وقتی به دوران مدرسه فکر میکنیم بیشتر وقتها به یاد تکالیف زیاد و سختی که انجام میدادیم میافتادیم. گرچه خاطرات خوب آن دوران فراوان بود اما گاهی اوقات به نظر میرسید سختیهای روزهای مدرسه هرگز پایان نخواهد یافت!
با این حال امروزه میبینیم که کشورهایی در دنیا وجود دارند که علیرغم تکالیف ناچیز بسیار هم موفق هستند. راز موفقیت آن ها درچیست؟
فنلاند
در صدر لیست کشورهایی که علیرغم تکالیف کم، عملکرد بسیار موفقی دارند، فنلاند قرار دارد. سیستم آموزشی این کشور اروپایی بر مبنای روزهای کوتاه مدرسه، تعطیلات طولانی و تنها ۲ ساعت تکالیف در هفته است. همچنین کودکان در فنلاند مجبور نیستند مدرسه را تا قبل از هفت سالگی شروع کنند. با داشتن تمام این شرایط، آنها هنوز هم از نظر نتایج تحصیلی بالاتر از بیشتر کشورها هستند. آنها در ریاضیات و علوم جایگاه ششم در دنیا را دارند.
بیشتر بخوانید: آموزش درس ابتدایی به زبان انگلیسی
چگونه به این موفقیت دست یافته اند؟
فنلاند میگوید سیستم آنها بیشتر بر مبنای اعتماد بین مدرسه و اولیا کار میکند تا این که بخواهند با دادن تکالیف زیاد وقت کودکان را پر کنند. سیستم آموزشی فنلاند به والدین این اطمینان را میدهند که معلمان تمام آموزشهای لازم را در زمانی که کودکان در مدرسه به سر میبرند به آنها میدهند. اگر چه بسیاری از مطالعات تلاش کردهاند ثابت کنند که تکالیف بیشتر به معنای نتایج بهتر است، اما به نظر میرسد که فنلاند مصمم است که خلاف آنها را ثابت کند.

کره جنوبی
مانند فنلاند، کره جنوبی هم تنها ۲ ساعت تکلیف در هفته برای دانشآموزان در نظر دارد. با این حال این کشور موفق به کسب رتبه دوم از نظر مهارت خواندن در جهان شده است. مدارس کره جنوبی در دهههای اخیر، زمانی که آموزش و پرورش بخش عمدهای از این کشور شد پیشرفت فراوانی داشته است. در واقع کره جنوبی میخواهد برای هرکس بدون در نظر گرفتن زمینهها و شرایط قبلی اش فرصتهای آموزشی یکسان وجود داشته باشد. این مدارس به جای کار در منزل، تمرکز خود را بر آزمونهای مداوم و تمرینهای بیشتر در مدرسه قرار میدهند.
بیشتر بخوانید: کارگاه والدین

ژاپن
مدارس ژاپنی متفاوت از بسیاری مدارس در سراسر جهان کار میکنند. به جای این که معلمان صرفا از دانش خود استفاده کنند و آن را به دانشآموزان کلاس آموزش دهند، به آنها در مورد چگونگی استفاده از اینترنت و منابع اطراف خود برای یافتن پاسخ برای سوالاتشان کمک میکنند.
مدارس در ژاپن فقط در حدود یک ساعت و نیم ساعت تکلیف منزل در هفته برای دانشآموزان در نظر دارند. با این حال، این تنها کار دانشآموزان نیست. نه، اکثر مدارس در سراسر کشور سرایداری استخدام نمیکنند. چرا؟ دانشآموزان خود مسئول نگهداری ساختمان تمیز و مرتب هستند. بنابراین در حالی که مدرسه ژاپنی به جای این که وقت دانشآموزان خود را با تکالیف زیاد پر کنند، آنها را برای مهارتهای فراوانی که در طول زندگی نیاز دارند، آماده میکنند.
مبحث انجام تکالیف در منزل موضوعی است که بسیاری از مردم به آن فکر میکنند. برخی معتقدند که بهترین راه یادگیری است، در حالی که دیگران هیچ دلیلی نمیبینند که دانشآموزان باید همه چیزهایی را که از نظر آموزشی لازم دارند در همان تایم مدرسه یاد نگیرند. با این حال، به نظر میرسد که خیلی از کشورها ثابت کردهاند که میتوانند بدون حجم زیاد تکالیف بسیار هم موفق عمل کرد.

کشوری که مدرسه ندارد
درپاسخ به سوالی که آیا همه کشورها مدرسه دارند باید گفت بله، تقریباً همه کشورها مدرسه دارند، اما کیفیت و دسترسی به آموزش در آنها متفاوت است. در برخی مناطق محروم، بهویژه روستاها یا کشورهای فقیر، ممکن است مدرسه کم باشد یا امکانات آموزشی کافی وجود نداشته باشد.کشوری که مدرسه ندارد، از رشد فکری و فرهنگی بازمیماند؛ چون آموزش پایه پیشرفت هر جامعه است و بدون آن نسلها در ناآگاهی و فقر علمی باقی میمانند.
بیشتر بخوانید: چطور ورزش عملکرد ذهنی و تحصیلی را متحول میکند؟
نتیجهگیری
در پایان میتوان گفت که موفقیت در آموزش تنها به میزان تکالیف و ساعات درس محدود نمیشود، بلکه به کیفیت آموزش، شیوههای تدریس، و نگرش جامعه به یادگیری بستگی دارد. کشورهایی مانند فنلاند، کره جنوبی و ژاپن نشان دادهاند که با ایجاد محیطی شاد، منظم و بر پایه اعتماد میان معلم، دانشآموز و خانواده، میتوان بدون فشار زیاد و تکالیف سنگین به نتایج چشمگیری دست یافت. آموزش زمانی مؤثر است که نه تنها ذهن، بلکه شخصیت و مهارتهای زندگی دانشآموز را پرورش دهد؛ زیرا آینده هر جامعه در گرو پرورش نسلی است که با عشق و انگیزه یاد میگیرد.
نویسنده : Josh Becker
http://www.geekycamel.com