایسه دانش آموزان خود با دانش آموزان دیگر مدارس استفاده کنند. استفاده موثر از اطلاعات ارزیابی به مدارس اجازه می دهد تا زمینه های مشکل ساز یادگیری در سطوح کلاس و مدرسه را شناسایی کنند تا معلمان بتوانند راه حل هایی را برای حل مشکلات ارائه دهند.

۴٫ اهداف و جهت

چهارمین ویژگی مدرسه موفق، وجود اهداف و جهت است. با توجه به تحقیقات، مدیران مدارس موفق عمدتا اهداف مناسبی تعیین می کنندو سپس به طور موثری آنها را به افراد مناسب (به عنوان مثال دانش آموزان، معلمان و بقیه کارکنان) ارتباط می دهند. مدرسان مدرسه نیز نسبت به تغییرات انعطاف پذیرهستند و مایلند نوآوری را به اهداف فرآیندها و شیوه های مدرسه اضافه کنند. بنابراین مهم است که از تمامی ذینفعان در روند توسعه اهداف مدرسه دعوت شود.تحقیقات نشان داده است که عملکرد دانش آموزان در مدرسه هایی که کل کارکنان مدرسه در جهت اهدافی مشترک که بر مبنای یادگیری بهتر پایه گذاری شده گام بر می دارند ، به مراتب بهتر است.

۵٫ امنیت و سازماندهی

ویژگی پنجم و نهایی یک مدرسه موفق، این است که مکانی امن و سازماندهی شده باشد. برای اینکه حداکثر یادگیری رخ دهد، دانش آموزان باید احساس امنیت کنند. احترام نیز جنبه اساسی یک مدرسه موثر و ایمن است. مدارس موفق همچنین دارای تعدادی کارکنان آموزش دیده مانند مشاوران و مددکاران اجتماعی برای کارکردن با دانش آموزان مشکل دار هستند تا قبل از اینکه شرایط از کنترل خارج شود، از بروز مشکلات پیشگیری کنند.

ایده ای به نام ریز مدارس درون مدارس – schools-within-schools

در کنار پنج ویژگی یک مدرسه موفق که قبلا ذکر شد،تعداد دانش آموزان مدرسه نیز در اثربخشی مدرسه دخیل است. تحقیقات نشان داده است که هر چه مدرسه کم جمعیت تر،کارایی دانش آموزان بیشتر، این مسئله به ویژه در مورد دانش آموزان بزرگتر صادق است. این منطق پشت مفهوم ایده ای به نام schools-within-schools (ریز مدارس درون مدارس) است. دانش آموزان در محیط های یادگیری کوچکتر احساس می کنند بیشتر با همسالان و معلمان خود ارتباط برقرار می کنند، کلاس ها را راحت تر سپری می کنند و بیشتر به کالج می روند. در این روش مدارس با استفاده خلاقانه از نیروی آموزشی خود برای فراهم کردن فرصت های بیشتر برای یادگیری گروه های کوچکتری از دانش آموزان و همچنین آموزش تخصصی تر به دانش آموزانی که نیاز بیشتری به توجه دارند، استفاده می کنند.

کاربرد ریز مدارس درون مدارس

در طرح schools-within-schools مدارس محیط را بر اساس نیاز های دانش آموزان دسته بندی می کنند .مثلا در آموزش ریاضی دانش آموزانی که مایل به تحصیل در علوم انسانی هستند، نیاز به آموزش ریاضی براساس آمار و نمودارها دارند، زیرا این تمرکز در طول دوره تحصیلات تکمیلی آنها اهمیت بیشتری دارد.

دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در مهندسی یا فیزیک کاربردی را دارند، نیازهای کاملا متفاوتی دارند، مانند تمرکز بیشتر بر حسابداری و مفاهیم بسیار نظری ریاضی مانند نظریه اعداد.

به این ترتیب طرح schools-within-schools (ایجاد ریز مدارس درون مدارس) برای دانش آموزان مزایای پایدار و قابل توجه ای خواهد داشت همچنین این طرح برای معلمان نیز مفیدتر خواهد بود چرا که می توانند گروه های کوچکتری از دانش آموزان را آموزش دهند و توجه بیشتری به سوالات و مشکلات دانش آموزان داشته باشند.

اکثر متخصصین آموزش، مقطع پیش دبستانی را به عنوان مرحله ای که در تمام مقاطع تحصیلی بعدی اثر گذار است می شناسند. شواهد حاکی از آن است که کودکانی که تجربه مهد و پیش دبستانی رفتن داشته اند در مدرسه از لحاظ تحصیلی و اجتماعی عملکرد بهتری دارند. تجربه سوادآموزی و یادگیری در سنین پایین، کودکان را برای ورود به مدرسه آماده می کند، ، همچنین به شناسایی سریع تر دانش آموزانی که نیازهای آموزشی بیشتری دارند کمک می کند.

سایر دلایل تاثیر گذار در مدارس موفق

ویژگی های دیگری که در مورد تاثیرگذاری مدارس دخیل هستند شامل زمان یادگیری، کیفیت معلم و اعتماد والدین می باشد. تحقیقات نشان می دهد هر چه زمانی که دانش آموزان صرف یادگیری می کنند بیشتر و کیفیت آموزشی بالاتر باشد،دستاوردهای بهتری حاصل می گردد . مدارسی که روش های خلاقانه ای برای افزایش زمان یادگیری پیدا می کنند، احتمالا بیشتر موثر خواهند بود. علاوه بر این، مدارسی که از معلمین کارآمدتر استفاده می کنند نیز موفق تر هستند.

مدارسی که قادر به استخدام معلمان متخصص و آموزش دیده هستند احتمال موفقیت بیشتری دارند. معلمان که فرصت برای حضور در دانشکده های تحصیلات تکمیلی معلمی را نداشته اند، پس از شروع کار حرفه ای خود، فرصت های متعددی برای توسعه دارند. حمایت از این ابتکارات در سطح مدرسه یا منطقه منجر به بهبود کیفیت کار معلمان و متعاقبا مدرسه می گردد.

اعتماد و مشارکت والدین نیز از ویژگی های یک مدرسه موفق است. اعتماد میان تمام اعضای مدرسه برای تقویت اثربخشی مدرسه حیاتی است، زیرا از این چشم انداز که والدین و معلمان به انگیزه ها و اقدامات یکدیگر اعتقاد دارند، پشتیبانی می کند .

مشارکت والدین نیز مهم است زیرا این پیام را برای دانش آموزان ارسال می کند که بزرگسالان زندگی آن ها- چه معلمان و چه والدین – بر اهمیت آموزش و پرورش تأکید دارند و تمایل دارند برای حمایت از تجربیات و تلاش های آموزشی آنها زمان و امکانات مناسب را فراهم آورند.

نویسنده :Matthew Lynch
منبع: blogs.edweek.org

۱ دیدگاه

  • مواردی که اشاره کردید خوب بود .
    از نظر من مهم ترین چیز معلم هستش به شرطی که حداکثر تا ۱۵ دانش آموز داشته باشد که متاسفانه در کشور ما این شرایط نیست

    وحید پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *