مزایای نداشتن تکلیف برای دانش آموزان

همانطور که بسیاری از بزرگسالان به خاطر دارند،در گذشته تکالیف جزء جدایی ناپذیر دوران تحصیل بود و به طور گسترده ای اعتقاد عمیقی وجود داشت که انجام تکالیف باعث تقویت یادگیری مفاهیمی که دانش آموزان در آن روز یا هفته در مدرسه آموخته اند، می گردد. با این حال، با گذشت زمان، اکنون بسیاری دلایلی یافته اند مبنی براینکه دانش آموزان نباید در خانه تکلیف انجام دهند. برخی از این دلایل این امر مربوط به برابری، حفظ، انگیزه و نتایج مطالعات مختلف است. در این مقاله برخی از دلایل اینکه دانش آموزان نباید مشق شب داشته باشند، توضیح داده می شود و نشان می دهد که تکالیف همیشه ضروری نیست.

انگیزش و اثربخشی

با توجه به بازنگری در آموزش و پرورش، مشق شب نه تنها می تواند باعث کاهش انگیزه دانش آموزانی که از صبح ساعت ها در مدرسه مشغول به تحصیل بوده اند، می شود بلکه مطالعات بسیاری نشان داده اند که انجام تکالیف تاثیر قابل توجهی در نتایج تحصیلی و یادگیری دانش آموزان ندارد. به ویژه برای بچه های کوچکتر،ایجاد انگیزه برای انجام کارها و یادگیری می تواند بزرگترین چالش در مدرسه باشد، بنابراین بهتر است از هر گونه عاملی که باعث کاهش انگیزه کودکان می گردد جلوگیری کرد.

تساوی بین اقشار مختلف جامعه

متأسفانه، بسیاری از والدین هر دو کار می کنند و اغلب برای ساعت های طولانی در خانه نیستند و همچنین نمیتوانند مانند قشر مرفه از پرستار یا کمکی برای کودکانشان کمک بگیرند. این مسئله باعث ایجاد نابرابری در داخل و خارج از کلاس می شود به طوری که دانش آموزان از کلاس های اقتصادی اجتماعی بالاتری هستند می توانند حمایت و منابع بیشتری دریافت کنند و راحت تر از همتایان دانش آموز خود که از قشر پایین تری هستند تکالیف خود را انجام دهند.این یک دلیل مهم برای این مسئله است که چرا دانش آموزان نباید در خانه تکالیف خود را انجام دهند، چرا که هرکسی بایداز شانس برابر برای موفقیت به خصوص در حوزه تحصیلی برخوردار باشد. اگر دانش آموزان بدانند که به نسبت دانش آموزانی که از نظر مالی از آن ها بهترند موقعیت پایین تری برای تحصیل دارند سرخورده و ناامید می گردند. چنین معایبی ساختاری نباید در کلاس های درس ما اتفاق بیفتد.

انگیزش و توانبخشی در مدرسه

عدالت

آیا در بیشتر شغل هایی که از ۹صبح تا ۵ بعدظهر هستند، ما انتظار داریم که کارکنان بعدازکار تکالیف انجام دهند؟ پاسخ معمولا خیر است. پس، چرا ما از بچه های کوچک به نسبت بزرگسالانی که دارای نظم و ترتیب بیشتر، توانایی یادگیری و کنترل بیشتری بر خودشان هستند، بیشتر انتظار داریک؟ بسیاری معتقدند که این حجم کاری بیش از حد نه تنها به بچه ها کمک نمی کند بلکه در واقع باعث آسیب آنها می شود. علاوه بر این، تمرکز بیش از حد روی تکالیف، باعث می شود کودکان زمانی برای دیگر تعاملها فعالیت های اجتماعی نداشته باشند. اگر تکالیف وجود نداشته باشد، به بسیاری از کسب و کارهای محلی که خدمات تفریحی و خوراکی را برای این دانش آموزان فراهم می کنند،کمک می شود. بر اساس این تحلیل، ممنوع شدن تکالیف ، نه تنها برای دانش آموزان، بلکه برای دیگران هم نتایج عادلانه تری خواهد داشت.

نتیجه گیری

نتیجه اگر چه عقل متعارف دلایل متعددی برای اینکه دانش آموزان باید به طور منظم مشغول به تحصیل باشند، به نظر می رسد که دلایل زیادی وجود دارد که چرا دانش آموزان نباید تکالیف خود را انجام دهند. دلایلی که در این مقاله ذکر کردیم فقط یک فهرست محدود از دلایل بسیاری است که دیگر ابزارهای آموزشی غیر از تکالیف باید برای ایجاد انگیزه برای دانش آموزان برای یادگیری و رشد استفاده شود. بنابراین،هرگاه خواستید در مورد این موضوع که آیا دانش آموزان باید تکالیف خود را انجام دهند، دلایلی که در این مقاله دربارۀ آن بحث شد را در نظر بگیرید.

منبع: WH MAGAZINE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *