سامانه آموزش مجازی مهمترین بخش در سیستم آموزشی مدارس الکترونیکی می باشد و لذا آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان و اساتید محترم با امکانات و قابلیتهای موجود در این سامانه می تواند در استفاده بهتر و کارآمدتر ازآن نقش به سزایی داشته باشد.

قبل از استفاده از این سامانه می بایست حداقل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری زیر توسط کاربران فراهم گردد:

۱- یک رایانه مجهز به سیستم عامل “Windows XP” یا بالاتر با حداقل ۲ گیگا بایت حافظه (RAM)

۲- یک عدد هدست با کیفیت مناسب (استفاده از میکروفن و اسپیکر به دلیل امکان ایجاد اعوجاج و برگشت صدا در کلاس ترجیحا مورد تایید نمی باشد.)

۳- اتصال به اینترنت با حداقل سرعت ۲۵۶kbps و ترجیحا با توجه به قرار گیری سامانه برروی بستر مخابراتی پیشنهاد می گردد از اینترنت شرکت مخابرات استفاده گردد.

۴- نصب آخرین نسخه مرورگرهای “Google Chrome” و “Mozilla Firefox”.

۵- نصب آخرین نسخه نرم افزار “Adobe Connect” بر روی رایانه (جهت دانلود به جدول پائین صفحه مراجعه نمائید)

۶- نصب آخرین نسخه نرم افزار “Adobe Flash Player” بر روی رایانه(جهت دانلود به جدول پائین صفحه مراجعه نمائید)

اتصال به سامانه

پس فراهم نمودن سخت افزارها و نرم افزارهای موردنیاز با توجه به مراحل زیر به سامانه آموزش مجازی متصل گردید:

۱- مرورگر خود را باز نموده (ترجیحا از مرورگر “Google Chrome” به دلیل تطابق بیشتر با فونت فارسی استفاده کنید) و در قسمت آدرس مرورگر، آدرس “http://pishro.iranian.ac.ir/login/index.php” را وارد نموده و دکمه “Enter” را بزنید.

۲- پس از ورود به سامانه، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نموده و گزینه “ورود به سایت” را کلیک کنید.

اکنون شما با موفقیت به سامانه آموزش مجازی دانشگاه متصل شده اید. در این سامانه دروس ارائه دانشجو با توجه به انتخاب واحد ترم جاری قابل دسترس خواهد بود. به منظور استفاده از محتوای الکترونیکی و کلاس های آنلاین هریک از دروس به روش زیر عمل نمایید:

جهت دسترسی به هر یک از دروس می توانید از یکی از سه بخش موجود (مطابق تصویر زیر) درس موردنظر را با کلیک روی نام آن انتخاب کنید.


در سامانه آموزش مجازی هر یک از دروس در دو بخش مجزا ارائه گردیده است. بخش اول محتوای الکترونیکی (Content) می باشد که به صورت فایلهای فلش توسط اساتید از قبل آماده گردیده و بطور طبقه بندی شده در صفحه هر درس قابل رویت و دسترسی می باشد. لازم به ذکر است بعضی از دروس فاقد محتوای الکترونیکی می باشند و کلیه مطالب آموزشی در بخش دوم (کلاس آنلاین) توسط استاد به دانشجویان ارائه خواهد گردید.

دسترسی به محتوای آموزشی

به منظور استفاده از محتوای آموزشی مراحل زیر ا دنبال کنید:

۱- با توجه به عناوین موجود (مطابق تصویر زیر) روی عنوان موردنظر کلیک نمایید.

۲- پس از کلیک روی موارد فوق پنجره نمایش محتوی الکترونیکی (مطالق تصویر زیر) باز خواهد شد. در این مرحله کافیست با کلیک روی گزینه “Play” پخش فایل را آغاز نمایید.

دسترسی به کلاس های آنلاین

بخش دوم موجود در هر درس مربوط به کلاسهای آنلاین می باشد. در این حالت آموزش با هماهنگی های قبلی در ساعات مشخص استاد در کلاس حاضر بوده و دانشجویان می بایست جهت حضور در کلاس به آن وارد شوند. لازم به ذکر است کلیه کلاسهای آنلاین پس از خاتمه بصورت خودکار در سامانه ذخیره می گردند و دانشجویان می توانند کلاسهای ضبط شده را نیز مشاهده کنند.

به منظور شرک در کلاسهای آنلاین و یا مشاهده کلاسهای ضبط شده مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- پس از انتخاب و ورود به هر کلاس در قسمت بالای صفحه (مطابق تصویر زیر) روی گزینه “کلاس مجازی درس …” کلیک نمایید.

۲- با انجام مرحله فوق شما وارد صفحه مربوط به کلاسهای آنلاین خواهید شد. در صفحه می توانید در قسمت پایین (مطابق تصویر زیر) با توجه به تاریخ کلاس و کلیک روی نام جلسه، کلاس ضبط شده را مجددا باز نموده و آنرا ببینید. به منظور انصال به کلاس در حال برگزاری می بایست بر روی گزینه “اتصال به جلسه” در بخش بالای صفحه کلیک کنید.

پس از انجام مرحله فوق شما به کلاس آنلاین (مطابق تصویر زیر) متصل خواهید شد.

معرفی نرم افزار Adobe Connect

در زیر بخشهای مختلف نرم افزار “Adobe Connect” به منظور آشنایی بیشتر کاربران معرفی گردیده است. لازم به ذکر است در هنگام پخش کلاسهای ضبط شده هیچ یک از گزینه های زیر فعال نبوده و کاربردی نخواهد بود. در ادامه مهمترین و کاربردی ترین بخشهای این نرم افزار معرفی شده است.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده نمودید صفحه نرم افزار “Adobe Connect” به چهار بخش مهم تقسیم شده است که به هریک از این بخشها یک “Pod” گفته می شود که می تواند بسته به نیاز کاربر چیده و مورد استفاده قرار گیرد. این چهار بخش عبارتند از:

– بخش Share: از این بخش اساتید به منظور نمایش فایلها و برنامه های مورد بحث در کلاس به دانشجویان استفاده می نمایند.

– بخش Video: به منظور نمایش تصویر استاد و یا تصویر دانشجویانی که توسط استاد مجوز پخش تصویر را دریافت نموده اند.

– بخش Attendees: در این قسمت اسامی شرکت کنندگان و حاضرین در کلاس نمایش داده می شود.

– بخش Chat: از این بخش کلیه شرکت کنندگان در کلاس می توانند به منظور چت کردن با یکدیگر استفاده کنند.

منوی Meeting

این گزینه در منوی بالای نرم افزار شامل موارد زیر است:

– Audio Setup Wizard: به منظور بررسی عملکرد صحیح میکروفن و اسپیکر از این بخش استفاده می شود.

– End Adobe Connect: جهت خروج از نرم افزار

تنظیمات اسپیکر و میکروفن

اطمینان از عملکرد صحیح اسپیکر و میکروفن قبل از شروع کلاس از مهمترین اقداماتی است که دانشجویان می بایست نسبت به انجام آن اقدام کنند.

۱- به منظور بررسی عملکرد صدا از منوی “Meeting” گزینه “Auto Setup Wizard” را انتخاب نموده و پس از باز شدن پنجره مربوطه (مطابق تصویر زیر) رو گزینه “Next” کلیک کنید.

۲- در این مرحله در پنجره تست صدا (مطابق تصویر زیر) روی گزینه “Play Sound” کلیک کنید. در این حالت شنیدن صدای موسیقی به معنی عملکرد صحیح در صدای خروجی رایانه می باشد. در صورتیکه صدای موسیقی مذکور از اسپیکر یا هدست به گوش نرسید می بایست تنظیمات مربوط به کارت صدای رایانه خود را چک نمایید. در ادامه به منظور بررسی صحت عملکرد میکروفن روی گزینه “Next” کلیک کنید.

۳- پس از انجام مراحل فوق به پنجره تنظیمات میکروفن وارد خواهید شد. در این قسمت (مطابق تصویر زیر) با مراجعه به منوی کشویی، میکروفن متصل به رایانه خوذ را انتخاب کرده و گزینه “Next” را کلیک کنید.

 

۴- اکنون در پنجره تست میکروفن (مطابق تصویر زیر) گزینه “Record” را انتخاب کنید. لازم به ذکر است به محض انتخاب این گزینه پنجره کوچکی نمایش داده خواهد شد که می بایست گزینه “Allow” را انتخاب نموه تا ضبط صدا آغاز گردد. با شروع ضبط صدا گزینه “Record” به گزینه “Stop” تبدیل خواهد شد.

در این حالت اندکی صحبت کرده و جهت توقف ضبط صدا روی گزینه “Stop” کلیک نمایید. در ادامه با اتنخاب گزینه “Play Recording” صدای ضبط شده را پخش کنید. اگر صدای پخش شده دقیقا همان صدای ضبط شده بود گزینه “Next” را جهت ادامه کلیک نموده و در غیر اینصورت تنظمیمات میکروفن رایانه خود را چک نمایید.

 

۵- با انجام مرحله فوق پنجره تست سکوت (مطابق تصویر زیر) نمایش داده خواهد شد. در این حالت ابتدا گزینه “Test Silence” را انتخاب و نهایتا جهت پایان تنظیمات روی گزینه “Next” کایک کنید.

 

۶- در پایان به پنجره نهایی تنظیمات صدا که حاوی اطلاعاتی در خصوص وضعیت صدا رایانه می باشد نمایش داده خواهد شد. جهت بستن این پنجره گزینه “Finish” را انتخاب کنید.

 

گزینه “Raise Hand”

با توجه به اینکه در کلاسهای آنلاین ممکن است دانشجوی نیاز به مطرح کردن سوال و یا پاسخ به سوالات استاد را داشته باشد، در این نرم افزار امکاناتی قرار گرفته است که با استفاده از آنها دانشجو قادر خواهد بود به مشابه کلاسهای حضوری دست خود را بالا برده و از استاد کسب اجازه نماید. این امکان در نوار ابزار بالای نرم افزار (مطابق تصویر زیر) در زیر مجموعه “Set Status” قرار گرفته است.

پس از اینکه دانشجو از این بخش گزینه “Raise Hand” را انتخاب می کند در کنار نام وی در بخش “Attendees” ایکن “Raise Hand” نمایش داده خواهد شد که با مشاهده آن استاد مربوطه درخواست دانشجو را مشاهده و در صورت صلاحدید اقدام به فعالسازی میکروفن وی خواهد نمود تا صدای دانشجو در کلاس پخش گردد.

 

 

فعالسازی میکروفن

دانشجویان پس از کسب اجازه از استاد جهت صحبت کردن در کلاس به منظور فعال شدن میکروفن می بایست (مطابق تصویر زیر) از نوار ابزار بالای نرم افزار روی آیکن ظاهر شده مربوط به میکروفن کلیک نمایند. با کلیک روی آیکن مذکور رنگ آن به سبز تغییر یافته و دانشجو می تواند مطالب خود را بیان نماید. لازم به ذکر است به محض انتخاب این گزینه پنجره کوچکی نمایش داده خواهد شد که می بایست گزینه “Allow” را انتخاب نمایید.

 

 

 

بخش “Attendees”

در این بخش لیست افراد حاضر در کلاس اعم از استاد و دانشجویان (مطابق تصویر زیر) نمایش داده می شود. نام استاد در بخش “Host” و نام دانشجویان در بخش “Participants” نمایش داده خواهد شد.

 

بخش “Chat”

با استفاده از این بخش (مطابق تصویر زیر) دانشجویان می توانند با تایپ متن موردنظر خود در کادر مربوطه و فشار دادن دکمه “Enter” مطالب را برای مشاهده کلیه شرکت کنندگان در کلاس ارسال نمایند. در صورتیکه دانشجو بخواهد فقط با یکی از شرکت کنندگاندر کلاس مکالمه خصوصی داشته باشد باید ابتدا نام فرد موردنظر را از قسمت “Attendees” انتخاب کرده و گزینه “Start Private Chat” را انتخاب نماید. با انجام این عمل یک “Tab” جدید در قسمت پایینی بخش “Chat” فعال شده و در آن قسمت مکالمه خصوصی امکانپذیر خواهد شد.

بخش “Video”

از این بخش به منظور نمایش تصویر استاد و یا دانشجویانی که از طرف وی تایید شده باشند استفاده می گردد. جهت نمایش تصویر مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- ابتدا از اتصال صحیح دوربین به رایانه خود اطمینان حاصل نمایید.

۲- پس از فعال سازی امکان نمایش تصویر توسط استاد برای دانشجو، مطابق تصویر زیر در قسمت “Video” گزینه “Start My Webcam” را کلیک کنید. لازم به ذکر است به محض انتخاب این گزینه پنجره کوچکی نمایش داده خواهد شد که می بایست گزینه “Allow” را انتخاب نمایید.

 

۳- با انجام مرحله فوق دوریین شما فعال گردیده است اما هنوز تصویری برای نمایش به سایر کاربران از دوربین شما پخش نخواهد شد و دانشجو تنها تصویر خروجی دوربین خود را در کادر “Video” مشاهده خواهد کرد. به منظور نمایش تصویر برای سایر کاربران گزینه “Start Sharing” را که در قسمت پایین تصویر نمایش داده شده است کلیک کنید.

بازدید کنندگان گرامی، به منظور استفاده از کلیه امکانات موجود در این سایت و سامانه های موجود آن مانند: سامانه آموزش مجازی، سامانه مدیریت آموزش و … نیازمند به نصب نرم افزارهای متنوعی می باشید. در جدول زیر آخرین نسخه نرم افزارهای کمکی مذکور به همراه پیوند بارگیری (دانلود) آنها درج گردیده است.

ردیف نام نرم افزار لینک دانلود
۱ مرورگر “Internet Explorer”
۲ مرورگر “Mozila Firefox”
۳ مرورگر “Google Chrome”
۴ نرم افزار “Adobe Flash Player” ویژه مرورگر “Internet Explorer”
۵ نرم افزار “Adobe Flash Player” ویژه مرورگرهای “Safari”، “Firefox”
۶ نرم افزار “Adobe Flash Player” ویژه مرورگرهای “Opera”، “Chrome”
۷ نرم افزار “Adobe Flash Player” ویژه سیستم عامل ویندوز
۸ نرم افزار “Adobe Flash Player” ویژه سیستم عامل “Mac OS X”
۹ نرم افزار “Adobe Flash Player” ویژه سیستم عامل “Android” نسخه های چهار
۱۰ نرم افزار “Adobe Flash Player” ویژه سیستم عامل “Android” نسخه های دو و سه
۱۱ نرم افزار “Adobe Acrobat Reader”
۱۲ نرم افزار “Adobe Connect” ویژه سیستم عامل ویندوز
۱۳ نرم افزار “Adobe Connect” ویژه سیستم عامل “Android”
۱۴ نرم افزار کاربردی “Piazza” جهت سیستم عامل اندروید (Android)
۱۵ نرم افزار کاربردی “Piazza” جهت سیستم عامل “iOS”
۱۶ نرم افزار “QR Reader”
۱۷ ماشین حساب مهندسی پیشرفته
۱۸ نرم افزار کیبورد فارسی (رفع مشکل حرف ‘ی’ )