مدارس هوشمند دارای انواع مختلفی از فن آوری هستند، اما همه آن ها در مواردی با هم مشترک می باشند. در یک کلاس هوشمند، شما معمولا پروژکتور، تخته هوشمند و کامپیوتر می بینید اما این فقط تجهیزات نیست که متفاوت است، کلاس های هوشمند از سیستم های دیجیتال برای یادگیری بهتر دانش آموزان چه داخل کلاس و چه خارج از آن برای ایجاد ارتباطات مؤثرتر بین معلمان، دانش آموزان و والدین، استفاده می کنند. کلاس های هوشمند هم تغییرات قابل توجهی در سبک آموزش به وجود آورده اند و هم به دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس کمک شایانی نموده اند.

دبستان پیشرو یک دبستان هوشمند

دبستان پیشرو نیز در همین راستا با ایجاد کلاس های هوشمند هم تغییرات قابل توجهی در سبک آموزش خود به وجود آورده و هم به دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس کمک شایانی نموده اند. در این مقاله به برخی از مزایای مدارس هوشمند اشاره می کنیم:

برای انواع مختلف یادگیری مفید واقع می شود

همانطور که می دانید افراد مختلف دارای سبک های مختلف یادگیری هستند.بعضی افراد سبک یادگیریشان بصری است بعضی شنیداری،بعضی نوشتاری و…..کلاس های سنتی بیشتر برای دانش آموزانی که سبک یادگیری شنیداری و دیداری دارند مناسب است بهتر فرابگیرند، مفید واقع می شوند. از مزایای مدارس هوشمند این است که دانش آموزان با درک سبک یادگیری خود قادر خواهند بود کیفیت تحصیلشان را بهبود بخشند و معلمان نیز می توانند از ابزارهای هوشمند برای تعامل بهتر با گستره وسیع تری از دانش آموزان با سبک های مختلف یادگیری استفاده کنند.

به عنوان مثال، با استفاده از یک تخته هوشمند، معلمان می توانند ابزار لازم را برای یادگیرندگان بصری و شنوایی فراهم کنند یا از قابلیت های صفحه لمسی برای تعامل با دانش آموزانی که سبک یادگیریشان لمسی است استفاده کنند.

مرسه هوشمند پیشرو

مزایای زیست محیطی مدارس هوشمند

مدارس هوشمند نه تنها به آموزش افراد کمک می کنند، بلکه با استفاده از فناوری های هوشمند انرژی زیادی را نیز ذخیره می کنند. این به معنای صرفه جویی بزرگی است که مدرسه می تواند به منابع کلاس درس اختصاص دهد. گاهی اوقات ما در مورد امکانات کلاس های هوشمند که مربوط به حوزه آموزش نیستند بی توجه هستیم در حالی که مدارس هوشمند با استفاده از فن آوری های زیربنایی مانند ترموستات هوشمند، تجهیزات الکترونیکی مناسب و لامپهای هوشمند قادرند در هزینه های انرژی صرفه جویی کنند و هزینه آن را برای دستیابی به موارد آموزشی بهتر مصرف کنند.درکنار این موضوع، جایگزین شدن کاغذ و مداد با ابزار های الکترونیکی نیز کمک فراوانی به محیط زیست می کند.

آموزش تعاملی یکی از مزایای هوشمند بودن مدارس

هم معلم و هم دانش آموز از دسترسی فزاینده اطلاعات که به واسطه تکنولوژی کلاس هوشمند به دست می آید بهره مند می شوند. آموزش هوشمند به معلمان کمک می کند تا تدریس تعاملی تر و سرگرم کننده تری داشته باشند.

در این مدارس گرفتن آزمونها و یا ارزیابی دانش آموزان بهتر انجام می شود و معلم بهتر می تواند تصمیم بگیرد که بر روی چه مسائل آموزشی در آینده تمرکز کند. امکانات بصری بهتر، مانند نقشه ها، نمودار ها، فیلم ها و عکس ها،باعث می شود دانش آموزان بهتر روی مطالب آموزشی تمرکز کنند و آن ها را بهتر فراگیرند.

دسترسی به اطلاعات

معلمان و دانش آموزان در مدارس هوشمند تمام اطلاعات موجود در وب را در دسترس خود دارند و دیگر نیازی به رفتن به کتابخانه ها ندارند. در کلاس به دانش آموزان زمانی برای کار بر روی پروژه های خود و یادگیری عملی آنچه فراگرفته اند، اختصاص می یابد. دانش آموزان می توانند به جای اینکه فقط به کتاب درسی مراجعه کنند ، به روزترین اطلاعات را در مورد هر موضوعی که می خواهند دریافت کنند.

مدارس هوشمند کمک می کند تا غیبت ها را جبران کند

با استفاده از فناوری هوشمند مدرسه ،قابلیت ضبط آموزش کلاس ها وجوددارد تا دانش آموزان غایب بتوانند به جای تکیه بر یادداشت های یک دوست ، آنچه در کلاس از دست داده اند را جبران کنند. با استفاده از تکنولوژی این دانش آموزان می توانند از همان روند یادگیری که در صورت عدم غیبت در کلاس داشتند،برخوردار باشند.

مطمئناً حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس ایده آلترین حالت ممکن است ، اما در شرایط بیماری یا آسیب دیدگی ، فناوری راه حلی مناسب برای دانش آموزانی که مجبور به غیبت شده اند،ارائه می دهد. در بعضی مدارس هوشمند ، دانش آموزان حتی می توانند در خانه روند کلاس را دنبال کنند.

مدرسه هوشمند والدین را در حلقه ارتباط نگه می دارد

معلمان می توانند از برنامه های مدیریت کلاس برای ارائه درس به دانش آموزان ، پیگیری پیشرفت هر دانش آموز و ثبت بازخورد برای دانش آموزان استفاده کنند. نکته جالب در مورد چنین برنامه هایی این است که والدین نیز می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند ، بنابراین در جریان روند پیشرفت فرزندانشان قرار می گیرند .همچنین می توانند بدون اینکه چالشی برای پیدا کردن وقت ملاقات حضوری با معلم داشته باشند، با آنها در تماس باشند و سوالات خود را مطرح کنند.

دانش آموزان را برای آینده آماده می کند

حتی برای کودکانی که بعدا تصمیم نمی گیرند وارد حوزه فناوری شوند ، کار با فناوری احتمالا جنبه بزرگی از مشاغل آینده آنها خواهد بود. هرچه زودتر این مهارت ها را یاد بگیرند ، بهتر است. چه روشی مؤثرتر ازاینکه فناوری را در محیط یادگیری بگنجانیم برای انجام این کار وجود دارد ؟ تنوع تجربیات تعاملی مدارس هوشمند ، از ارتباطات آنلاین تا پروژه های درون کلاس ، به دانش آموزان کمک می کند تا ضمن انجام وظایف خود ، مهارت های ارتباطی و همکاری را نیز به بهترین نحو بیاموزند.

فواید مدارس هوشمند برای دانش آموزان ، از تعامل و همکاری بیشتر تا آموزش شخصی تر ، غیرقابل انکار است اما نکته قابل توجه این است که به کارگیری معلمان آموزش دیده نیز به اندازه استفاده از فناوری مهم است ، بنابراین مدارسی که به فکر افزودن این تکنولوژی به سیستم خود هستند باید حتماً در این قسمت سرمایه گذاری آموزشی انجام دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *