ویژگی های دانش آموز در دوره ابتدایی

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های دانش آموز در دوره ابتدایی به مطلب زیر توجه کنید.

دانش آموز دوره ابتدایی دوره ای است که به لحاظ عاطفی ،جسمانی ، روانی دانش آموزان در مرحله رشد قرار دارند لازم است معلم و والدین با شناخت ویژگی های مختلف دانش آموزان در این دوره سنی در صدد رفع هر چه بهتر نیاز های مختلف آنها باشند.

نیازهای مهم دانش آموزان

۱ – رشد جسمانی : رشد جسمانی دانش آموزان در این دوره بسیار مهم است.
هماهنگی حسی – حرکتی در این دوره از رشد بالایی برخوردار است. دانش آموز در اثر تکامل مراکز عصبی و تجارب جسمانی خود قادر به تعبیر و تفسیر پیام های دریافتی حواس خود بوده و می تواند بدان ها پاسخ صحیحی بدهد.
۲ – کاهش خود مداری : در دوره دبستان خود مداری کاهش می یابد در صورت قرار گرفتن در یک محیط مناسب مدرسه مطلوب و آموزگار ماهر به تدریج می تواند به حقوق دیگران توجه و آن را رعایت نماید.
۳ – معقول تر شدن پیوندهای عاطفی : دراین مرحله دانش آموز ارتباط عاطفی شدیدی با خانواده خود برقرار می کند . در دوره دبستان این پیوندها معقول می شود و او می تواند چند ساعتی دور از آنها جدا از آنها بماند بدون اینکه خلأ عاطفی احساس کند.
۴ – تغییر شکل کنجکاوی : کنجکاوی دانش آموز در دوره دبستان برخلاف دوره پیش دبستانی که بی هدف بود هدفمند و جهت دار می شود در دوره دبستان با استفاده از دروس مثل علوم می تواند مفهوم علیت را در دانش آموز پرورش داد.
۵ – تغییر شکل مشاهدات : دانش آموز دبستانی در هنگام مشاهده به بررسی علل پرداخته چرایی مسائل را جستجو کرده و به چگونگی فرایند ها توجه می کند.
۶ – حرکت از تخیل به سوی واقعیت : دانش آموز دبستانی بیش از حد تخیل دور شده و به واقعیت نزدیک می شود یکی از ویژگی های مهم این دوره کاهش تخیلات است.

مسائل مهم

به طور کلی براساس ویژگی های مذکور دوره دبستان باید به چند مسأله توجه نمود.
یکی از فعالیت های بسیار مهم این دوره بازی است در این مرحله بازی های بی هدف و بی قاعده دوره پیش دبستانی به بازی های هدفمند تبدیل می شوند. مربی باید دانش آموزان را از بازی های بی هدف به بازی های همراه با کار سوق دهد.
نکته دیگر در این دوره هماهنگی خانه و مدرسه است.
دوره دبستان ، دوره آرامش قبل از طوفان نام دارد چون دانش آموز در این مرحله به ثبات و آرامش دست می یابد در این مقطع شخصیت دانش آموز به تدریج رشد و تکامل پیدا می کند و هیچ گونه بحران هویت و اختلال عاطفی در دانش آموزان بهنجار مشاهده نمی شود این مرحله دوره عقل و دانایی است و به آن دوران بلوغ کودکی اطلاق می شود یعنی در مرحله کودکی نوعی بلوغ محسوب می شود.
در این دوره که از شش تا ده سالگی است دانش آموز در مسائل اجتماعی خود مشکل خاصی ندارد و به راحتی می تواند بادیگران کنار بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *