بررسی ده مزیت کدنویسی با کامپیوتر

چرا کودکان باید کدنویسی را یاد بگیرند؟

بهتر است بدانیم که در واقع کدنویسی برای کودکان،مجموعه ای از فرصت های قابل دسترس است که ذهن آنها را کاملا درگیر می سازد. بله، در واقع همانطور که حدس زدید یادگیری کدنویسی یک موقعیت عالی برای تثبیت آینده فرزندانمان است. بر خلاف تصورعده ای از ما، که فکر میکنیم ذهن آنها ممکن است آمادگی دریافت و هضم یک سری مطالب پیچیده از این قبیل را نداشته باشد، با خوشحالی اعلام میکنم که در واقع ذهن آنها کاملا آماده و پذیرا میباشد.

این روزها با توجه به پیشرفت فناوری، داشتن توانایی کدنویسی از اهمیت بسزایی برخوردار است.کدنویسی مزایای زیادی برای دانش آموزان دارد که بسیار فراتر از استفاده از کامپیوتر میباشد.درحالیکه بسیاری از مردم کدنویسی را یک مهارت فنی میدانند، اما در واقع کد نویسی نوع دیگری از زبان آموزی است. کودکانی که در قرن بیست و یکم زندگی می کنند، در یک دوره ی پیشرفته در حال رشد هستند و کدنویسی مهارتی است که هر روز مورد استفاده آنها قرار میگیرد. در واقع داشتن مهارت کدینگ یا کدنویسی نه تنها برای نیروی کار مزیت محسوب می شود، بلکه به طور کلی مزایای زیادی را در زندگی روزمره ی کودکان و دانشجویان فراهم میکند.

کد نویسی چیست؟

کدنویسی روش اولیه برای برقراری ارتباط با کامپیوتر است، که با استفاده از یک زبان خاص، برای انجام دستورالعمل های خاص ارائه می گردد.در اصل به زبان ساده تر، با کدنویسی برای تولید و ارائه ی برنامه های خاص، به کامپیوتر دستورالعملهایی داده میشود.

در اولین مرحله کدنویسی، دانش آموزان با کامپیوتر آشنا میشوند و یاد میگیرند تا بتوانند با قسمت های مختلف کامپیوتر ارتباط برقرار کنند و همچنین آنها نحوه ی استفاده و اجرای وب سایتهای مختلف، اپلیکیشن و بازیهای ویدیویی را خواهند آموخت. یادگیری کدنویسی، شبیهه یادگیری زبان دیگری غیر از زبان مادری میباشد. در واقع آنها با زبان مخصوص کامپیوتر،هم میتوانند صحبت کنند و هم بنویسند.حتما با دیدن این چیزها شگفت زده خواهید شد.

برنامه نویسی

چگونه دانش آموزان مهارت کدنویسی را کسب خواهند کرد؟

این سوالی است که می تواند یک میلیون جهت مختلف را به ما نشان دهد، بنابراین برای شروع باید بر روی یک جهت رو به جلو متمرکز شویم. نکته مهم درانتخاب جهت درست اینست که باید راهی را پیدا کنیم که با هر حرکت، حتی بسیارکوچک، پیشرفت فرزند خود را مشاهده کنیم. ما با افتخار در مدرسه ی تمام هوشمند پیشرو سیستمی را برای آموزش صحیح کدنویسی برنامه ریزی کرده ایم و در اینجا اطلاعاتی را دراین زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ده مزیت یادگیری کدنویسی برای کودکان :

کدنویسی با کامپیوتر افکار منطقی را تقویت می کند.

همه ی ما می دانیم که افکار منطقی تا چه میزان در طول زندگی موثر بوده و بارها و بارها توصیه هایی در این مورد شنیده ایم. کدنویسی به تفکر منطقی نیاز دارد و به کودکان می آموزد تا چگونه با حل کردن مشکلات بزرگتر، به مشکلات کوچکتر آنها را کاملا مدیریت کنند، این فرایند تجزیه نامیده می شود. درواقع فرزندان ما با یادگیری توانایی کدنویسی ،توانایی داشتن تفکر منطقی را نیز کسب خواهند کرد.این عالی نیست؟

کدنویسی دانش آموزان را خلاق تر می کند.

کدنویسی به دانش آموزان اجازه خلاقیت بیشتری رامی دهد. در واقع کدنویسی، خلق چیزهای جدید است.چقدر جالب است که بتوانید برنامه یا بازی ویدیویی خودتان را طراحی کنید.با کدنویسی، کودکان پروژه هایی را که دوست دارند، خلق خواهند کرد.با یادگیری کدنویسی، دانش آموزان یاد میگیرند تا از نهایت خلاقیت و توانایی خود استفاده کنند و همچنین آنها یاد میگیرند تا با استفاده از ایده های خودشان، مشکلات پیش رویشان را حل کنند.

کد نویسی، پشتکار داشتن را به کودکان می آموزد.

پشتکار داشتن یک صفت خاص است که به راحتی نمیتوان آن را آموزش داد،مخصوصا به کودکان و دانش آموزان. با این حال، داشتن پشتکار در زندگی بسیار اهمیت دارد. ما به هیچ وجه نمیخواهیم فرزندانمان در رویایی با مشکلات کوتاه آمده و منصرف شوند،بلکه صد در صد میخواهیم که آنها به مسیرشان ادامه دهند. کدنویسی به فرزندانمان آموزش می دهد که چگونه بتوانند با مشکلات مقابلشان برخورد وآنها را حل کنند.آنها باید راهشان را ادامه دهند تا راه حل های مختلفی را بررسی کرده و راه حل مناسب را پیدا کنند.

کدنویسی، صفت سرسختی کودکان را توسعه می دهد.

سرسختی هم مانند پشتکار،چیزی نیست که بتوان آن را آموزش داد، بنابراین کودکان تنها با تجربه کردن می توانند این مهارت را کسب کنند.یکی از مهمترین فواید کدنویسی این است که فرزندان ما با استفاده از عیب یابی، سرسختی و تحمل پذیری را می آموزند. وقتی آنها به دیوار برخورد می کنند، باید بتوانند راه حل مناسبی را برایش پیدا کنند، اگر راه حل اول عملی نشد، انها باید راه حل دیگری را امتحان کنند و اگر این راه حل نیز موثر نبود، باید انقدر تلاش کنند تا بتوانند را ه حل مناسب را پیدا کنند.این روش در برنامه نویسی کامپیوتراشکال زدایی یا خطاگیری نامیده می شود. این مهارتی است که بسیار مورد توجه قرار دارد.

کدنویسی، مهارت برقراری ارتباط را در فرزندانمان تقویت می کند.

همانطور که در قسمت مقدمه توضیح داده شده است، یادگیری کدنویسی، مانند یادگیری یک زبان جدید است.مطمئنا منظور از یادگیری یک زبان جدید، ایتالیایی یا اسپانیایی نیست! ولی کد نویسی از همان مهارت هایی استفاده می کند که ما به هنگام یادگیری یک زبان جدید به آن نیاز داریم. وفتی یک زبان جدید یاد می گیریم،بهترارتباط برقرار می کنیم.آیا می دانید چرا؟ما باید بدانیم که چگونه با تجزیه ی مسائل، ساده تر و روان تر صحبت کنیم.در مورد کدنویسی نیز همین طور است.کامپیوترها (رایانه ها) فقط وقتی دستورالعمل ها را می فهمند که به آسانی و با استفاده از زبان مخصوص کامپیوتر نوشته شوند.کدنویسی این مهارت را نیز تقویت می کند.

بهبود ساختار فکری کودکان با یادگیری کدنویسی.

هنگامیکه کودکان کدنویسی را یاد می گیرند، ساختار فکری آنها نیز گسترش پیدا می کند.آنها یاد می گیرند که چگونه با استفاده از کنار هم چیدن قطعات کوچکتر،چیزهای بزرگتری بسازند.این مسئله به آنها کمک می کند تا در هنگام ترکیب قطعات کوچک، تصویر بزرگ هدف مورد نظر را ببینند.
“ما نمی توانیم مشکلات را با همان تفکری که مشکل را ایجاد کرده ایم، حل کنیم.” آلبرت انیشتین

کدنویسی به کودکان کمک می کند تا مشکلات را حل کنند.

همه ما هر روز با مشکلات متعددی رو به رو می شویم. همانطور که می دانیم، بعضی از انها کوچک و قابل حل هستند و برخی از آنها نیز پیچیده بوده و سخت تر حل می شوند.از طریق کدنویسی، کودکان یاد می گیرند تا در موقعیت هایی که برایشان عادی به نظر نمی رسد، فکر کنند. آنها یاد می گیرند تا با تجزیه و تحلیل گزینه های مورد نظر، راه حل مناسبی را برای چالش های پیش رویشان پیدا کنند.این مهارت فواید بسیاری را در زندگی روزمره ی آنها دارد و به انها کمک می کند تا در شرایط زندگی واقعی از پس مشکلات و مسائل پیش رویشان برآیند.

برنامه نویسی در مدرسه

کدنویسی، ریاضی را تقویت می کند.

باید بدانیم که ریاضیات برای کدنویسی لازم است.اما این به این معنی نیست که کودکان ما باید در ریاضیات نابغه باشند تا بتوانند کدنویسی کنند،بلکه به این معنی است که،در طول یادگیری کدنویسی، کودکان مهارت های لازم برای حل کردن مسائل ریاضی را کسب خواهند کرد. آموزش همراه با تفریح،بهترین روش آموزش در سرتاسر جهان محسوب می شود ،بله، درست حدس زدید، کدنویسی می تواند یک نوع تفریحه همراه با آموزش برای فرزندانمان باشد. با اینکه کودکان مهارت های زیادی را در هنگام یادگیری کدنویسی بدست خواهند آورد ولی هیچ یک از مهارت های کسب شده را به طور شفاهی درک نخواهند کرد. در واقع کودکان به جای اینکه یک صفحه از معادلات ریاضی را انجام دهند، در هنگام حل مشکلات واقعی، آنها را تجربه خواهند کرد. در نتیجه توانایی هایشان در انجام معادلات ریاضی بیشتر و بهترخواهد شد.

کدنویسی باعث رضایت کودکان می شود.

حل کردن مسائل باعث ایجاد احساس رضایت در کودکان می شود.هنگامیکه کودکان کدنویسی می کنند و نتایج آن را می بینند، در حقیقت این مسئله به آنها کمک کمک می کند تا برای دیدن نتایج بیشتر مصمم تر شوند. هیچ چیز زیباتر از دیدن احساس افتخار کودکی، که از پس یک چالش برآمده است نیست.

کدنویسی به کودکان می آموزد تا یاد بگیرند.

عموما، وقتی کودکان در کلاس درس چیزی می آموزند، معلمی وجود دارد که موضوعات خاص را برای آنها تدریس می کند. در صورتیکه با کدنویسی کودکان قادر به آزمایش و خودآموزی هستند.کدنویسی این امکان را به کودکان می دهد تا درک کنند که همیشه جواب ها ساده نیستند و گاهی اوقات برای یک مشکل خاص بیش از یک جواب وجود دارد. یکی از مزایای بزرگ یادگیری کدنویسی این است که به کودکان می آموزد، درصورت متفاوت بودن جواب آنها با دیگران، مشکلی وجود ندارد. کد نویسی به کودکان می آموزد که یاد بگیرند و این در تمام طول زندگی آنها بسیار اهمیت دارد.
همانطور که مشاهده کرده اید، به طور کلی کد نویسی مزایای بسیار زیادی برای فرزندانمان به همراه دارد و کل زندگی فرزندانمان را تحت الشعاع قرار می دهد.
امیدوارم از خواندن این مقاله و آشنایی با کدنویسی لذت برده باشید.

برگرفته شده از سایت https://teachyourkidscode.com
ترجمه شده توسط سمانه شکری

۱ دیدگاه

  • ممنون از این مقاله کاربردی

    رضا پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *