کودکان از همان بدو تولد برای معنا بخشیدن به جهان اطرافشان از “وانمودن” استفاده می کنند. آنان محیط اطرافشان را مشاهده کرده، بدان پاسخ می دهند و از کلمات و اعمال بزرگترها تقلید می کنند. این بازیگران کوچک خود به خلق موقعیت دست می زنند و نقش ها را به سایرین نیز تفویض می کنند. آنان با همسالانشان بده بستان کلامی و عاطفی دارند و فضاها و ابزارها را می چینند تا داستان هایشان را صورت تحقق بخشند. آنان یکدیگر را رهبری می کنند تا نمایشی را سامان دهند و به نمایش یکدیگر گوش می سپارند. به عبارت ساده تر، کودکان با توانایی های بالقوه شان برای نمایشنامه نویسی، بازیگری، طراحی، کارگردانی و تماشاچی گری به مدرسه قدم می گذارند.
دانش آموزان در هر کلاسی می توانند مدعیان نیرو و نوید بخش آینده تئاتر امروز باشند. ما مجبور نیستیم منتظر تجهیزات و امکانات گران قیمت باشیم. با دادن شانس خلق نمایشنامه به کودکان و تماشای نمایش های سایرین، آنان می توانند به جهان گذشته، حال و آینده و حد نهایی دنیای مجازی خیال سفر کنند. دانش آموزان به صورت غریزی به توانایی ها و قوه تخیل برای رفتن در قالب دیگران مجهز بوده و قادر هستند که حین کشف واقعیت های پیچیده و امکانات نامحدود جهان اطرافشان، به فهم و درک انسان های پیرامونشان نائل آیند.
یادگیری به وسیله نمایشنامه خلاق
آموزش تئاتر در دبستان منوط به داشتن یک درام خلاق است، فرم قاعده مندی از همان وانمودن های کودکانه که در نمایشنامه به مثابه یک فرآیند طبیعی و رو به رشد سازماندهی می شود. آموزگار تئاتر در تلاش است دراماتیزه کردن های فی البداهه را بر داستان ها و مفاهیم برگرفته از ادبیات، تاریخ، وقایع معاصر و تخیلات دانش آموزان استوار کند.
معمولا آموزش خلاقانه درام با آماده سازی اذهان و ایجاد انگیزه آغاز می شود. آموزگار داستانی تعریف کرده یا ایده ای ارائه می دهد، سپس دانش آموزان درباره کنش های نمایش، تقسیم بندی نقش ها، و این که فضای کلاس چگونه می تواند مورد استفاده قرار گیرد، به بحث می پردازند. از زمانی که برنامه ریزی صورت گرفت، دانش آموزان نمایشنامه را چه به صورت بخش بخش و چه به صورت کامل، بازی می کنند. آنان پس از تحلیل و ارزیابی هر نمایشنامه، ممکن است که هر صحنه را یک یا دو بار با پیرایش و یا افزایش حجم آن تکرار کنند.
فواید آموزش تئاتر برای دانش آموزان دبستان
تئاتر می تواند بهترین ابزار برای فعال و سلامت نگه داشتن دانش آموزان باشد، می تواند احساس اعتماد به نفس و توانایی سخن گفتن در جمع را افزایش داده و مکانی برای تمرین خلاقیت به وجود بیاورد.
معمولا والدین درباره فواید ورزش های گروهی چیزهایی می شنوند، اما کلاس های تئاتر و تولیدات نمایشی مزایایی همچون افزایش آرامش هنگام صحبت در جمع، عزت نفس بیشتر، اعتماد به کارهای گروهی و گشودن روزنه مثبتی که به کودکان کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه مشکلاتشان را به شیوه های خلاقانه و غیر معمول حل کنند به همراه دارند که در هیچ برنامه ورزشی یافت نمی شوند.
آماده سازی یک نمایش منجر به افزایش اعتماد به نفس و احساس مقبول بودن می شود.هر فرد به مکانی احتیاج دارد که به آن تعلق خاطر داشته و احساس کند که در آنجا کاملا می تواند خودش باشد. برای کودکان درونگراتر که در فعالیت های گروهی مانند برنامه های سازمان یافته ورزشی قاطعیت لازم یا توان جسمانی کافی را ندارند، تئاتر می تواند گزینه مناسبی برای کسب اعتماد به نفس در سنین پایین تر باشد. بازی در یک نمایش یا در آغاز تنها نگریستن به نمایش سایر کودکان، شیوه های جدید ارتباط با گروه همسالان و پرورش شناخت خویشتن حین کار گروهی، اعتماد به یکدیگر و مهمتر از همه احساس خواسته شدن را به کودک هدیه می کند.
گروه هنر دبستان پیشرو در تلاش است با گسترده کردن فضای تئاتری در دبستان پیشرو کمک شایانی در جهت پیشرفت و پرورش دانش آموزان مجموعه داشته باشد.
پبیژن بیابانی – معاونت فرهنگی هنری و مسئول گروه هنردبستان پیشرو