ضرورت کارگاه رباتیک

در دنیایی که روز به روز شاهد رشد روز افزون تکنولوژی هستیم، بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند به آماده سازی دانش آموزان برای آینده ایم. آموزش رباتیک به دانش آموزان از سنین پایین در دبستان، می تواند توانایی آنها در زمینه خلاقیت و نواندیشی را افزایش دهد و همچنین آنها را به عضوی موثر در جامعه تبدیل سازد.

بسیاری از جوامع تا کنون اهمیت موضوع رباتیک در مدرسه را درک کرده اند و اقدام به برنامه ریزی برای پیاده سازی آن در سیستم آموزشی کل نموده اند. با آموزش مبانی رباتیک به دانش آموزان می توانیم دنیای کاملا جدیدی را به روی آنها باز کنیم که در غیر این صورت احتمالا فرصت های ارزشمند بسیاری را از دست خواهند داد.

مزایای کارگاه رباتیک

از جمله مزایای این موضوع می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- آشنایی با برنامه نویسی

با توجه به روند رو به رشد دنیای نرم افزارها و کاربردهای روز افزون آنها، فراگیری برنامه نویسی کامپیوتر مهارتی بسیار ارزشمند جهت آماده سازی دانش آموزان برای یافتن شغلی مناسب در آینده و در پی آن کسب درآمد خواهد بود. درک برنامه نویسی گاهی برای دانش آموزان بسیار پیچیده می شود.

رباتیک مسیری ساده تر در جهت آشنایی و درک این موضوع برای آن ها خواهد بود. آنها مهارت مورد نیاز برای ساخت دستگاهی هدفمند و دقیق، طبق دستورالعمل ها را می آموزند و همچنین در حین سپری کردن اوقاتی مفرح، درس های ارزشمندی فرا میگیرند.

۲- افزایش خلاقیت

دانش آموزان فرصت ساخت سازه های فیزیکی و افزودن قدرت تحرک به کمک برنامه دهی به آن را خواهند داشت. زمینه ها و علوم مختلفی نیستند که بتوانند خلاقیت ، مهندسی و تکنولوژی را با هم ترکیب کنند ولی رباتیک می تواند به دانش آموزان فرصت ساخت وسیله ای که فکر می کنند مفید و جذاب است، بدهد که در این راستا سطح مسئولیت پذیری آن ها نیز افزایش یافته و اطلاعات بیشتری می آموزند. به کمک قدرت تخیل و خلاقیت خود ، برای نقاط ضعفی که در آزمون و تجربه یافته اند ، راه حل پیدا می کنند و آنها را بهبود می بخشند.

۳- آماده سازی آنها برای آینده

وقتی دانش آموزان در مدرسه با مباحث رباتیک آشنا می شوند، می توانند هر علاقه و استعدادی که ممکن است داشته باشند را پیدا کنند. بدون دسترسی به علم رباتیک، فرصتی برای دانش آموزان جهت یافتن علایقشان وجود نخواهد داشت . بدون آموزش رباتیک در مدارس به شکل عمومی ، چه کسی می داند چه سازنده های بالقوه و چه مهندسان مستعدی وجود دارند که از استعداد و علاقه خود بی خبرند.

۴- چگونه نا امیدی را به نوآوری تبدیل کنیم؟

یادگیری این موضوع که چگونه یک ربات، ساخته و برنامه ریزی می شود می تواند فرآیند دشوار و پیچیده ای باشد. دانش آموزان بسیاری با مفاهیم رباتیک در ابتدا درگیر و گاها خسته می شوند. رباتیک در مدرسه می تواند به دانش آموزان در جهت تبدیل این خستگی به خلاقیت و نوآوریشان کمک کند.

این مهم، درس زندگی ارزشمندی است که به دانش آموزان می آموزد استقامت و عزت نفس را به هنگامی که با چالش رو برو می شوند بیاموزند. دانش آموزانی که با رباتیک آشنا می شوند، چگونگی تبدیل کسل شدگی به سخت کوشی را می آموزند. تمام سخت کوشی آنها موجب می شود نتیجه کار برای آن ها شیرین تر جلوه کند.

فراگیری رباتیک نه تنها به دانش آموزان می آموزد که چگونه برای حل مشکلات تلاش کنند ، بلکه به آن ها کمک می کند تا سطح بلوغ و آمادگی آن ها برای مواجه با موقعیت های زندگی حقیقی افزایش دهند.

۵- ارتقا سطح همکاری و مشارکت

رباتیک زمینه ای است که به سادگی به دانش آموزان با طیف گسترده ای از سطح استعداد دسترسی دارد، که در طی آن دانش آموزان مهارت های شخصیتی همچون برنامه ریزی و مدیریت پروژه، کارگروهی، اعتماد به هم تیمی، ضرورت حضور رهبر و …. را فرا می گیرند.